Full version: Fläder?
Äppelpäppel
Jag har hittat två buskar som jag tror är fläder. Blommorna är såvitt jag kan se identiska men bladen är väldigt olika. Någon som vet vad det är och om man kan göra saft på dem? smile.gif
Tikka
Flädern till höger skulle jag vilja påstå är den du kan göra saft på Sambucus nigra.
Den gifta druvflädern har en annorlunda blomma...som en druvklase medan den du gör saft på är flockblommig tror jag det kallas.

Flädern till vänster vet jag inte, kan den kanske vara odlad variant. Vi får hoppas någon mer kunnig kan hjälpa att reda ut.

http://linnaeus.nrm.se/cgi-bin/virtflor/se...;Terms=fl%E4der
Huggorm
Den vänstra ser ut som någon flikbladig specialsort
Aqvakul
Troligen är den vänstra också en äkta fläder, men troligen en framodlad namnsort. Med största sannolikhet så blir det god saft av den också. Så om du är experimentellt lagd så kan du ju göra en minisats på den och pröva. Om det mot förmodan skulle vara en druvfläder, så blir den inte god och kan vid större konsumtion ge magknip. Ett sätt att enkelt avslöja om det är en äkta fläder (sambucus nigra) är att bryta en kvist: Märgen ska vara ljus (druvfläderns är mörk).
imjoh
Så ser min fläder ut, köpt på plantskola. Det botaniska namnet kommer jaqg inte ihåg, men det var "äkta" fläder. Bären blir små och svarta, dom som inte fåglarna tar.
Åsa, mälardalen zon 2
Flikfläder (Sambucus nigra ´Laciniata´) kanske, det är en förädlad form av äkta fläder

vitavargen
Den till vänster ser ut som en sambucus Canadensis:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sambucus...W2_IMG_3144.jpg
Den till höger är den vanligen förekommande i Sverige som Tikka nämnde ( Sambucus Nigra)
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 05-07-2010, 22:26) *
Den till vänster ser ut som en sambucus Canadensis:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sambucus...W2_IMG_3144.jpg
Den till höger är den vanligen förekommande i Sverige som Tikka nämnde ( Sambucus Nigra)

Kan man göra saft av bären?
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 05-07-2010, 22:27) *
Kan man göra saft av bären?

Enligt Wiki kan man göra det och det talas om bärens olika goda effekter...

I länken går det att läsa under FOOD om bären också.
Tikka
Man kan göra saft av både bär och blommor. Jag har dock bara gjort av blommorna än så länge. Och gelé av bären blir jättegod smile.gif
Aqvakul
Blomsaften är överlägset godast, tycker jag...
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 05-07-2010, 22:48) *
Blomsaften är överlägset godast, tycker jag...

Ja. Det är det !

Det stod att man gör win och marmelad av bären. Jag antar att den saknar den goda smak och doften som blomman har.
Äppelpäppel
Tack för alla svar!
För mig är hälften av nöjjet med trädgård är att experminetera och lära mig mer så det lär bli åtminstone en omgång saft av vardera. Mmmmmm... flädersaft smile.gif
Ywonne
Vi har flädersnaps på gång, skall silas i dag...
Det är första gången vi gör det...men vi luktade på den igår...och det luktade gott rolleyes.gif

Peztis
Kom ihåg att druvklasarna går utmärkt att frysa in som de är och ta fram senare så man kan göra mer saft. De blommar ju inte sååå länge och det tar ju en vecka att göra saften. Täönkte på det där med om du skulle prova den till vänster...

Fläderbärssaft är jättegott. Tyvärr brukar jag inte hinna med för fåglarna gillar också bären.
Äppelpäppel
Tack för tipset. Jo, jag plockade en massa blommor i förrgår men vågade inte starta något saftkok förens jag var säker på att det verkligen var ogiftiga. Så nu har jag två prydligt uppmarkerade påsar med blommor för en omgång saft vardera. Kommer flaxa lite fram och tillbaka kommande vecka så de får nog vänta där tills det blir tid för saftkok.
Får väl se om jag lyckas hinna knipa några bär innan fåglarna då också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon