lewellyn
Ja, som rubriken lyder - hur ska jag göra med de stackars buskarna för att få dem någorlunda fina? Det ser ut som att man klippt ner dem fel/vid fel årstid eller liknande?

[attachment=52356:syren1.jpg]

[attachment=52357:syren2.jpg]
HelenJ
Buskarna är visserligen inte precis vackert klippta, men det stora problemet för dem är brist på vatten och näring. Och där är det gräset som är boven....

Klipp bort de torra grenarna, och rensa sedan bort allt gräs runt busken. En ring med kanske 1 m i diameter bör hållas öppen. Vattna sedan rejält nu och resten av säsongen. Till våren kan du klippa bort några av de äldsta grenarna nere vid marken och sedan ge en giva gödsel, helst kompost eller kogödsel. Fortsätt vattna och hålla gräsfritt nästa år så kommer snart syrenen att skjuta nya skott och så småningom bli frodig och fin igen.
malcolm
Såga ner dem jäms med marken i höst och låt dem börja om i vår, syréner är i det närmaste omöjliga att ta död på och gör du som HelenJ sa vad gäller gödning, vattning och onödigt gräs runt omkring så lär du ha fina buskar nästa sommar då de växer otroligt snabbt. Jag sågade ner min syrénhäck (skog) i slutet av förra sommaren då den hade växt över alla gränser och blivit säkert 6-7 meter hög. Nu har de kommit upp igen och är säkert 1 m höga och ändå har jag klippt och ansat dem lite för att de skall förbli så täta som möjligt. Nu ser jag att du bor i zon VII så det tar kanske lite längre tid för dina att komma upp men så här ser det ut hemma hos mig och allt har kommit upp denna vår/sommar från ingenting.

I höstas:

[attachment=52413:betongjohan.JPG]

Nu (planket har tillkommit):

[attachment=52412:syren.JPG]
Cilla
Jag tycker denna buske ser flyttad ut. Och då är det Helens råd som gäller.

Att skära ned en inte så gammal buske som dött mer än vuxit brukar sällan ge bra resultat. Busken behöver mer rotutrymme, mindre gräskonkurrens och mer vatten för att utvecklas bra, särskilt om den ska starta om utan blad som nerskuren. Att ta bort det döda grenverket räcker, sedan är det jordarbete som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon