Full version: Portlak
rosita
Är det fler som odlar portlak? Jag har odlat det nu i 2 år och i år har jag upptäckt att fröerna överlever en riktigt kall vinter, i år har jag självsådda plantor på flera ställen i landet tummenupp.gif Portlak innehåller omega 3 fettsyra och E-vitamin och det kan man inte få för mycket av! Jag använder den i sallad och på smörgås i stället för sallat. 000.gif
Skruttis
Javisst odlar vi portlak. Den går dessutom åt i mängder. Tycker den är jättegod att ha i sallader.

Började med att bara odla den i låda i växthuset men när jag ett år fick några plantor "över" så sattes de ut i grönsakslandet.
Efter det så dyker det alltid upp plantor lite varstans. Egentligen ganska praktiskt. När man ändå går ut i landet för att hämta t ex potatisen så kan man samtidigt plocka åt sig lite portlak som växer mellan raderna. Väldigt tacksam liten växt. yes.gif
Christa
Jag har odlat portlak några gånger. Första gången var 1983 och då fanns det frö hos Weibulls eller någon annan vanlig fröfirma. Jag har dock lite svårt för smaken. Lite syrligt. Kanske funkar det bättre i salladsblandningar.

Jag hade en mörkare grön och en som var mer gulgrön. Tyckte den ena var godare men nu minns jag inte vilken.

Skulle vara intressant att höra lite mer om vilka blandningar ni gör eller om ni använder dem till något mer.
rosita
I år odlar jag bara grön portlak och jag tycker den är god som den är på en macka i stället för sallat. Jag blandar den med sallat, gurka, tomat, rödlök och paprika. Vi äter portlak varje dag och ju mer man "nyper" av, desto mer kommer det bravo.gif
Skruttis
Vi har bara den gula.
Använder den i alla salladsblandningar. Något mer räcker den inte till. whistling.gif
Ålgryte
w00t.gif Man kan äta portlak!?
Är det någon speciell sort som inte har blommor? Jag har sått praktportlak i balkonglådan. Ännu har inga blommor visat sig, bara tjocka blad. Är blommorna också ätliga crazy.gif
rosita
CITAT (Ålgryte @ 30-07-2010, 13:33) *
w00t.gif Man kan äta portlak!?
Är det någon speciell sort som inte har blommor? Jag har sått praktportlak i balkonglådan. Ännu har inga blommor visat sig, bara tjocka blad. Är blommorna också ätliga crazy.gif


Jag antar att praktportlak odlas just för blommorna, men trädgårdsportlak odlas för att ätas. Den blommar i augusti/september med små blommor. Om dessa blommor går att äta, vet jag inte.

Portlakplantor tåler inte minusgrader, men det gör däremot fröerna. Den frösår sig själv villigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon