Full version: Vitlök
Inka
Hej!
Har ni börjat skörda vitlöken ännu? Jag står i valet och kvalet, ska resa bort i tio dagar. Kanske har värmen gjort att de redan är klara, annars brukar jag skörda i månadsskiftet juli/augusti här i Stockholmsområdet. Kan de hinna klyfta upp sig och bli förstörda till den 3 augusti?
Mvh Inka
andersen
CITAT (Inka @ 22-07-2010, 15:43) *
Hej!
Har ni börjat skörda vitlöken ännu? Jag står i valet och kvalet, ska resa bort i tio dagar. Kanske har värmen gjort att de redan är klara, annars brukar jag skörda i månadsskiftet juli/augusti här i Stockholmsområdet. Kan de hinna klyfta upp sig och bli förstörda till den 3 augusti?
Mvh Inka


På vilket sätt skulle dom bli förstörda, om dom klyftar upp sig? klyftor på vitlöken är väl inget fel? eller vill du bara ha färsk vitlök?
rosita
CITAT (andersen @ 22-07-2010, 15:47) *
På vilket sätt skulle dom bli förstörda, om dom klyftar upp sig? klyftor på vitlöken är väl inget fel? eller vill du bara ha färsk vitlök?


De blir förstörda om de redan i jorden delar sid i klyftor som inte hänger ihop till en lök. Det hände mig ett år och det går inte att lagra dem då.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En del av mina vitlökar började bli gula, så dem skördade jag.

Satte du dem i höstas, kan du säkert skörda nu.
mamamaggan
Skördar min vitlök i september och då brukar den ha flera klyftor och jag har aldig märkt att den inte skulle gå att lagra.
andersen
CITAT (mamamaggan @ 22-07-2010, 16:38) *
Skördar min vitlök i september och då brukar den ha flera klyftor och jag har aldig märkt att den inte skulle gå att lagra.


Samma här, det är väll det normala att vitlöken bildar klyftor? och att den då är färdig för lagring.
Preussen
CITAT (andersen @ 22-07-2010, 18:12) *
Samma här, det är väll det normala att vitlöken bildar klyftor? och att den då är färdig för lagring.

all vitlök, med några få undantag, klyftar sig men däremot om låter man vitlöken vara i marken för länge försvinner ytterhöljet och endast klyftorna blir kvar. lagringsegenskaperna försämras avsevärt då några lager ytterhölje ej finns mer.
jag har redan tagit upp min här i skåne. det är ca 3 veckor tidigare än normalt. även den vårsådda var skördeklar förra veckan. sen har jag haft problem med svampangrepp som skyndat på mognadsprocessen.

vad är det för vitlökssort? hur mycket grönt är där på blasten?
Inka
Hej!
Jag vill att den ska vara kompakt och med många lager av skal så den håller att lagra. Jag har väl en 30 stycken så dom sätter man inte i sig i ett nafs. Blasten är bara något gul, och flera håller på att utveckla "näbbar" (blommor) som skruvar sig vackert . Jag tog upp några på prov ikväll och tycker väl också att de verkar vara ett par veckor tidigare än vanligt.
Jag lämnar några kvar i marken för att se vad som händer. Tack för alla svar!
/Inka

...och det är ett par olika ryska sorter från Tomat-Åke!
Preussen
CITAT (Inka @ 22-07-2010, 21:44) *
Hej!
Jag vill att den ska vara kompakt och med många lager av skal så den håller att lagra. Jag har väl en 30 stycken så dom sätter man inte i sig i ett nafs. Blasten är bara något gul, och flera håller på att utveckla "näbbar" (blommor) som skruvar sig vackert . Jag tog upp några på prov ikväll och tycker väl också att de verkar vara ett par veckor tidigare än vanligt.
Jag lämnar några kvar i marken för att se vad som händer. Tack för alla svar!
/Inka

...och det är ett par olika ryska sorter från Tomat-Åke!

om blasten bara är något gul så kan du lungt resa bort och ha det skönt. ormlöken du beskriver är vacker men det kan vara bra att ha klippt bort dem, ibland kan de reducera storleken på lökarna. när började dina sorter sätta ormlök?
Inka
Hej!
Det är de kraftigaste lökarna som har en "orm" och jag såg dem för ca tio dagar sedan. Jag har tyvärr blandat ihop sorterna men det verkar som att det är bara en utav sorterna som bildat en "orm".
Jag knipsar av dem ikväll!
Mvh Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon