Motti
Har retat mig så in i vassen på alla förpackningar man köper !det står "riv här" ja då går det år skogen direkt halva paketen blir "öppnad" så man får tejpa ihop skrället för att få en öppning att hälla ur,en del förpackningar står det öppnas här som tex juice ja där står man och drar och sen sitter halva jäkla lappen kvar och man får plocka fram saxen och pilla upp öppningen slap.gif !funckar aldrig,sen har vi de här Findusfrysta förpackningar där det ska finnas ett så kallat sipplås ,ja då står man där och klipper i den punktade kanten och så står man där och sliter och drar så lossnar hela jäkla sippen och man får än då ta fram en "fryskläma"från IKEA och sätta på!kaffepaket lika dant har än i dag inte lyckats öppna en kaffepaket utan att det varit kaffe över halva bänken nono.gif Kan man inte bara göra idiotsäkra förpackningar som man kan öppna utan att söla ner halva köket med socker ströbröd grönsaker juice och annat slap.gif
*Stintan*
giggle.gif det var bättre förr när man handlade i lösvikt...
Motti
Ja du Stintan det var en del som var bättre för :)hoppas inte det är lika jäkligt att få upp en P-pillerkarta eller ett Kondompaket för då kan ju vem som helst tappa lusten giggle.gif De gammla hederliga Påsarna !vart tog dom vägen confused.gif
Malin_MeL
känner igen det där
"återförslutningsbar" har mist sin mening

en gång köpte jag 10 kilo kattmat som var i återförslutningbar påse. den funkade inte....när jag åkte och klagade så blev jag erbjuden att köpa en fodertunna oxå...

sen har vi de där yohughurtpaketen med skruvkork, de funkar ju men det är ju typ en dl youghurt kvar som inte går att få ut
Motti
tänk va !hur smarta är förpackningarna igentlige nu confused.gif tänk er att komma in på Apoteket och säga :jag skulle vilja ha en påse med tio kondomer rotfl.gif
gnon49
Jag öppnar aldrig kaffepaketet. Jag skär en skåra högst upp på kortsidan och använder mitt ögonmått när jag fyller filtret. En plastpåse över för aromens skull. Vissa förpackningar kräver starka nypor eller en sax. Och ett oändligt tålamod.
Motti
på kaffepaket i dag finns en utväxt som liknar en flärp confused.gif "dra här" står det och vad man får dra alltså unsure.gif hux flux så har man kaffe över halva köket ju!
netha
Senaste inplastade köpet var ett par hörlurar ... där behövdes både kniv och sax och ändå klarade jag inte av att få ut lurarna ... fick be maken om hjälp ... han har starkare nypor men fick ändå ett litet skärsår som blödde ett tag.

Jag tycker att förpackningshysterin gått helt överstyr! Inte behövs tredubbelt inplastat för någon vara. thumbdown.gif
Monica M zon 4
Jag tillhör också dem som blir alldeles galen på dessa märkliga förpackningar. Jag följer alla instruktioner, riv här, tryck här, klipp här, och det slutar för det mesta med trasiga förpackningar och utspridd mat. Vet inte hur många mjölkförpackningar som gått sönder så man fått mjölk i hela köket. Och zipp-låsen på frysförpackningar är ju helt kass. Jag använder alltid påsklämma!!

Nu har jag gett upp och hämtar alltid verktyg för att ta mig in i förpackningen. Jag är nöjd så länge det funkar med sax.

Köpte en dubbelcd häromdagen och efter att ha försökt öppna den i en kvart fick jag ett utbrott och bröt sönder hela omslaget. Jag ville ju komma åt skivan så jag kunde lyssna på den!! Det var ju inte så smart att göra sönder fodralet för nu har jag två skivor som ligger helt oskyddade.
malcolm
CITAT (Motti @ 09-07-2010, 22:39) *
tänk va !hur smarta är förpackningarna igentlige nu confused.gif tänk er att komma in på Apoteket och säga :jag skulle vilja ha en påse med tio kondomer rotfl.gif


Tänk sedan att gå tillbaka och säga att de inte passade. giggle.gif

Jag brukar köpa Gevalia snabbkaffe i "återförslutningsbar" påse men har man en gång öppnat och tagit kaffe så är det fullt av kaffesmulor i ziplåset så det inte går att stänga igen. Nu har jag gett upp och köpt en genomskinlig plastburk med ett slags vacuumlock dit jag häller över kaffet så snart jag öppnat påsen och då får jag även plats med en sked i burken. Jag tror inte de som konstruerat och designat alla dessa förpackningar har provat dem själva och idén med att sätta en skruvkork av plast på tex. juice- och yoghurtpaket är helt vansinnig, både för miljön och för användaren.

En annan sak som jag retar mig på är att det aldrig går att köpa samma antal korvar/hamburgare som bröd utan det blir alltid udda på något sätt och sedan står man där med en massa "skvättar" i frysen. Jag är också för papperspåsens återinförande till färsk svamp, potatis, frukt och vissa grönsaker. Papper låter ju innehållet andas vilket plast inte gör, dessutom är papper förnyelsebart vilket plast inte är.
silos
Har någon tänkt att dessa förpackningar är ett mycket bra sätt att träna tålamod med?
Till slut kom jag på detta när jag varit arg alldeles för många gånger och nu är det lugnt i mitt sinne och hemmet när jag öppnar förpackningar! biggrin.gif
Inga från Närke
Jag brukar kalla dem inbrottssäkra förpackningar.
Det är det nästan på alla varor nu för tiden och jag brukar tänka på alla som har artros och liknande i sina händer, hur fasiken får de upp alla förpackningar.
mamamaggan
Det som retar mig mest är läkemedel som ligger i inbrottsäkra förpackningar. Jag har t o m mailat producenterna och klagat. Hur i hela friden har de tänkt att någon som t ex har problem med sina händer av en eller annan anledning ska kunna få ur tabletter ur blisterkartor ???? Eller kunna dra i en sådan där ring som ofta sitter under locket ????

Jag får be min man eller son att hjälpa mig och t o m de som inte har några sådana handikapp får inte alltid fram tabletterna. Hur tänker tillverkarna , ja på säkerheten förstås men ...............................
katah
Äggkartonger klassades som bästa förpackning i Reumatikerförbundets tidning kanske ett år sedan.
Jag tror att dom jämförde just hanterbarhet med svaga händer.

Fyller sin funktion, är lätta att öppna och stänga och dessutom miljövänliga.
netha
CITAT (mamamaggan @ 10-07-2010, 13:06) *
Det som retar mig mest är läkemedel som ligger i inbrottsäkra förpackningar. Jag har t o m mailat producenterna och klagat. Hur i hela friden har de tänkt att någon som t ex har problem med sina händer av en eller annan anledning ska kunna få ur tabletter ur blisterkartor ???? Eller kunna dra i en sådan där ring som ofta sitter under locket ????

Jag får be min man eller son att hjälpa mig och t o m de som inte har några sådana handikapp får inte alltid fram tabletterna. Hur tänker tillverkarna , ja på säkerheten förstås men ...............................

Samma här ... jag orkar inte få upp den där ringen som sitter som ett lock över burköppningen.
Blisterkartor är ett elände ... men man kan fråga på Apoteket om medicinen kanske finns i burk också och man får byta.
Alla problem du har med medicinförpackningar kan du berätta för personal på ditt apotek ... de vb till tillverkaren.

Chamomille
Och jag som har friska händer får tamejfasiken hämta sekatören för att komma in i vissa plastförpackningar wacko.gif Det gäller framför allt elektronikprylar.
Och hade jag ingen sax i köket hade jag nog svultit ihjäl smile.gif
Motti
skulle ha en rökt röding till lunch i dag !inbrottsäker för fan !fick ta fram min superkniv och öppna förpackningen med våld slap.gif nu mer har jag lärt mig att skita i "öppna här "riv här " nu tar jag bara slaktarkniven och språter upp skiten Sen ta jag "Ingvars" superklämmor och nyper ihop påsar och kartonger kaffepaket fryspåsar osv.Ja jag har get upp och kör min egen supersmarta lösning crazy.gif PLASTKLÄMMOR
mamamaggan
CITAT (netha @ 10-07-2010, 21:52) *
Samma här ... jag orkar inte få upp den där ringen som sitter som ett lock över burköppningen.
Blisterkartor är ett elände ... men man kan fråga på Apoteket om medicinen kanske finns i burk också och man får byta.
Alla problem du har med medicinförpackningar kan du berätta för personal på ditt apotek ... de vb till tillverkaren.



Sist jag pratade med personalen på Apoteket om en förpackning så berättade de att de klagat och klagat på just den förpackningen och vet ni vad de fått för svar ????

Personalen på Apoteket skulle utbilda kunderna i hur de skulle öppna förpackningen eftersom det inte var någor fel på den !!! Personalen var jätteglada över att jag mailat till producenten och klagat.


Men vi kanske kan skapa nya jobb genom att anställa folk som kommer hem och öppnar förpackningar åt oss ????!!!!! Kan man göra skatteavdrag för det tror ni ?!
Motti
Har aldrig direkt haft problem med mina medicinförpakningar,men är man reumatiker så kan det bli knivigt att öppna medecinförpakningarna.
mamamaggan
Man behöver inte ens vara reumatiker utan bara lite allmänt svag och fumlig för att inte få ut pillrena . Har en sorts plåster för smärta där det finns en anvisning om var man ska riva för att komma in men tror ni det funkar ??? Nejdå , den där lilla kanten går av efter halva vägen och så får man ta till en sax men man måste vara försiktig för själva plåstret är i princip lika stort som höljet . Lätt att klippa i själva plåstret alltså.

All annan smärtmedicin som jag tar ligger på blisterkartor och de pillrena kan jag aldrig få ur själv. Min man fyllde sådana där medicinlådor ni vet , med flera fack om dagen och för en vecka , åt mig förut .

De lådorna kunde också kärva så jag inte kom åt pillereländena !!!!

Som tur är är min man hemma nu för tiden och kan hjälpa mig .

Motti
hoppas inte kondomer är lika jäkliga att få upp all sin da giggle.gif bara en sådan matjesillburk att öppna "här"så skvätter man ut hälften av spadet ju över sig själv och halva diskbänken JU fear.gif
netha
CITAT (mamamaggan @ 11-07-2010, 00:06) *
Sist jag pratade med personalen på Apoteket om en förpackning så berättade de att de klagat och klagat på just den förpackningen och vet ni vad de fått för svar ????

Personalen på Apoteket skulle utbilda kunderna i hur de skulle öppna förpackningen eftersom det inte var någor fel på den !!! Personalen var jätteglada över att jag mailat till producenten och klagat.
Men vi kanske kan skapa nya jobb genom att anställa folk som kommer hem och öppnar förpackningar åt oss ????!!!!! Kan man göra skatteavdrag för det tror ni ?!

Oj! Jag har alltid förmedlat till apotekspersonalen och de har vb till tillverkaren. (säger de iaf)
Fick bl.a tips om tablettdelare ... den är jättebra men kostade 70 -80 kr ...
lite väl dyrt för en liten plastgrej som dessutom kräver att man har stadiga friska fingrar som kan placera tabletten i rätt position i delaren. Jag klarar sällan av det. sad.gif
mamamaggan
Vet inte hur komplicerade kondomförpackningarna är nu för tiden men förr var det ibland lite problem . flirting.gif


Matjessill är väl ett skräckexempel ! Fy för att få sillspad över hela köket . Min man öppnar de burkarna , han hatar sill och hatar lukten , och naturligvis brukar han få spad på sig.

Det måste finnas ett enormt behov av bra lättöppnade förpackningar för en massa saker. Kanske någon här kan ta upp idén , man borde bli miljonär på att tillverka såna .
Motti
Har någon av er lyckats öppna en sockerpaket utan att det varit socker över hela bänken confused.gif eller en packet kaffe ?tala bara inte om skorpsmulor angry.gif
mamamaggan
Eller fått tag i en ände av toa/hushållspapperet utan att ha små små pappersbitar överallt?

En del förpackningar öppnar jag med tänderna , går inte på något annat sätt.


När man t ex öppnar ett paket med Mariekex så sitter flärpen så långt ner att det blir ett par kex kvar i överdelen och ett eller två ramlar ut innan man hinner få tag på dem .
netha
CITAT (mamamaggan @ 12-07-2010, 23:37) *
Eller fått tag i en ände av toa/hushållspapperet utan att ha små små pappersbitar överallt?

En del förpackningar öppnar jag med tänderna , går inte på något annat sätt.
När man t ex öppnar ett paket med Mariekex så sitter flärpen så långt ner att det blir ett par kex kvar i överdelen och ett eller två ramlar ut innan man hinner få tag på dem .

Till toarullarna har jag en brevkniv i rullkorgen bredvid ... där också extrarullarna står.
Chamomille
CITAT (mamamaggan @ 12-07-2010, 23:37) *
Eller fått tag i en ände av toa/hushållspapperet utan att ha små små pappersbitar överallt?

En del förpackningar öppnar jag med tänderna , går inte på något annat sätt.
När man t ex öppnar ett paket med Mariekex så sitter flärpen så långt ner att det blir ett par kex kvar i överdelen och ett eller två ramlar ut innan man hinner få tag på dem .

biggrin.gif
Ja, vad skulle jag göra utan mina tänder...
mamamaggan
CITAT (netha @ 12-07-2010, 23:40) *
Till toarullarna har jag en brevkniv i rullkorgen bredvid ... där också extrarullarna står.




Smart , så ska jag också göra ! TACK !
Red Top
Lite OT kanske, men när nu förpackningarna är, som de är, så kan jag komma med ett litet tips när det gäller framförallt sillburkar. Ställ burken i diskhon när ni öppnar den. shy.gif

Håller för övrigt helt med om medicinförpackningar. De är definitivt inte gjorda för handikappade, muskelförsvagade människor. När jag är som sämst, brukar jag be apotekspersonalen öppna burk och flasklock.

Tryck-ut-förpackningar ska vi inte tala om. Det är ju märkligt att man ska behöva en vass kniv för att komma åt en tablett.

Flärpar på förpackningar tror jag framförallt att de sätter dit för att reta en till vansinne. Hur ofta lyckas man dra flärpen hela vägen runt utan att den går av?
Motti
ibland får man tag i en flärp på toarullen så man kan riva upp den,ibland blir man helt desspeeat och river upp halva rullen ju giggle.gif skönt att torka sig med en meter klisterpapper rotfl.gif föresten !sist hade jag köppt en ny flaska hårinpackning ,ja där stog jag och tryckte o tryckte genomblöt i håret och inte kom det en droppe inpackning,fick rusa ut i köket halvnaken och hitta en sax att pilla upp pluppen med angry.gif sen kom all på en gång typ unsure.gif
fuchsian
Detta känner man igen sig. Först kommer inget, sedan kommer en flik och då har man hunnit bli rätt så f....ad och river till ordentöigt i dassrullen ---- alltid samma resultat .... den rullar iväg så att jag inte nå den.
Har löst detta så att jag har min egen rulle bredvid, då måste jag lyfta upp den och då går det hur bra som helst. ..... Vad är detta för underligheter? utomjordingar, som vill leka med, men tror inte på det heller för att jag har inte mött en utomjording ännu och vägrar att tro innan jag blir överbevisad.. tummenupp.gif .. Fuchian ...
Klint
I lördags köpte jag 1 förpackning tandborstar,ett fodral till kameran och ett "kit" med färgpatroner+papper till skrivaren.Jag höll på att bli totalt knäpp!!
F-bannad på ren svenska det är de här hårdplastförpackningar som är jobbigast för mej.Visst är det onödigt att bli arg men väldigt mänskligt!
Motti
Heintz Ketchup då !ett folielock med en miniflerp på som är omöjlig att få upp utran knivhjälp crazy.gif
skogstroll
Bra tråd-ämne!

Ja tänk en tandborstförpackning, den kan man göra sig illa på. Sen de där förbannade återförslutningsbara eländesförpackningarna (i det här fallet kattmatstorrfoder). Vem orkar stå i fem minuter och försöka passa in de båda sidorna och få det att funka aaaaaarrrghhhhh crazy.gif En annan förpackning jag stör mig på är kattmat på burk. Det sitter en sån där konservflärp på, när man precis fått upp nästan hela locket och drar av det så det lossnar så sprätter det slemmig kattmat på en sick.gif måste man ha skyddsdräkt eller?

toapappret var väldigt slående, ibland blir jag så trött på detta meningslösa så den där lilla biten får singla ner på golvet och vänta på nästa dammsugning.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det är inte mycket jag själv kan öppna.

Det är flera år sedan jag var i stugan och skulle öppna en drickaflaska ( vi sålde stugan 04) men det gick inte. Det måste har varit tidigt på våren eller sent på hösten eftersom sommarvatten inte var påsatt.

Gubben var på jobbet och jag ensam i stugan. Började med mineralvatten, gick över till Cola och Fanta. Inte en enda flaska fick jag upp. Ingen av våra grannar var där heller. Vårt kranvatten har jag aldrig druckit eftersom det var så mycket järn i det.

Där satt jag, törstig som bara den oc h inte fick nåt att dricka.

Och medicinförpackningar pratar vi inte om. Medicin till reumatiker som ingen reumatiker kan öppna.

Kaffepåsar är inte heller så lätta att öppna. Min sambo har då också hela diskbänken fullt med kaffe. För några år sedan fick jag en bra tång av hjälpmedeslcentralen, så nu kan jag öppna vanliga kapsyler (oftast). Men ofta behöver jag hjälp med allt möjligt. Vad göra om man är ensam???????

Elisabeth
skogstroll
ja de borde tänka mera på sånt. kom att tänka på att en del glasburkar med lock också kan va ett helsicke, så att man måste bända lite på locket för att det ska snäppa till. Det borde väl gått lite längre i utvecklingen tycker man...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon