Christa
Vi har köpt köttfärs packad i skyddande atmosfär. Den har blivit aldeles grå men den luktar ok. Brukar den bli grå när den är packad på det viset?
Myosotis
sick.gif Nä usch jag tycker inte du ska äta den. Rötmånad och allt.
Eva i Stuvsta
Kom att tänka på det här som stod i SvD i veckan:
"Ett exempel är kött. I Sverige förpackas det ofta i en atmosfär med hög andel syre för att bevara den röda färgen, något kunderna förväntar sig.
I Norge förpackas kött i en atmosfär med större mängd kväve vilket gör att det blir gråbrunt men håller längre."
Christa
CITAT (Eva i Stuvsta @ 01-08-2010, 10:46) *
Kom att tänka på det här som stod i SvD i veckan:
"Ett exempel är kött. I Sverige förpackas det ofta i en atmosfär med hög andel syre för att bevara den röda färgen, något kunderna förväntar sig.
I Norge förpackas kött i en atmosfär med större mängd kväve vilket gör att det blir gråbrunt men håller längre."


Jag funderade också på om frånvaron av syre kan vara orsaken till gråheten. Köttfärs som förpackas på vanligt sätt blir ju ofta grå på de ställen som hamnat under och emellan medan den röda färgen finns kvar överst.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 01-08-2010, 10:53) *
Jag funderade också på om frånvaron av syre kan vara orsaken till gråheten. Köttfärs som förpackas på vanligt sätt blir ju ofta grå på de ställen som hamnat under och emellan medan den röda färgen finns kvar överst.


Tycker att det är precis tvärtom. Är du säker på att den luktar OK? När köptes den och hur har du förvarat den? Själv stoppar jag alltid köttfärsen i frysen direkt jag kommer från affären om jag inte ska använda den samma dag eller nästa.
Piccante
Kött är grått i naturligt tillstånd. Att korv, smörgåspålägg mm är rött beror på tillsatt nitrit som konserverar det.
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 01-08-2010, 13:32) *
Kött är grått i naturligt tillstånd. Att korv, smörgåspålägg mm är rött beror på tillsatt nitrit som konserverar det.


Inte sjutton är kött grått i naturligt tillstånd. Så pass många grisar och nötkreatur har jag varit med och slaktat så jag vet det. Inte ens hängmörat kött är grått. Köttet till köttfärsen finns det inga tillsatser i.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nej köttet är inte grått.

Även jag var med ofta vid slakt och en av mina döttrar slaktar fortfarande på sin gård. Inte skulle hon kunna sälja köttet om det vore grått
Piccante
När köttet oxiderar blir det gråare. Man stoppar den processen med nitrit och tillsatser men det finns smörgåspålägg (såg sådan salami härom dagen) som är onaturligt röd, rödare än kött brukar och då är det absolut manipulerat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Markus var det danskt Salami? Den är alltid så rött. Men sånt köper man inte.

Min dotter är en ekologiskt odlande bonde ( eller skall man säga bondkvinna?) och tillsätter ingenting.
malcolm
Klart att kött är rött när det är färskt men grånar efter en tid fast detta behöver inte betyda att det är otjänligt som föda för det, tycker det är märkligt om man skulle förpacka kött i syrerik miljö eftersom det är just syret som får många saker att oxidera snabbare. Gammeldags julskinka/korv var alltid grå och att det är rött numera beror på all denna nitrit som man sprutar in.
Piccante
CITAT (malcolm @ 01-08-2010, 15:36) *
Klart att kött är rött när det är färskt men grånar efter en tid fast detta behöver inte betyda att det är otjänligt som föda för det, tycker det är märkligt om man skulle förpacka kött i syrerik miljö eftersom det är just syret som får många saker att oxidera snabbare. Gammeldags julskinka/korv var alltid grå och att det är rött numera beror på all denna nitrit som man sprutar in.

färsk köttkorv (kokekôrv) är aldrig röd.
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 01-08-2010, 19:01) *
färsk köttkorv (kokekôrv) är aldrig röd.


Den är åtminstone här i mellansverige mer rosa än grå, rosa för att det är fläskkött i som alltid är ljusare än nötkött.
Är det sen dessutom gryn i så blir korven mörkare och mer åt det grå hållet. Har aldrig sett en färsk korv gjord på rent nötkött i någon butik.
Överbölingen
När du påtalar det så visst har jag sett grånad köttfärs i affärerna. Vi har nog inte köpt köttfärs sedan 1967. Älgfärsen från frysen har aldrig varit grått. Möjligen "frysbränt" någon gång. Fläskfärs har däremot varit gråaktig i stället för rosa. Men är datumet OK så köper jag. Använder till älgkorv, fiskfärsbiffar, patéer och julköttbullarnas blandfärs.
Jag är ingen näringskemist, men nog sker en oxidation om köttfärsen får stå förlänge öppen innan förslutning och därav grånaden. Min gissning.
malcolm
Skrapar man lite på ytan på grå köttfärs så brukar den vara röd under om den inte blivit gammal men då luktar den skunk. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon