Fny
Har haft världens bråk om ekonomi här hemma... för ovanlighetens skull, det är ytterst sällan vi bråkar annars! Men nu när vi är gifta och försöker få till en gemensam ekonomi så är det väl inte helt oväntat... Vill bara höra med er vad ni tycker är rimligt att gemensamt spara varje månad till barn, bil, hus och sådant. Gemensam inkomst efter skatt är nu ca 30 000, och hyra varje månad är 8000. Vi planerar att skaffa barn så åtminstone jag tycker därför att det är jätteviktigt med ett gemensamt sparande just nu!

Så... vad skulle ni säga är rimligt gemensamt sparande? Och omvänt, efter att hyra, matkonto, sparande och andra fasta utgifter är betalade, hur mycket tycker ni att man bör ha kvar som "fickpengar"?
unsure.gif dunno.gif -cry-.gif

vitavargen
Med 8 kkr för hyra, borde 7kkr räcka för allt annat. 15 kkr borde ni kunna spara varje månad.
Er hyra är för hög, därför borde ni väldigt snart köpa eget hus som är en enkel väg till sparande. Den summan ni betalar i hyra nu, betalar ni ju till det lån ni tar från banken.

Ta fajten och lycka till med livet och dess svårigheter !
*Stintan*
Det beror ju lite på vad ni har för fasta utgifter i övrig såsom el, försäkringar, CSN kanske, resor(inkl bensin), telefon, internet osv. Hur mycket ska gå till kläder/månad. Vad ska fickpengar räcka till? Gör den ena personen av med mera än den andra så hobby t.ex. Hur stort matkonto behöver ni?

Frågorna är många men ni behöver sätta er ner och göra en budget. Så länge ni bara är två borde ni kunna sätta undan en rejäl summa varje månad till gemensamt sparande men båda bör även ha lite eget sparande anser jag.
vitavargen
Glömde länka till Konsumentverkets kostnadsberäkningar (för 2 pers.) :

http://www.konsumentverket.se/privatekonom...er/#familycosts

Efter att ni tittat i vad det borde kosta för två personer under en månad, kan ni sätta er ner och leta efter de hål i fickorna där pengar försvinner ( vilket du börjat fundera över så klokt ).
Meriona
Det är livsfarligt att generalisera, allt beror på vilka matvanor man har och om man är klädintresserad osv osv. När jag var gift så var det aldrig ett problem, jag TROR att vi lade ungefär lika mycket på hästar som på fiske/cykel, iallafall kändes det så. Vi hade gemensam ekonomi utan att ha gemensamt konto. Man känner nog ganska snart vem som är slösaktig och inte.

Spara MÅSTE man, oavsett om man sparar till hus eller till resor eller konsumtion. Och till pension icke att förglömma numera MÅSTE man det.

Men å andra sidan är det nu före ni skaffar familj som ni kan unna er lite resor och annat, sen blir det betydligt kärvare.Vad ville jag säga? Jo spara så mycket ni orkar, men inte så mycket att ni inte kan njuta av att vara bara två!
netha
Vi har alltid ( i 46 år) haft gemensam ekonomi och gemensamt sparande ... så har våra barn m resp också.
Har aldrig haft några problem med det ... aldrig pengabråk.
Vi hade i många år var sitt konto men ändrade sedan till gemensamt.

Hur mycket du/ni kan spara, det beror helt och hållet på vilka utgifter ni har förutom boendet.
Men ett antal tusenlappar tror jag nog att ni kan avvara.

Instämmer också i Merionas inlägg
Motti
Tycker att frågan är lite vem av er som tjänar mest !rimligt är ju då att den personen bär det tyngsta lasset !kan ni inte komma överens om ekonomin nu så lär ni aldrig göra det sen heller,men börja med att spara 2 000 i månaden och se om det fungerar har ni pengar över så lägg på en tusing till det gynnar ju båda,det är inte meningen att en i ett äktenskap ska skaffa sig alla fördelar och unna sig,det ska båda kunna göra tillsamans.
Aqvakul
Det är viktigt attt spara rejält nu, när ni får barn blir det ekonomiska utrymmet mycket sämre...
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 05-07-2010, 23:16) *
Det är viktigt attt spara rejält nu, när ni får barn blir det ekonomiska utrymmet mycket sämre...

Ja. Det är sant.

Fny har en väldigt klokt ställningstagande för sparande. Hon ser bort om horisonten och borde uppmuntras till det hon håller på med. Resa kan de göra efter att de köpt ett hus ( vilket på lån tar mycket lite tid ).
skogstroll
hyra tycker jag är att kasta pengarna i sjön, som sagt bättre att investera i eget boende om man kan. då sparar man åt sig själv om man amorterar. Sen är det väl olika vad man gillar att göra av sina pengar. Själv är jag en hemma-råtta och reser inte speciellt mycket men borde renovera huset däremot så spara borde jag göra mer smile.gif
Klint
Oj vad svårt!
Har inga konkreta råd direkt, men vill bara säja att ibland tänder det till! Själv mår jag uruselt vid de tillfällena så jag ville bara skriva att det händer alla (tror jag)nån gång och det är faktiskt okej.Försök att sätta er ner när ni känner att ni har tid, det är ju viktigt att båda känner att det är rimligt.Det är ju heller inte så att man inte kan göra ett avsteg från planen tex vid semester Hoppas ni kommer på nåt som båda är med på kompiskram.gif


stavfel
mamamaggan
Väldigt klokt att spara nu för som sagt när ni får barn så blir det kärvt.

Svårt att säga vad ni ska ha i fickpengar och vad ni ska spara. Fickpengarna beror väl på vad de ska gå till , bara pengar för att spendera på " onödigt " så borde det väl räcka med någon tusenlapp i månaden per man.

Man kan väl tänka sig att ni i så fall skulle spara ungefär dubbelt så mycket , det tycker jag verkar rimligt i proportion till fickpengarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon