Full version: Äldreomsorgen
silos
Idag såg jag ett program om Äldreomsorgen i Finland och jag undrar hur är Äldreomsorgen numera här i Sverige...

Finns det boende där det finns till.ex många gamla invandrare och om de kan svenska?
Finns det personal som kan olika språk,eftersom vi har många olika nationaliteter här i Sverige?
Finsktalande finns det nog på alla arbetsplatser.

Eller tar invandrare hand om sina egna gamla i hemmet?

Sen undrar jag om det finns hundar inom Äldreomsorgen,eller andra djur och hur går det om det finns människor med allergier bland personal och eller de gamla?

Jag arbetade stora delen av mina år inom arbetslivet inom Äldreomsorgen och redan då började förändringar som inte gillades....(jag blev sjukskriven 1997)

Jag har flera frågor,men detta får räcka.
Åsa, mälardalen zon 2
Det börjar dyka upp äldreboenden för andra natiionaliteter men det är mycket få, trenden i sverige är att man ska bo hemma i stort sett tills man dör de flesta bor själva och får hjälp av hemtjänsten som kommer förbi ibland, det finns få platser på ålderdomshem och de flesta som bor där är såna som absolut inte kan klara sig hemma ofta är de ganska senila eller riktigt skrupliga. Tyvärr finns det äldre som glömt sin svenska på äldreboenden där ingen pratar deras språk, man kan inte räkna med att någon ska kunna finska det finns det inte på det äldreboendet jag känner till från insändare i lokalblaskan där barnen till en äldre finsktalande man sände in insändare om att kommunen borde anställa någon finsktalande el. tillåta att de flyttar honom från kommunen till ett boende för finsktalade i annan kommun eftersom han inte kunde kommunicera med någon på boendet.

Det finns äldreboenden som tillåter djur åtminstone tills de råkar anställa någon djurallergiker för då ryker tydligen djuren har man förstått från en del tidningsartiklar (alla äldreboenden är nog inte så), det var inte länge sedan en äldre dam vädjade om ett nytt hem till sin ganska gamla katt som hon haft boende hos sig på hemmet men en av de nyanställda var allergiker och hon skulle inte få ha kvar katten och hon var rädd för att behöva avliva sin vän, vet tyvärr inte hur det slutade.
hattstugan
Där jag jobbar i Uppsala finns det flera katter på äldreboendet! Det finns även rökare bland de äldre så någon allergiker ska nog inte försöka sig på att jobba där!
gnon49
CITAT (hattstugan @ 07-08-2010, 16:45) *
Där jag jobbar i Uppsala finns det flera katter på äldreboendet! Det finns även rökare bland de äldre så någon allergiker ska nog inte försöka sig på att jobba där!

så skall det vara. Det är ju dom äldre som bor där. personal går att byta ut.
Huggorm
CITAT (silos @ 07-08-2010, 15:37) *
Idag såg jag ett program om Äldreomsorgen i Finland och jag undrar hur är Äldreomsorgen numera här i Sverige...

Finns det boende där det finns till.ex många gamla invandrare och om de kan svenska?
Finns det personal som kan olika språk,eftersom vi har många olika nationaliteter här i Sverige?
Finsktalande finns det nog på alla arbetsplatser.

Eller tar invandrare hand om sina egna gamla i hemmet?

Efter vad jag förstår är det väll arabiska äldreboenden på gång, eftersom det finns såpass många gamla från bla. Irak här nu. Jag minns inte detaljerna, men det var prat om det på nyheterna för ett tag sedan. Även finska äldreboenden har det väll varit tal om. Finska och arabiska står väll också för en mycket stor del av de språk som våra invandrare talar, så man har nog täckt upp det mesta med detta.
Christina i Taxinge~
CITAT (gnon49 @ 07-08-2010, 17:10) *
så skall det vara. Det är ju dom äldre som bor där. personal går att byta ut.


Exakt - amen!
Huggorm
Men går det verkligen att byta ut personal? Vad säger facket om man försöker avskeda någon på grund av allergi?
silos
Det är gott att veta att det har kommit Äldreboende för olika natinaliteter.

Förresten,jag tror att jag har sett något program från Japan där de har börjat(?)med robotar inom Äldreomsorgen...eller kanske var det från en film.
Bettis
Min mamma hamnade på äldreboende för någon månad sedan, där finns dementa men inte alla, mamma är helt klar i huvudet men nästan blind. Hundar finns det i våningen under och jag brukar ha med mig mina vilket inte är några problem alls (än så länge iaf) mamma är också rökare, hon får inte röka på rummet men det är ok att gå ut på balkongen och röka, alltså ett bra ställe tycker jag...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Problemet med hundar och ev. katter är ju att det även finns många gamla som är allergiska. Och vem går ut med hundarna? En som fortfarande orkar gå ut med hunden, får knappast komma in på hemmet.

Och Personalen säger ju alltid att dom inte hinner med dom gamla. Vad är viktigare då?



ängsvädd
Kanske kommer det äldreboenden för allergiker också?

Trenden går iaf mot olika inriktningar på äldreboenden som husdjur, kultur, hantverk, olika språk bl a - större valfrihet för de äldre sägs det bli.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men ängsvädd då är fortfarande problemet kvar, vem går ut med hunden?

Skall dom gamla avstå vård och omsorg bara för att personalen måste rastar hundarna? Det vore bättre om man skulle gå ut med dom gamla
Bengalow
Varför inte både och, Elisabeth? En gammal människa som haft ett husdjur i många år kanske inte kan gå ut längre. Skall man då avliva djuret, trots att de två hör ihop? För mig är det detsamma som att avliva den gamle/a ägaren.
herkules
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-08-2010, 19:49) *
Problemet med hundar och ev. katter är ju att det även finns många gamla som är allergiska. Och vem går ut med hundarna? En som fortfarande orkar gå ut med hunden, får knappast komma in på hemmet.
Och Personalen säger ju alltid att dom inte hinner med dom gamla. Vad är viktigare då?

jag har läst någonstans att allergier bland äldre är väldigt ovanligt?
sen tänker jag att går man ut med de boende så kan man väl ta med hunden?
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-08-2010, 20:51) *
Men ängsvädd då är fortfarande problemet kvar, vem går ut med hunden?

Skall dom gamla avstå vård och omsorg bara för att personalen måste rastar hundarna? Det vore bättre om man skulle gå ut med dom gamla


I Finland gick personalen ut med hundarna och någon av de gamla.

Det är vi som måste ställa krav hur vi vill ha med Äldreboendet och allt annat i samhället och inte bara vänta på att politikerna skall ordna allting!
herkules
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 18:58) *
Men går det verkligen att byta ut personal? Vad säger facket om man försöker avskeda någon på grund av allergi?


nä det gör väl inte det.
och det är trist faktiskt.
djur ger så mycket på ett äldreboende så det borde vara krav på att de som jobbar där inte är allergiska smile.gif
Bengalow
Precis så måste det vara, silos!! En kraftig applåd för ditt svar!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Bengalow @ 07-08-2010, 20:55) *
Varför inte både och, Elisabeth? En gammal människa som haft ett husdjur i många år kanske inte kan gå ut längre. Skall man då avliva djuret, trots att de två hör ihop? För mig är det detsamma som att avliva den gamle/a ägaren.


Bengalow dom gamla kommer inte ens en gång i veckan ut om inte en anhörig kör/går ut med om


silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-08-2010, 21:12) *
Bengalow dom gamla kommer inte ens en gång i veckan ut om inte en anhörig kör/går ut med om


Det där stämmer inte här i alla fall!a
Jag ser ofta personal ute med någon gammal i rullstol....
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (silos @ 07-08-2010, 21:24) *
Det där stämmer inte här i alla fall!a
Jag ser ofta personal ute med någon gammal i rullstol....


Och jag har en gammal svärmor på hemmet och ser mycket där
Bengalow
Elisabeth, nu är det ju frågan om hur vi vill ha det i "framtiden". Det vore väl skönt för gamla att ha sina "skötebarn" med sig, och att att dom kunde komma ut tillsammans flera gånger i veckan, eller hur?
ängsvädd
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-08-2010, 20:51) *
Men ängsvädd då är fortfarande problemet kvar, vem går ut med hunden?

Skall dom gamla avstå vård och omsorg bara för att personalen måste rastar hundarna? Det vore bättre om man skulle gå ut med dom gamla

Jag antar att dom kör ut dom äldre i rullstol med hunden - tar båda samtidigt så att säga smile.gif
silos
CITAT (ängsvädd @ 07-08-2010, 21:37) *
Jag antar att dom kör ut dom äldre i rullstol med hunden - tar båda samtidigt så att säga smile.gif


Ja,det tror jag med och har även sett själv!
netha
Finns ju också äldre vårdberoende som bor i sina egna hem...lgh/hus ... där finns många som inte fått komma ut på flera år.
silos
CITAT (netha @ 08-08-2010, 21:20) *
Finns ju också äldre vårdberoende som bor i sina egna hem...lgh/hus ... där finns många som inte fått komma ut på flera år.


Det är fruktansvärt!Vad säger politikerna om det,alltså då det inte är val tid?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon