Full version: Pionfråga
Fjällroosens
[attachment=53245:tn_IMG_1357.JPG]Köpte en pion från Odla i våras som jag platerade, men jag undrar ska den verkligen växa så här lite som den har gjort?? Bild nr1.
Och pion nummer två köpte jag i slutet på juni och han har inte mått riktigt bra sen jag petade ner den i jorden. Vad kan vara fel tror ni? Bild nr 2.
Jag tror inte jag satt dom för djupt heller.

Annie-72
Inte helt enkelt att svara på. Ibland är de lite svårstartade men de kommer sig säkert. Min dillpion har också varit lite trögstartad men så länge det finns liv finns det hopp... Den nedersta ser mer vissen/ledsen ut.. Det blir inte för blött om rötterna på dem med tanke på den gröna inringningen du gjort?!? Jag tror inte pioner blir så glada om de står för blött...

Lycka till, Annie
Fjällroosens
Ja jag hoppas att dom tar sig och bara behöver bo in sig lite. Jag har försökt göra "gropen" till pionerna dränerad med grus i botten, men jag kanske har varit för flink att vattna.
Annie-72
Jag vattnade mina några gånger under den värsta värmeböljan men nu har naturen fått sköta det själv de sista veckorna.. Nu blir det mer att hälla av de krukor som har fat så de inte ruttnar i regnet.... thumbdown.gif
Lady Hamilton
Jag gissar också på övervattning (bild 2) Mitt förslag är att låta bli att vattna om det inte blir EXTREMT torrt och sedan bara låta Pionerna vara Klipp inte ner eller "städa" i höst. Låt dem bara vissna ner och låt det vara över vintern Pioner kan ta ett par år på sig innan de blir riktigt etablerade, men ibland så går det fortare Är övertygad om att nästa år så kommer dina Pionplantor att växa å frodas ha bara lite tålamod
Fjällroosens
Å tack Lady H, jag har längtat så efter dessa pioner och det vore så synd om dom inte skulle trivas hos mig. Men nu har jag tillförsikt och väntar tålmodigt till nästa år thanks.gif
kerstin z5-6
Tog du bort torven de kom i eller har du mkt torv i jorden ? det ser aldeles för blött ut och ta bort mer gräsmatta, du blir galen sen när gräs o pion blir ett...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon