Full version: Vallöften
Sidor: 1, 2
Solstorm
Nu bjuder de olika partierna över varandra när det är dags för vallöften igen. Om de skulle infria alla löften som de går ut med så skulle här väl bli som i Grekland. För säkerhets skull så lägger de till att reformerna ska genomföras om det ekonomiska utrymmet finns. Då har de ju garderat sig och behöver inte hålla några löften alls.

Rent löjeväckande är ju servicen med butler och tvätt i tunnelbannan eller vad det var. Det är ju en bra idé som privata företagare kan syssla med men knappast något som politiker ska bry sig om. Det vore bättre att de intresserade sig kollektivtrafik där den saknas istället för friska människors tvätt.
Malvia
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Har S vallöftestorka?

Och bor alla i Stockholm? Jösses!


Förslaget
Beställ mat på på morgonen på din station. Hämta upp din färdiga matkasse vid spärren på kvällen.

Nya förskolor nära kollektivtrafiken ska minimera tidsspillet för både barn och föräldrar.

Lämna din smutsig tvätt på stationen på morgonen och hämta ren tvätt på vägen hem från jobbet.

Bättre bredband i hela kollektivtrafiken så att stockholmarna kan använda sin värdefulla restid till att jobba.

Butlerliknande tjänster i kollektivtrafiken, hjälp att uträtta ärenden, som servicen på större flygplatser.

Fler, större och säkrare parkeringar vid stationerna. Då blir det lättare för fler att resa kollektivt och snabbt.

Jaha, och det här ska vi betala som inte bor i Stockholm då?
Piccante
Rimmar ju bra med ett arbetareparti att anställa tjänstefolk.
Solstorm
Den servicen är säkert bra. En del människor kanske får jobb istället för a-kassa, arbetsgivaravgift betalas in osv. Men vad i herrans namn har våra politiker med det att göra? De kan ju knappast mena att det ska skattefinansieras!

Jag tycker att de som röstar på S ska stryka ärthjärnorna Ilijan Batljan och Carin Jämtin från listorna. De lever absolut i sin egen värld om de inte fattar hur skattepengar ska användas.

Tävling: Vem kommer på bästa smeknamnen åt Ilijan Batljan och Carin Jämtin?

Pris: blomma.gif smileyblommor
Huggorm
Är det inte bra då, att löftena bara infrias om det finns ekonomisk möjlighet? Att rätta mun efter matsäck tycker jag är mycket bra, bättre än att öka på statsskulden bara för att infria något löfte som getts fyra år tidigare när läget kanske var ett helt annat. Att medge redan nu att man bara skall genomföra sina reformer om man har råd, tycker jag är rakryggat.
andersen
Fast det är bättre om inga reformer utlovas. Partierna borde vara överens om att betala av en stor del av statsskulden innan man lovar det ena efter det andra. Eller skall våra barn betala stadsskulden?
Gossen Ruda
Man skall ALDRIG stryka ett namn på valsedeln, då blir den ogiltig. Man kan dock stryka UNDER något namn för att möjligen flytta upp det.
Anma
Vissa klagar på vallöftena medan andra gör något konkret. Eller korkat.
Huggorm
CITAT (andersen @ 16-08-2010, 18:19) *
Fast det är bättre om inga reformer utlovas. Partierna borde vara överens om att betala av en stor del av statsskulden innan man lovar det ena efter det andra. Eller skall våra barn betala stadsskulden?

Jag tycker man borde låta bli att både sänka skatter och utvidga den offentliga sektorn till statsskulden är avbetald, och sedan låta bli att låna igen. Men inget av blocken verkar hålla med mig om det, och folk i allmänhet är inte intresserade av att betala tillbaka, dom vill bara ha och ha så inget parti vågar driva den politiken

CITAT (Anma @ 16-08-2010, 18:23) *
Vissa klagar på vallöftena medan andra gör något konkret. Eller korkat.

Just i Trollhättan också, där sossarna har egen majoritet
malcolm
Jag ger tusan i att rösta i år igen, det blir som det blir....
andersen
CITAT (Huggorm @ 16-08-2010, 18:24) *
Jag tycker man borde låta bli att både sänka skatter och utvidga den offentliga sektorn till statsskulden är avbetald, och sedan låta bli att låna igen. Men inget av blocken verkar hålla med mig om det, och folk i allmänhet är inte intresserade av att betala tillbaka, dom vill bara ha och ha så inget parti vågar driva den politiken


Danskarna hadde sin kartoffelkuren och det borde vi kunna lära oss av,Svenska kronan är en svag valuta i norden idag, och det beror till stor del av att vi har en stor statsskuld som kostar ungefär i bara ränta vad försvaret kostar varje år.
Anma
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 18:29) *
Jag ger tusan i att rösta i år igen, det blir som det blir....

Kom då i håg att inte klaga.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 16-08-2010, 18:34) *
Kom då i håg att inte klaga.

Precis! yes.gif
andersen
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 18:29) *
Jag ger tusan i att rösta i år igen, det blir som det blir....


Det är klart att du skall rösta.
malcolm
CITAT (Anma @ 16-08-2010, 18:34) *
Kom då i håg att inte klaga.

Vem klagar..? Är fullkomligt nöjd med allt som det är. tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 18:39) *
Vem klagar..? Är fullkomligt nöjd med allt som det är. tummenupp.gif

Då borde du väll lägga din röst så att det kan fortsätta en mandatperiod till?
Aqvakul
CITAT (andersen @ 16-08-2010, 18:33) *
Danskarna hadde sin kartoffelkuren och det borde vi kunna lära oss av,Svenska kronan är en svag valuta i norden idag, och det beror till stor del av att vi har en stor statsskuld som kostar ungefär i bara ränta vad försvaret kostar varje år.


De nordiska ländernas statsskulder är faktiskt nästan lika stora...

Vi hade en svensk motsvarighet till den danska nedskärningspolitiken i Sverige på 90-talet..

Svensk ekonomi är stark, växelkurserna styrs till stor del av andra mekanismer...

statsskulder i % av BNP

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 16-08-2010, 18:43) *
De nordiska ländernas statsskulder är faktiskt nästan lika stora...

Vi hade en svensk motsvarighet till den danska nedskärningspolitiken i Sverige på 90-talet..

Svensk ekonomi är stark, växelkurserna styrs till stor del av andra mekanismer...

statsskulder i % av BNP

Men läget är lite olika i de nordiska länderna. Så här står det om Norges statsskuld på wikipedia:

Den norske stat har overskudd på statsbudsjettet, hvilket betyr at gjelden kan nedbetales om ønskelig. Når den norske stat allikevel velger å ha gjeld er det for å opprettholde en stabil pengemengde (likviditet) og unngå deflasjon.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 16-08-2010, 18:40) *
Då borde du väll lägga din röst så att det kan fortsätta en mandatperiod till?

Skulle vara för den sakens skull då.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 16-08-2010, 18:45) *
Men läget är lite olika i de nordiska länderna. Så här står det om Norges statsskuld på wikipedia:

Den norske stat har overskudd på statsbudsjettet, hvilket betyr at gjelden kan nedbetales om ønskelig. Når den norske stat allikevel velger å ha gjeld er det for å opprettholde en stabil pengemengde (likviditet) og unngå deflasjon.


Jo, Norge och oljan är ju lite speciellt - men andersen jämförde ju särskilt med Danmark och där är det ju ingen skillnad.
Red Top
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 18:46) *
Skulle vara för den sakens skull då.


Så du gillar försämrad A-kassa och utförsäkrade sjuka, utvisade romer, högre skatt för pensionärer, mer kärnkraft(eftersom den är så ren) etc etc........... ? confused.gif
Solstorm
CITAT (Anma @ 16-08-2010, 18:23) *
Vissa klagar på vallöftena medan andra gör något konkret. Eller korkat.

Vad var det konkreta? Vad åstadkom de?
Solstorm
Att lova och strunta i att hålla eller strunta i att lova och betala statsskuld....

Nog tycker jag att de skulle nöja sig med att lova sådant de kan hålla. De spär ju bara på föraktet, ingen förväntar sig att de ska vara ärliga längre
Huggorm
CITAT (Red Top @ 16-08-2010, 19:07) *
Så du gillar försämrad A-kassa och utförsäkrade sjuka, utvisade romer, högre skatt för pensionärer, mer kärnkraft(eftersom den är så ren) etc etc........... ? confused.gif

Högre skatt för pensionärer? Det är väll ändå så att båda block vill sänka deras skatter nu?
Anma
CITAT (Solstorm @ 16-08-2010, 19:08) *
Vad var det konkreta? Vad åstadkom de?

Själva tycker de nog att de var väldigt konkreta, tror du inte? Konkret dumhet kanske?
Solstorm
Men om man gör något konkret så tar man ju tag i något för att åstadkomma något. Jag kan inte se att de åstadkom något. De visade förakt och det föraktet delar jag även om jag inte skulle visa det på samma sätt. Men inte har de åstadkommit något med att kasta toblerone.
Huggorm
CITAT (Solstorm @ 16-08-2010, 19:28) *
Men om man gör något konkret så tar man ju tag i något för att åstadkomma något. Jag kan inte se att de åstadkom något. De visade förakt och det föraktet delar jag även om jag inte skulle visa det på samma sätt. Men inte har de åstadkommit något med att kasta toblerone.

De har stört ordningen och flyttat fokus, vilket också är en framgång på sätt och vis
andersen
CITAT (Aqvakul @ 16-08-2010, 18:48) *
Jo, Norge och oljan är ju lite speciellt - men andersen jämförde ju särskilt med Danmark och där är det ju ingen skillnad.



Ja skall tala om att jag inte är kunning på statsskulder men, det är i mitt tycket ett högt pris vi betalar för den skulden.

riksgälden
Huggorm
CITAT (andersen @ 16-08-2010, 19:29) *
Ja skall tala om att jag inte är kunning på statsskulder men, det är i mitt tycket ett högt pris vi betalar för den skulden.

riksgälden

Men enligt den länken så har faktiskt statsskulden minskat en aning, trots finanskris. 2005 var den 1308572 miljoner, och 2009 1189171 miljoner. Kommer det fortsätta så om oppositionen får makten?
Aqvakul
Statsskulden steg kraftigt under de borgerliga regeringarna 1976-82 och 1991-94. Statsskulden är idag låg internationellt sett. Det är lika naturligt för attt land att låna pengar på sina tillgångar som för en privatperson att låna på ett hus.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 16-08-2010, 19:34) *
Statsskulden steg kraftigt under de borgerliga regeringarna 1976-82 och 1991-94. Statsskulden är idag låg internationellt sett. Det är lika naturligt för attt land att låna pengar på sina tillgångar som för en privatperson att låna på ett hus.

Och det är till stor del privatpersoners överbelåning som har skapat den nuvarande finanskrisen, samt stater som Greklands överbelåning som skapat deras kris
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 16-08-2010, 19:38) *
Och det är till stor del privatpersoners överbelåning som har skapat den nuvarande finanskrisen, samt stater som Greklands överbelåning som skapat deras kris

Överbelåning är aldrig bra - att låna pengar med rejäl säkerhet och för att investera däremot..
Red Top
CITAT (Huggorm @ 16-08-2010, 19:14) *
Högre skatt för pensionärer? Det är väll ändå så att båda block vill sänka deras skatter nu?

Skenhelige Göran tycker att det ska vara en märkbar skillnad. Sa han på radio i dag i alla fall. Han underströk det t.o.m.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 16-08-2010, 19:40) *
Skenhelige Göran tycker att det ska vara en märkbar skillnad. Sa han på radio i dag i alla fall. Han underströk det t.o.m.

Vilken Göran? Greider? Persson?

CITAT (Aqvakul @ 16-08-2010, 19:40) *
Överbelåning är aldrig bra - att låna pengar med rejäl säkerhet och för att investera däremot..

Men då skall det göras snyggt, och betalas av inom rimlig tid. Så är det tyvärr inte alltid.
Anma
CITAT (Solstorm @ 16-08-2010, 19:28) *
Men om man gör något konkret så tar man ju tag i något för att åstadkomma något. Jag kan inte se att de åstadkom något. De visade förakt och det föraktet delar jag även om jag inte skulle visa det på samma sätt. Men inte har de åstadkommit något med att kasta toblerone.

Nä, och jag trodde det framgick i mitt inlägg att det var skrivet med ironi, men tydligen inte?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 16-08-2010, 19:43) *
Vilken Göran? Greider? Persson?
Men då skall det göras snyggt, och betalas av inom rimlig tid. Så är det tyvärr inte alltid.


Göran Hägglund, antar jag...


Problemet med överbelåning handlar till stor del om att bankerna är giriga och vill låna ut mycket pengar för att få in mycket ränta/provision/bonus...
Solstorm
CITAT (Anma @ 16-08-2010, 19:44) *
Nä, och jag trodde det framgick i mitt inlägg att det var skrivet med ironi, men tydligen inte?


Nä, jag missade det biggrin.gif

Vi har ju haft en väldig tur med kronan jämfört med om vi skulle haft euron. Att kronan sjönk hjälpte ju Sveriges export när det gick dåligt för andra länder. Vi slipper betala för grekernas misskötta ekonomi. När kronan sjunker så blir det billigare att turista i Sverige. Så att kronan har varit lågt värderad har absolut gynnat oss.
Anma
CITAT (Solstorm @ 16-08-2010, 19:49) *
Nä, jag missade det biggrin.gif

Ok, men då så. Verkar som att jag inte ska skriva mer idag, inte enda inlägget som blivit missförstått ikväll. Med tanke på att jag skrivit bara två, om man räknar bort följdsvaren på de inläggen, så är det ju hemskt illa... giggle.gif
Solstorm
Skriv på du bara!
Red Top
CITAT (Huggorm @ 16-08-2010, 19:43) *
Vilken Göran? Greider? Persson?

giggle.gif
gnon49
Man kan väl säga att det block eller parti som vågar ta ordet skattehöjning i sin mun, inte kommer till makten.
Men osvuret är kanske bäst.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 16-08-2010, 20:49) *
Man kan väl säga att det block eller parti som vågar ta ordet skattehöjning i sin mun, inte kommer till makten.
Men osvuret är kanske bäst.

Både sossarna, vänstern och miljöpartiet har ju lovat att höja bensinskatten, så vi får hoppas att du har rätt
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 16-08-2010, 21:21) *
Både sossarna, vänstern och miljöpartiet har ju lovat att höja bensinskatten, så vi får hoppas att du har rätt

KD lovade rejält sänkta bensinskatter 2006, men det blev precis tvärtom... naughty.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 16-08-2010, 21:23) *
KD lovade rejält sänkta bensinskatter 2006, men det blev precis tvärtom... naughty.gif

Ja, fy fan vad dåligt angry.gif Sedan skyller dom bara på att miljön kräver det, och med det tystar dom allt motstånd thumbdown.gif
Jan Lindgren
CITAT (Red Top @ 16-08-2010, 19:07) *
Så du gillar försämrad A-kassa och utförsäkrade sjuka, utvisade romer, högre skatt för pensionärer, mer kärnkraft(eftersom den är så ren) etc etc........... ? confused.gif



Hej!
Ett litet påpekande när det gäller kärnkraft. Vi som tycker att koldioxdutsläppen ska minska gillar kärnkraft. Vindkraften släpper ut drygt tre gånger mer koldioxid per producerad kWh.
MVH
Jan Lindgren
Blomstertanten
CITAT (malcolm @ 16-08-2010, 18:29) *
Jag ger tusan i att rösta i år igen, det blir som det blir....

Du tror något förändras om du låter bli att rösta? no.gif
Om man inte ens orkar bry sig så pass att man röstar så anser jag att man avsagt sig rätten att gnälla sen! sleep.gif
fuchsian



Jag tycker inte om dessa politiska depatter och si och så ska det bli ---- bara man får röster, sen sjunger de en annan visa efter valet.
Detta inlägg är mitt enda bidrag om åsikter om valet.

Jag väljer filmkanaler eller en bok när jag vill ha det lugnt på kvällar, maken får flytta på sig till en annan TV-apparat om han vill titta på tjaffset. ..... fichian.....
andersen
fichian?? är det ett nytt nick? varför får maken flytta på sig? går det inte att läsa en bok och ha tv på?eller läsa boken en bit bort ifrån tv?
Piccante
CITAT (Solstorm @ 16-08-2010, 16:27) *
Den servicen är säkert bra. En del människor kanske får jobb istället för a-kassa, arbetsgivaravgift betalas in osv. Men vad i herrans namn har våra politiker med det att göra? De kan ju knappast mena att det ska skattefinansieras!

Jag tycker att de som röstar på S ska stryka ärthjärnorna Ilijan Batljan och Carin Jämtin från listorna. De lever absolut i sin egen värld om de inte fattar hur skattepengar ska användas.

Tävling: Vem kommer på bästa smeknamnen åt Ilijan Batljan och Carin Jämtin?

Pris: blomma.gif smileyblommor

Man får inte stryka namn på valsedlarna. Däremot kryssa för att personrösta på en kandidat.
Överbölingen
Oaktat att de proffesionella tyckarna, vilken gropde nu grävt ner sig i pratar en tämligen obegriplig smörja så gäller det att hitta guldkornen.
Vilka vill gå bakåt?
Vilka vill gå frammåt?

Själv skulle jag vilja att det fanns en skattekoefficient i stället för nuvarande system.

T ex:
Närhet till kulturutbud
Tät lokaltrafik
Korta avstånd till affärer/verkstäder/allmän service
Trångboddhet
Närhet till naturen
Täthet mellan bensinmackar
Närhet till omsorg/sjukvård
Glesbygdsvärde
Närhet till kontinenten (handel)
Goda grannar
Man kan le på bussen
Man kan prata med främmande människor på samfärdsmedel.
OSV.
Varje kommun beräknas efter + och -. Ju positivare boende desto högre skatt.

Lite anarkistiskt tänkt. Men varför skall glesbygden låta de mer tätbebygdaplatserna få så fina vägar. De behövs ju inte för där finns både tät och fungerande lokaltrafik. I glesbygd utsätts bilen dagligen för våldsdåd pga dåligt underhållna vägar. Ta bussen! OK på vardagar om man kan ta sig till busshållplatsen. På helgerna går bussarna omvänt, alltså i fel riktning. En film i veckan här. Visserligen en stor teaterbegivenhet vid Döda fallet denna sommar med Sven Volter och Kim Andersson. Den här glesbygden är inte annorlunda än övrig glesbygd.

Det vi i glesbygd lägger drivmedelsskatt på för att kunna ta osas till arbetet eller vad det nu är borde skatteväxlas med högre skatt för för orter med tät kollektivtrafik. Det är rättvis skatteväxling.

Förlåt om jag kliver över skacklarna men vissa flumpartier har ingen aaaning om hur Sverige ser ut. De bara tror och tycker. Verklighetsuppfattningen är inte påkopplad.

Jag diskuterar aldrig politik annat än generellt. Och då tycker jag till som nu. Skillnaden mellan partierna blir allt mindre. Det låter lite väl stöddigt med : Vi i ...partiet vill ... Det sägs bara med nyansskillnader till andra partiers bröstslående.
Jag röstar alltid. Och alltid personval. Väljer namn/personer som jag har förtroende för. Ofta blir det yngre personer. Det är de som skall bygga vidare på det vi har byggt upp. Parti? Där det finns bra folk som jag tror på. Tror jag på vallöften? NEJ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon