mejram
Vi har en gigantisk asp, säkert 15 meter hög och stammen närmre en meter i diameter, precis utanför vår tomtgräns. Den är jättevacker och ska absolut vara kvar, även om det vore en smärre katastrof om den skulle falla på vårt hus...

Problemet är att den har skjutit rotskott och husets förra ägare har låtit årminstone ett av dem växa fritt. Så nu har vi en 5 meter hög asp 2 meter från huset. Det känns halvbra att ha ett träd som kan bli en riktig bjässe så nära. Eller gör den ingen skada? Den kanske rent av hjälper till att hålla källaren torr genom att suga upp allt vatten? Kan rötterna skada grunden?

Och OM jag nu skulle ta bort den, hur skulle jag göra? Kan jag såga ner detta förväxta rotskott utan att det kommer mängder av nya, som jag har förstått är fallet när man tar ner aspar? Vet inte om jag törs sätta ecoplugg eller något annat i stubben, tänk om moderträdet skadas? Kan jag kapa roten och gräva bort stubben utan att riskera att skada det tora trädet? Om jag kapar den på ca 2 meters höjd, dör den då? Och klarar sig i så fall roten till stora aspen eller dör den också?

HJÄLP!!!
Huggorm
Rent generellt skulle jag inte vilja ha asp nära huset. Dom har en förmåga att ruttna inifrån, i stort sett alla aspar jag sågat ner har varit ruttna i kärnan. Det är heller inte några långlivade träd, eller snarare är varje enskild stam inte långlivad men rötterna kan vara extremt långlivade. Stammarna växer sig stora, gör sitt jobb, blir sjuka och dör, sedan växer nya upp. Rotskotten kommer du aldrig undan, men frågan är om det blir så mycket mer om du tar ner 5-metersaspen. Har man asp nära huset får man räkna med att kapa rotskott, antingen kan man ta dom med gräsklipparen när dom är små, eller med sekatör eller röjsåg när dom blir lite större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon