Full version: orkidé
Nymphaea
finns det något lättillgängligt 'naturligt' auxin (ex i någon fruktsaft el. liknande) som man skulle kunna använda för att stimulera tillväxten av en keiki på en phalenopsis equestris.

Tänkte göra ett försök där jag binder fast en bit fuktad sphagnum över ett 'öga' med 'skyddet' borttaget (så att jag direkt exponerar meristemvävnaden).

Tror väldigt svagt på att det skulle fungera utan något slags tillväxthormon... men jag skulle gärna vilja prova. blink.gif
pejori
testa med bidrottningsgelé.
har fått tips om att det ska innehålla auxin.
har inte testat själv. jag väntar till keikin fått rötter. smile.gif smile.gif
Nymphaea
bidrottningsgelé? unsure.gif
aldrig hört talas om det...

var får man tag på sådant? blink.gif
pejori
hälsokosten har piller (kapslar) med detta, som du kan töma ut på mossan.
har som sagt inte testat det själv. huh.gif
Nutten
Själv brukar jag göra salixvatten, då får du mängder med auxin! Det är bara att gå ut och plocka kvistar av ex pil, vide etc, sätta i vatten och låta dem bilda rötter. Sedan finhackar du rotbitarna och lägger i vatten. Låt stå ett dygn och dra och se till att du har lindat staniolpapper eller något runt vasen/glaset så att det hålls mörkt.

Använd salixvattnet direkt, för auxinet i det bryts ned efterhand.
Nymphaea
CITAT (Nutten @ 24-01-2004, 18:43)
Själv brukar jag göra salixvatten, då får du mängder med auxin! Det är bara att gå ut och plocka kvistar av ex pil, vide etc, sätta i vatten och låta dem bilda rötter. Sedan finhackar du rotbitarna och lägger i vatten. Låt stå ett dygn och dra och se till att du har lindat staniolpapper eller något runt vasen/glaset så att det hålls mörkt.

Använd salixvattnet direkt, för auxinet i det bryts ned efterhand.

enkelt och genialt!
biggrin.gif
tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon