Peztis
Jag har två amplar som hänger på förstukvisten och när jag ska vattna dem så rinner det alltid över och växterna får nästan ingenting. Suck...

Så då tog jag en enliters plastpåse och fyllde med vatten, förslöt med en påsklämma. Sedan tog jag potatisstickan och stack ett hål och la hela vattenpåsen på ampeln. Nu ligger det där och rinner ned i jorden i sakta mak, har precis varit och fyllt på påsarna. Inget mer skvätt utanför!
Kryddan03
Smart! tummenupp.gif
Irene_L
Vilket fiffigt tips!! tummenupp.gif
Sussie F-Flower
Ja, det var finurligt uttänkt.... tummenupp.gif

Tack för tipset!
Peztis
Ja, jag tyckte det! biggrin.gif
Och det är ju lätt att bara lyfta bort påsen när den är tömd och man inte behöver vattna och nsäta dag är det bara att ta bort klämman och fylla på igen.

Ok, det är kanske inte världens vackraste men å andra sidan kanske man kan gömma den bland blommorna...

Fast mina amplar är inte så välfyllda och hänger precis i ögonhöjd när man står på trappa. Jaja, bättre en plastpåse med funktion än vissna och döende blommor!
Kryddan03
rotfl.gif Jag hade precis tänkt att testa din uppfinning i kaprifolkrukan (fast i lite större version) då himlen öppnade sig för sommarens första åskskur. Nåja, det kommer nog fler dagar med torka.
Tänkte annars att den kunde ligga och gotta sig under natten så är krukan färdigvattnad till morgonen. smile.gif
ängsvädd
Tack för tipset - smart biggrin.gif
Fru JD
Men vilket bra tips!! Visst borde det funka om man tog en liten större påse också och lade i tomatkrukan om man åker bort i ett par tre dagar så här under semestern, eller vad tror ni?
Peztis
Jamen visst borde det funka med större påsar! Ska gå och fylla på mina små påsar nu, här öppnar sig inte någon himmel på långa vägar! Vilken lyckost du är, Kryddan!

Principen är ju densamma omman tar en pet-flaska och gör ett litet hål i korken men en petflaska ligger inte kvar och måste ju luta mot något.

Kul att ni gillade min lilla enkla lösning!
Irene_L
thanks.gif Peztis för tipset! Det funkade jättebra! Så skönt att slippa att det droppar från amplarna!!

Här syns påsen i ampeln:
[attachment=52241:vattenau..._ampeln1.jpg]

Här har jag lyft upp påsen så ni ser hur det sakta sipprar ut vatten:
[attachment=52240:vattenau...at_ampel.jpg]
Monica zon 1
Nu får jag nog bjuda alla på ett gott skratt..... a0a.gif
Tack för bra tips, jag har aldrig tidigare riktigt förstått det där med att göra självvattnande krukor genom att använda gamla pet-flaskor, har inte vett att förstå att korken skulle vara på och man skulle göra mindre hål.... blush.gif
Men nu vet jag hur jag kan fixa till både via plastpåsar o flaskor TACK!

Novisen Monica
Peztis
Jamen vad glad jag blir!!! Kan jag göra livet lite enklare för er så är jag så lycklig så!

Underbara bilder, Irene!
Och Monica, det är inte så lätt! Jag läste någonstans att man kunde fylla pet-flaskor med vatten och skruva på korken - men inte helt - och då skulle det sippra. Kan ju berätta att det funkade inte för mig, i alla fall , och inte hade jag haft tid innan att kolla att det funkade heller. Flaskorna stod fortfarande välfyllda när jag kom hem två veckor senare med ledsna blommor som resultat. Som tur var hade mina föräldrar varit några gånger och tittat till växterna men när de annars behöver vatten varje dag och nu fått det kanske tre gånger under två veckor... Ja, ni förstår ju hur det såg ut. Men mina underbara föräldrar hade i alla fall försökt, förväntar mig inte att de ska åka 5 mil enkel väg varje dag för mina växters skull, direkt.
Odlarinna
Tack för tipset! Jag har tomater på min balkong och egentligen borde man stå där med vattenkanna jämt. Skall resa bort på några dagar och kan inte be min granne springa här jämt. Jätte Tack !
Frida Sandman
Jag har sådana här i mitt växthus så jag slipper passa med vatten under svettiga sommardagar. Kontrollerar dock alltid under kvällen hur det ser ut. Vill ju ha härliga grönsaker att skörda småningom :-)

Ser ut som en orange "näbb" med små hål längst ut. Man skruvar den som kork på en vanlig petflaska och sticker den i jorden och voila! Vattningen är fixad!



39 kr för sex stycken på JULA.
KarinSKARA

Smarta lösningar är alltid värdefullt.
MEN
ALLT måste testas INNAN man far iväg, så man vet hur många dagar vattnet räcker, tänk på det
Peztis
Japp, det stämmer Karin.
Jag visste det även innan jag åkte bort förra sommaren men hann inte för det var lite mycket med giftermål och sedan två veckor på Mallorca tre dagar efter det. Men tur att mina föräldrar gjorde vad de kunde så det var bara att "vattna upp" när i kom hem - tror faktiskt att nästan allt klarade sig.
Peztis
Frida Sandhamn, den var ju smart! Det funkar ju bra i en kruka eller om man vill punktbevattna en växt. Däremot undrar jag om det funkar i en ampel, flaskan måste ju stå upp för att det ska rinna ur.
Här är en länk till det hos Jula: http://www.jula.se/droppvattnare-6-pack-131522
Bassam
Hej
Jag provade dem med 6 stycken flaskor, 3 som funkar bra men de andra tre blir tömda på kort tid.

H:Bassam


Leonard91
Vilken bra idé! Detta ska jag köra med under de 3 dagar jag är borta nu smile.gif
Ålgryte
Förra sommaren hade jag vatten i vinflaskor med vettexduk som kork, nergrävda uppochner i krukorna på balkongen.

Barnbarnen undrade om jag höll på med vinodling... rotfl.gif
rajja
hej!
jag undrar om det inte blir väldigt ojämnt bevattnat? blöter ni upp rötterna i hela jorden ibland eller sprider sig fukten tillräckligt ändå?
tack!
Kryddan03
Funderar på att ta mig till IKEA och köpa sådana här påsar till småkrukorna:


http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60131946

mieb
Det där med en flaska i krukan funkar jättebra. Knepet är att man måste vattna igenom krukan ordentligt innan man stoppar ner flaskhalsen i jorden. Flaskan ska vara helt fylld med vatten. Precis med en gång så rinner det vatten ner i krukan men efter några sekunder slutar det. Då bildas ett vacuum i flaskan och vattnet rinner bara ut i den takt som jorden torkar. Bra och enkel vattningshjälp när man åker bort.

Tipset med påsen i ampeln är ju suverän! smile.gif
Peztis
Kryddan, om du inte kan ta dig till IKEA så finns det även ziplock-påsar (bra idé!!!) i mataffären. OK, priset är ju ett annat men om man bara ska ha ett par stycken eller inte orkar ta tig till IKEA - det brukar bli dyrt att åka dit för det här var ju billigt, och det där, och det är där bra att ha hemma... Oj, 1000:-, hur gick det till? g.gif

Jag blötte inte ned jorden i amplarna först eftersom det var det som var problemet - allt åkte ju rakt igenom eller ut över sidorna. Påsen gör att det rinner sakta och att jorden då kan absorbera vattnet lite lättare.

Igår provade jag att ta en större påse och lägga i de stora blomlådorna, funkade det med.
Kryddan03
CITAT (Peztis @ 18-07-2010, 20:06) *
Kryddan, om du inte kan ta dig till IKEA så finns det även ziplock-påsar (bra idé!!!) i mataffären. OK, priset är ju ett annat men om man bara ska ha ett par stycken eller inte orkar ta tig till IKEA - det brukar bli dyrt att åka dit för det här var ju billigt, och det där, och det är där bra att ha hemma... Oj, 1000:-, hur gick det till? g.gif

Fast visst var de lite fina med blommor och blad på? flirting.gif
Det där IKEA-syndromet känner jag igen. Är helt övertygad om att de klickertränar sina varor att obemärkt hoppa ner i kundvagnarna. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon