Peztis
För en massa år sedan så köpte vi en ovanmarkpool på 12 kubik och först i år har vi kunnat sätta upp den då vi tidigare haft otjänligt vatten i vår brunn.

Vi satte upp poolen när värmen började komma och började fylla den lite då och då (så inte brunnen tar slut helt) men just då var vattnet lite missfärgat och det tog inte lång tid innan algerna började trivas.
Så förra helgen så tömde vi poolen, rengjorde och började så sakta att åter fylla den. I med algmedel och klor (veckoklor i flytmojäng) och det var jättefint vatten - ett par dagar...
I förrgår började det bli brunare igen och igår hade jag i nytt algmedel och flockningsmedel. Idag var det lite som hade sjunkit till botten, jag har rengjort det lilla filtret tre gånger idag, klorhalten och pH är ok enl teststicka...
Jag hoppas att flockningsmedlet gjort att det mesta sjunkit till botten imorgon så att jag kan suga ut det (gjort en egen bottensug som suger ut vattnet istället för den medföljande dammsugaren som bara fångar större partiklar, resten åker ju rakt igenom tygpåsen).

Pumpen är på ca 12 h per dygn, poolskyddet är på över natten, vi rensar bort skräp och kryp löpande under dagen (jisses vad getingar jag plockat upp idag, förra veckan var det bromsar!)

Någon annan som har liknande problem eller har vettiga tips?
Har ju inte lust att kämpa ihjäl mig med denna pool även om vi alla tre uppskattar enormt att i denna värme kunna plaska i vattnet som helst så klart ska vara kristallklart, inte grumligt brunaktigt.
Huggorm
Giftigare, icke miljömärkt algmedel kanske skulle hjälpa?
Peztis
Vill ju gärna kunna vara själv i vattnet också...

Vi har ju köpt de produkter som finns på ICA samt på Rusta.

Jag hällde en skvätt algmedel i min lilla trädgårdsdamm som alltid slammar igen och där tvärdog algerna och vattnet blev hur fint som helst.
Peztis
Någon mer som har tips och idéer?

Har tvättat rent filtret ca 5 gånger idag - mycket som samlas där. Har sugit botten två gånger så liiiite bättre är det. Tänkte hälla i mer algmedel ikväll.
Inga från Närke
Vi hade så i en lite mindre pool för 2 sommrar sedan.

1. Vi bytte pump när den gick sönder förra sommaren till en större och genast blev det bättre. Kolla om pumpen är helt OK.
2. Vi flyttade poolen lite så det blev både skugga och sol om vart annat under dagen.

Nu har vi inga alger. Vi har också veckoklor i flytmojäng tror jag men lägger inte i någon tablett förän den andra är slut helt och den räcker nog mer än en vecka. Nu är det ju mest Nemo vår hund som badar i den så lite skräp kan det ju vara i men vi damsuger inte botten utan bara håvar upp skräp.
Peztis
Idag stog jag en timme och dammsög botten - nu ser det mycket bättre ut!
Ska ta och rensa imorgon med, i med lite mer algmedel också så verkr det kanske fixa sig. Rensa filtret ofta verkar också vara bra - en bättre pump/filter är nog inte helt fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon