Sidor: 1, 2, 3
Solstorm
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7577715.ab

Visst är det irriterande med cyklister som ligger mitt i vägen istället för att köra på höger sida. Vad är det som händer med cyklisterna egentligen så fort de får tajta trikåer på sig? Varför cyklar de i klunga mitt i vägen i ca 30-40 km och vägrar att gå till kanten och släppa förbi övrig trafik?
Malvia
CITAT (Solstorm @ 06-08-2010, 12:28) *
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7577715.ab

Visst är det irriterande med cyklister som ligger mitt i vägen istället för att köra på höger sida. Vad är det som händer med cyklisterna egentligen så fort de får tajta trikåer på sig? Varför cyklar de i klunga mitt i vägen i ca 30-40 km och vägrar att gå till kanten och släppa förbi övrig trafik?


Håller med, speciellt svarta trikåer för att synas så lite som möjligt, och gärna på vägar utan väggren och alltid 3-4 ibredd.
EKLO
Jag tillhör ju knappast dem som har trettio växlar och trikåer, men jag cyklar mycket, på min treväxlade. Både i stan till och från jobb och annat, också på landsbygden när jag har semester. Man vänjer sig efter ett tag vid att det inte är den bästa idén att hålla långt ut på högerkanten, helt enkelt för att väldigt många bilister inte ens bryr sig om att sakta ner en smula, utan blåser på tätt intill så att man är nära att fara i diket av fartvinden. Då är det bättre att hålla en bit ut i vägbanan så att bilisten tänker på att sakta in, och man själv har utrymme att svänga åt höger ett par hack.

Sen att just aftonbladetcyklisten verkar kaxig och lätt korkad är en helt annan sak...
*Stintan*
CITAT (EKLO @ 06-08-2010, 12:35) *
Jag tillhör ju knappast dem som har trettio växlar och trikåer, men jag cyklar mycket, på min treväxlade. Både i stan till och från jobb och annat, också på landsbygden när jag har semester. Man vänjer sig efter ett tag vid att det inte är den bästa idén att hålla långt ut på högerkanten, helt enkelt för att väldigt många bilister inte ens bryr sig om att sakta ner en smula, utan blåser på tätt intill så att man är nära att fara i diket av fartvinden. Då är det bättre att hålla en bit ut i vägbanan så att bilisten tänker på att sakta in, och man själv har utrymme att svänga åt höger ett par hack.

Sen att just aftonbladetcyklisten verkar kaxig och lätt korkad är en helt annan sak...


Just det! Varför verkar så många bilister anse att alla ska flytta sig för att dom ska komma fram fort? Vissa bilister måste bara om allt, dom kan inte ligga bakom något.
Att ha tävlingscyklister som ofta susar fram i 40-50 på cykelbanor, som ofta är kombinerade gångbanor, tycker jag är dåligt. Man har ofta fullt sjå att komma fram i makligt takt på cykel på dessa då man ska samsas med gående människor, hundar, trehjulingar o barnvagnar. Dessutom finns dessa cykelbanor/gångvägar ofta bara på en sida av vägen så det är ju inte bara folk som ska åt samma håll som befinner sig på dom.
malcolm
Jag var nära att köra in i en sådan klunga av trikåcyklister en gång, tror de att de är Fantomen eller nå´t...? Helt plötsligt hade jag 15 - 20 cyklister framför grillen på min bil, de kom forsande från en tvärgata utan att se sig för överhuvud taget och skulle enligt högerregeln ha lämnat företräde för mig. Tur att det var en 30-sträcka annars hade jag nog inte hunnit stanna, en av dessa cyklister hade tom. mage att skälla ut mig precis som om incidenten var mitt fel. Nu tycker jag iof. sig inte att man skall bete sig som mannen i artikeln och köra på någon med flit.

Det blir allt vanligare att cyklister betraktar övergångsställen som sina och förutsätter att bilar skall stanna även för dem helt omedvetna om att en cykel faktiskt är ett fordon och inte kan jämföras med gående.
Solstorm
Ni menar väl inte på fullt allvar att bilarna ska ligga och köra i snigelfart bakom cyklarna och att det är okej att cyklisterna vägrar släppa förbi bilarna?
Anki på Öland
Förstår bilistens irritation.... vi har en enfilig 80-väg utan vägren med en alldeles nygjort cykelväg vid sidan av, men tro inte att cyklisterna använder den första biten från samhället, den går en bit ifrån vägen och då får man cykla någon km extra och det är tydligen inte OK..... sad.gif
Anki
*Stintan*
CITAT (Solstorm @ 06-08-2010, 12:59) *
Ni menar väl inte på fullt allvar att bilarna ska ligga och köra i snigelfart bakom cyklarna och att det är okej att cyklisterna vägrar släppa förbi bilarna?


Det beror väl på var det är och hur det ser ut i övrigt. Varför ska cyklister tvingas ner i diket? Nu var det ju fråga om tävlingscyklister som ofta faktiskt cyklar i 40-50. Det är väl en fråga om hänsyn åt båda håll eller tycker du att det bara ska få finnas bilar på vissa vägar och cyklister förbjudas. Man får väl köra om där det är lämpligt precis som man gör när man kör om en annan bil.

CITAT (Anki på Öland @ 06-08-2010, 13:00) *
Förstår bilistens irritation.... vi har en enfilig 80-väg utan vägren med en alldeles nygjort cykelväg vid sidan av, men tro inte att cyklisterna använder den första biten från samhället, den går en bit ifrån vägen och då får man cykla någon km extra och det är tydligen inte OK..... sad.gif
Anki


Kanske beror på varifrån cyklisten kommer eller ska om man använder cykelvägen eller ej. Cyklisten kanske också har bråttom hem och behöver ta kortaste vägen. Men visst det finns klantiga cyklister också.
malcolm
Jag tycker iof. sig inte att dessa tävlingscyklister skall hålla till på gång- och cykelvägar bland barn och gående eftersom de kommer upp i rätt höga hastigheter med alla sina växlar men när de kommer i stora klungor, tre, fyra i bredd och upptar hela körbanan på en 80-väg blir man irriterad.

PS. Jag har 21 växlar på min cykel men kör inte speciellt fort för det. giggle.gif DS.
Solstorm
Här omkring är massa 70-vägar. Ute på landet så handlar det inte om att man ska några hundra meter, ofta har vi några mil att köra. Det är ju löjligt att cyklisterna inte ska kunna gå ut till högerkanten för att släppa förbi bilarna. Antagligen så är de cyklisterna uppvuxna med vägbulor för att inte bilarna ska störa dem när de leker på vägen wacko.gif
Huggorm
CITAT (Anki på Öland @ 06-08-2010, 13:00) *
Förstår bilistens irritation.... vi har en enfilig 80-väg utan vägren med en alldeles nygjort cykelväg vid sidan av, men tro inte att cyklisterna använder den första biten från samhället, den går en bit ifrån vägen och då får man cykla någon km extra och det är tydligen inte OK..... sad.gif
Anki

Här finns också nygjorda, jättefina cykelvägar, och de går parallellt med vägen så inte behöver man ta någon lång omväg. Ändå envisas cyklisterna med att ligga ute bland bilarna och cykla. Jag fattar det verkligen inte, vad är problemet? Vägen är ju extra smal nu när dom tagit delar av den till en cykelbana, så det blir inte lättare att komma förbi cyklisterna. Och inte är det många gångtrafikanter i vägen på cykelbanan heller, inte när man kommer utanför samhället och knappt inne i det heller. Och det är inte alltid några snabba tävlingscyklister, utan ofta vanliga blekfeta svenssons på gamla rostiga damcyklar
andersen
Jag cyklar mycket och ibland är vi flera i en grupp, och bilister är ofta inga problem bara man ligger en bit ut i vägen, då sker omkörningen som som den skall dvs bilistern kör om när det är säkert, om man därimot ligger för nära vägkanten så sker omkörningen utan att bilistern går över i mötande fil, då blir det farligt, många gånger är det bättre att ligga två ibredd då blir det inte lika lång omkörningsstäcka för bilistern.

Vad många inte tänker på är att cykeln är ett fordon, och jag kommer lätt upp i 50km/t med min cykel, och då är det inget bra att vara på cykelbanor med folk som går med hundar i flexikoppel och människor som lyssnar på sin Ipod och går helt "borta" fram och tillbaka på cykelbanan, för vad jag vet så är det inte straffbart att gå på cykelbanan.
Huggorm
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 14:02) *
...för vad jag vet så är det inte straffbart att gå på cykelbanan.

Men det är det däremot att cykla på vägen när det finns cykelbana, om jag förstår tidningsartikeln rätt
andersen
CITAT (Solstorm @ 06-08-2010, 12:59) *
Ni menar väl inte på fullt allvar att bilarna ska ligga och köra i snigelfart bakom cyklarna och att det är okej att cyklisterna vägrar släppa förbi bilarna?


Om det hadde varit traktorer eller EU-bilar/mopeder på vägen, hadde du då tänkt likadant då? omkörningar skall ske på ett säkert sätt oavsätt vad det är för fordon som skall köras om.



CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 14:14) *
Men det är det däremot att cykla på vägen när det finns cykelbana, om jag förstår tidningsartikeln rätt


Nej det är det inte, det beror på vilken färdrikning cykelbanan är i mm, i det aktuella fallet så finns det bara cykelbana i en rikning.
Anki på Öland
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 14:02) *
..............Vad många inte tänker på är att cykeln är ett fordon, och jag kommer lätt upp i 50km/t med min cykel, och då är det inget bra att vara på cykelbanor med folk som går med hundar i flexikoppel och människor som lyssnar på sin Ipod och går helt "borta" fram och tillbaka på cykelbanan, för vad jag vet så är det inte straffbart att gå på cykelbanan.

Aha... så bilister skall ta hänsyn till vinglande cyklister (som inte sällan också kör mid Ipod el.dyl. i örat) som kör i bredd halvägs ute på en lansväg men cyklister kan inte ta hänsyn till enstaka gångtrafikanter som dom får dela cykelvägen med............ wacko.gif
Anki
andersen
Här är ett bra forum där vi som cyklar pratar om händelsen, det kan kanske vara nyttigt att se hur vi ser på saken...happymtb

CITAT (Anki på Öland @ 06-08-2010, 14:26) *
Aha... så bilister skall ta hänsyn till vinglande cyklister (som inte sällan också kör mid Ipod el.dyl. i örat) som kör i bredd halvägs ute på en lansväg men cyklister kan inte ta hänsyn till enstaka gångtrafikanter som dom får dela cykelvägen med............ wacko.gif
Anki


Men hur skall man då kunna träna? det heter ju landsvägscykel!!!
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 13:52) *
Här finns också nygjorda, jättefina cykelvägar, och de går parallellt med vägen så inte behöver man ta någon lång omväg. Ändå envisas cyklisterna med att ligga ute bland bilarna och cykla. Jag fattar det verkligen inte, vad är problemet? Vägen är ju extra smal nu när dom tagit delar av den till en cykelbana, så det blir inte lättare att komma förbi cyklisterna. Och inte är det många gångtrafikanter i vägen på cykelbanan heller, inte när man kommer utanför samhället och knappt inne i det heller. Och det är inte alltid några snabba tävlingscyklister, utan ofta vanliga blekfeta svenssons på gamla rostiga damcyklar



giggle.gif Sälj bilen och börja cykla istället.
Anki på Öland
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 14:29) *
...............Men hur skall man då kunna träna? det heter ju landsvägscykel!!!
´

Om man nu cyklar för att träna behöver man kanske inte välja den smalaste och mest trafikerade vägen - och dom cyklister jag pratar om är oftast cykelsemestrande familjer med bad- eller tältutrustning på eller bakom cykeln, småbarn som cyklar själva och alltså skall få plats innanför föräldern eller barn sittande i kärra bakom. Lokalbefolkningen som cyklar till och från jobbet är i 99 fall av 100 så glada att äntligen ha fått en cykelväg så dom är inte på vägen.
ANki
andersen
CITAT (Anki på Öland @ 06-08-2010, 14:35) *
´

Om man nu cyklar för att träna behöver man kanske inte välja den smalaste och mest trafikerade vägen - och dom cyklister jag pratar om är oftast cykelsemestrande familjer med bad- eller tältutrustning på eller bakom cykeln, småbarn som cyklar själva och alltså skall få plats innanför föräldern eller barn sittande i kärra bakom. Lokalbefolkningen som cyklar till och från jobbet är i 99 fall av 100 så glada att äntligen ha fått en cykelväg så dom är inte på vägen.
ANki


Jo det är ju så sant, men i det aktuella fallet, så rörde det sig om en fd elitcyklist som var ute på en runda.

Ang vägar så börjar det att bli svårt att hitta sådana som inte är Motortrafikleder/motorväg där det är förbjudet att cykla på, då återstår det 2-1vägar och dom bör man åxå undvika fast det är ok att cykla där om det inte är motortrafikled. Så det blir många gånger gammla små trafikerade vägar kvar att cykla på.

Jo du som är ifrån Öland? hur går det med planerna om en"balkonglåda" på Ölands bron så vi cyklister kan trampa på bron?
Huggorm
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 14:22) *
Nej det är det inte, det beror på vilken färdrikning cykelbanan är i mm, i det aktuella fallet så finns det bara cykelbana i en rikning.

Cykelbanan går väll ändå i båda riktningar, även om den bara finns på en sida, eller menar du att man skulle bygga cykelbanor på båda sidor vägen? Så vitt jag vet håller man till höger på cykelbanan, och kan därmed cykla från båda håll

CITAT (*Stintan* @ 06-08-2010, 14:31) *
giggle.gif Sälj bilen och börja cykla istället.

Jag har cykel, och när jag använder den håller jag mig naturligtvis på cykelbanan när en sådan finns smile.gif
Anki på Öland
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 14:45) *
...............Jo du som är ifrån Öland? hur går det med planerna om en"balkonglåda" på Ölands bron så vi cyklister kan trampa på bron?

Tyvärr, ingen balkonglåda ännu, du får ta cykelbussen under sommaren. Vintertid får man cykla...... om man nu vill smile.gif Ganska lustigt att det skulle ta så lång tid för dom att komma på det förslaget, jag sa det till min granne redan första året jag bodde här, för över 20 år sen smile.gif
Anki
*Stintan*
Här måste jag cykla en bra bit på vägen för att ens komma till ett ställe där jag kan byta till cykelbanan. Dom löper paralellt men det är ett brett dike emellan. Dåligt med påfarter alltså.
andersen
CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 14:49) *
Cykelbanan går väll ändå i båda riktningar, även om den bara finns på en sida, eller menar du att man skulle bygga cykelbanor på båda sidor vägen? Så vitt jag vet håller man till höger på cykelbanan, och kan därmed cykla från båda håll
Jag har cykel, och när jag använder den håller jag mig naturligtvis på cykelbanan när en sådan finns smile.gif


Nu menade jag i den rikning som jag skall till, alltså blir det fel vid korsningar och rondeller många gånger, och att då korsa vägen innan en rondell är mycket farligt pga att bilisterna har fullt upp med att ta sig igenom rondellen, då är det bättre att cykla igenom rondellen som vilket fordon som helst och om man trampar på så har man somma trafikrytm som övriga fordon.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 14:45) *
Ang vägar så börjar det att bli svårt att hitta sådana som inte är Motortrafikleder/motorväg där det är förbjudet att cykla på, då återstår det 2-1vägar och dom bör man åxå undvika fast det är ok att cykla där om det inte är motortrafikled. Så det blir många gånger gammla små trafikerade vägar kvar att cykla på.

Det är väl perfekt för då måste det finnas en separat väg för annan trafik, cyklister t.ex.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 06-08-2010, 15:44) *
Det är väl perfekt för då måste det finnas en separat väg för annan trafik, cyklister t.ex.


Man skulle vilja tro det, men så är inte fallet när 2-1 vägar byggs!
Huggorm
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 15:59) *
Man skulle vilja tro det, men så är inte fallet när 2-1 vägar byggs!

Jodå, men den andra vägen behöver inte nödvändigtvis ligga helt parallell med 2-1-vägen
andersen
CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 16:00) *
Jodå, men den andra vägen behöver inte nödvändigtvis ligga helt parallell med 2-1-vägen


Inte alls det är ofta riksvägar som görs om, har cyklat en del i dalarna, där är det svårt för byborna att ta sig till nästa by om man inte har bil pga 2-1 vägarna.
Huggorm
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 16:03) *
Inte alls det är ofta riksvägar som görs om, har cyklat en del i dalarna, där är det svårt för byborna att ta sig till nästa by om man inte har bil pga 2-1 vägarna.

Nämn en sträcka mera exakt, så skall jag spana på kartan
malcolm
Vad är en 2-1 väg?
andersen
CITAT (malcolm @ 06-08-2010, 16:12) *
Vad är en 2-1 väg?


Det är en väg som har växelvis två till en fil med vajer räcke i mitten.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 06-08-2010, 16:12) *
Vad är en 2-1 väg?

En väg med wireräcken, där det är ömsom 1 fil, ömsom 2 i varje riktning
andersen
CITAT (Huggorm @ 06-08-2010, 16:06) *
Nämn en sträcka mera exakt, så skall jag spana på kartan


Jag har ingen sträcka exakt, men jag kanske kommer på någon lite senare smile.gif
malcolm
Tack för svar!
Solstorm
Om cyklarna ska ta plats och vägra släppa fram bilarna på vägarna så är det ju hög tid för dem att börja betala vägtrafikskatt. Nu får de ju cykelbanor utan att betala för det. Varför ska bara bilarna betala skatt om vägarna ska blockeras av cyklar och lekande barn?
malcolm
CITAT (Solstorm @ 06-08-2010, 21:17) *
Om cyklarna ska ta plats och vägra släppa fram bilarna på vägarna så är det ju hög tid för dem att börja betala vägtrafikskatt. Nu får de ju cykelbanor utan att betala för det. Varför ska bara bilarna betala skatt om vägarna ska blockeras av cyklar och lekande barn?


Blir en stor procedur om vi skall sätta registreringsskyltar på varenda cykel och unge, skall barnen besiktas också...? naughty.gif
andersen
CITAT (Solstorm @ 06-08-2010, 21:17) *
Om cyklarna ska ta plats och vägra släppa fram bilarna på vägarna så är det ju hög tid för dem att börja betala vägtrafikskatt. Nu får de ju cykelbanor utan att betala för det. Varför ska bara bilarna betala skatt om vägarna ska blockeras av cyklar och lekande barn?


Varför skall inte cykel som är ett fordon ej vara på vägarna? och hadde du tänkt att mopeder inte skall betala vägskatt och i så fall varför då? dom är ju åxå ett fordon som det är lagligt att köra på cykelbanan om det ej är skyltat förbud för moped på cykelbanan. Lekande barn på vägen? det är nog inte så bra.

Jag lägger till att det heter ju faktiskt allmän väg och då borde ju alla fordon få vara där om det inte finns någon form av förbud för ett visst fordon, och det fanns det inte i det aktuella fallet, det finns bara en cykelbana och det är inte något krav att cykla på en cykelbana.

Bilisten som körde på cyklisten och dessutom smet, borde ju ha ett strängt straff, för det är ju olagligt, men att framföra ett cykelfordon på allmän väg, är ju inget brott så länge det inte finns något förbud som tex motortrafikled/motorväg.
Motti
jag oroar mig mer för dom som slutat Cyckla giggle.gif
andersen
CITAT (Motti @ 07-08-2010, 00:17) *
jag oroar mig mer för dom som slutat Cyckla giggle.gif


Dom dom äldre? annars så tycker jag att cykling är trendigt idag, ungdomar kör mtb och äldre har sjösala cykeln och på tvn så går det reklam om el-cykeln.
Motti
Vi bor på landet och cycklar en del."Stora Kina" är Nässjö där vi bor, nästan alla cycklar till jobbet.Lilla kina är Vaggeryd i småland där cycklar alla till och ifrån jobbet,varje helg är det typ cyckelbingo alla cycklar och så har det alltid varit,en Vaggerydsbo utan cyckel blir mobbad rolleyes.gif
Huggorm
CITAT (andersen @ 06-08-2010, 23:56) *
Varför skall inte cykel som är ett fordon ej vara på vägarna? och hadde du tänkt att mopeder inte skall betala vägskatt och i så fall varför då? dom är ju åxå ett fordon som det är lagligt att köra på cykelbanan om det ej är skyltat förbud för moped på cykelbanan. Lekande barn på vägen? det är nog inte så bra.

Jag lägger till att det heter ju faktiskt allmän väg och då borde ju alla fordon få vara där om det inte finns någon form av förbud för ett visst fordon, och det fanns det inte i det aktuella fallet, det finns bara en cykelbana och det är inte något krav att cykla på en cykelbana.

Bilisten som körde på cyklisten och dessutom smet, borde ju ha ett strängt straff, för det är ju olagligt, men att framföra ett cykelfordon på allmän väg, är ju inget brott så länge det inte finns något förbud som tex motortrafikled/motorväg.

Efter vad jag förstår är det enbart moped klass II som får köra på cykelbanorna. Majoriteten av de mopeder man ser på vägarna är klass I, "EU-mopederna", och dessa skall framföras på vägen.

Enligt tidningsartikeln skall ju cyklisten få 300kr i böter för att inte ha hållit sig på cykelbanan. Det kan dock vara aftonbladet som har fel, det har hänt förr om man säger så...
andersen
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 10:24) *
Efter vad jag förstår är det enbart moped klass II som får köra på cykelbanorna. Majoriteten av de mopeder man ser på vägarna är klass I, "EU-mopederna", och dessa skall framföras på vägen.

Enligt tidningsartikeln skall ju cyklisten få 300kr i böter för att inte ha hållit sig på cykelbanan. Det kan dock vara aftonbladet som har fel, det har hänt förr om man säger så...


Så här säjer NTF...cykel
Huggorm
CITAT (andersen @ 07-08-2010, 11:46) *
Så här säjer NTF...cykel

Bra länk.
CITAT
Plats på vägen
Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.
Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används.


Som sagt, enbart mopeder klass 2 får alltså köra på cykelbanor. Och du skall hålla dig på cykelbanan med din cykel, finns det ingen cykelbana skall du hålla dig så långt ut i vägrenen du kan.
andersen
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 12:08) *
Bra länk.
Som sagt, enbart mopeder klass 2 får alltså köra på cykelbanor. Och du skall hålla dig på cykelbanan med din cykel, finns det ingen cykelbana skall du hålla dig så långt ut i vägrenen du kan.


Nej så står det inte! det står så här....Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.

Det är skillnad på att iförsta hand..mot vad du säjer att jag skall! eller hur?
Huggorm
CITAT (andersen @ 07-08-2010, 12:12) *
Nej så står det inte! det står så här....Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.

Det är skillnad på att iförsta hand..mot vad du säjer att jag skall! eller hur?

Nu förstår jag inte? Det står ju klart och tydligt att du skall använda cykelbana om det finns, och i övrigt hålla dig längst ut i vägrenen?
andersen
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 12:14) *
Nu förstår jag inte? Det står ju klart och tydligt att du skall använda cykelbana om det finns, och i övrigt hålla dig längst ut i vägrenen?


Nej det gör det inte! här är hela stycket kopierat rakt av....


Plats på vägen
Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.

Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används.

Är körbanan indelad i körfält, som är utmärkta med körfältspilar ska man cykla i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Det är förbjudet att cykla på gångbana, på motorväg och på motortrafikled eller där märket ”förbud mot cykel- och mopedtrafik” finns.
Huggorm
CITAT (andersen @ 07-08-2010, 12:19) *
Nej det gör det inte! här är hela stycket kopierat rakt av....
Plats på vägen
Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning. Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.

Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används.

Är körbanan indelad i körfält, som är utmärkta med körfältspilar ska man cykla i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Det är förbjudet att cykla på gångbana, på motorväg och på motortrafikled eller där märket ”förbud mot cykel- och mopedtrafik” finns.

Okej, vi delar upp det lite då.

CITAT
Cyklister och mopedförare (moped klass II) ska i första hand använda cykelbana, om det finns en sådan i färdmålets riktning.
Här står det att man i första hand skall använda cykelbanan. Vad som skall till för att motivera andra hand kan diskuteras, jag antar att man räknar tex. vägarbete på cykelbanan eller ej bortplogad snö i riklig mängd.
CITAT
Finns inte cykelbana ska man cykla och köra moped på vägrenen om det finns en sådan.

Här står det att man skall cykla i vägrenen, och därmed inte uppe på körbanan.
CITAT
Cyklande ska med hänsyn till annan trafik och övriga förhållanden cykla så nära högra kanten som möjligt av vägrenen eller den bana som används.
Här står att man dessutom skall hålls sig så långt som möjligt ut på vägrenen.
andersen
Det är i färdmålets riktning som innerbär att jag kan välja bilvägen,och som jag har sakt förut så blir det problem med cykelbanor i korsningar och rondeller mm, pga att då går inte cykelbanan i färdmålets riktning!

Som sakt var det är skillnad på att i första hand ska man välja cykelbanan... mot att man skall!
Huggorm
CITAT (andersen @ 07-08-2010, 12:32) *
Det är i färdmålets riktning som innerbär att jag kan välja bilvägen,och som jag har sakt förut så blir det problem med cykelbanor i korsningar och rondeller mm, pga att då går inte cykelbanan i färdmålets riktning!

Som sakt var det är skillnad på att i första hand ska man välja cykelbanan... mot att man skall!

Du får väll lösa det när du kommer till en korsning helt enkelt, dom har ju byggt cykelbanorna för att dom skall användas. Hoppa av och led cykeln över övergångsställena till exempel.

Sedan undrar jag vad de 300kr i artikeln i början på tråden då är böter för? Jag kan inte tyda det på annat sätt än att det är boten för att inte använda cykelbanan.
andersen
CITAT (Huggorm @ 07-08-2010, 12:37) *
Du får väll lösa det när du kommer till en korsning helt enkelt, dom har ju byggt cykelbanorna för att dom skall användas. Hoppa av och led cykeln över övergångsställena till exempel.

Sedan undrar jag vad de 300kr i artikeln i början på tråden då är böter för? Jag kan inte tyda det på annat sätt än att det är boten för att inte använda cykelbanan.


Du förstår nog inte hur det ser ut många gånger med cykelbanor som tex i en korsning bara fortsätter till höger, och om du skall till vänster så finns det ingen cykelbana eller så är det ett tremeter krondike i mellan.

Ang ev böter så vad jag förstår, så skall dom vara för att han hindrade bilisten att köra om, och då körde bilstern på honom och smet ifrån olycksplatsen, har svårt att tro att bilster får behålla körkortet.

Men det skall bli spännande att se hur ev straff står imot varandra.
Huggorm
Trafikförordningen är intressant. Här är några punkter som ger böter:

021 Begagnat fel vägbana. Motordrivet fordon 800kr, annat fordon 500kr
022B Fört tvåhjulig moped klass II utan att använda cykelbana 500kr
024A Ej fört fordon till höger på vägren/bana som används 500kr
025A Fört fordon i otillåtet körfält 500kr
026 Otillåtet körfältsbyte, cykel 500kr
027 Fört fordon i körfält som anvisats för annat/andra slag av fordon cykel 500kr
030A Ej använt vägren cykel 500kr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon