Full version: Krusbärsbuskar
Epikuros
Jag satte ned två krusbärsbuskar 'Jacob' på min lott. I krukorna var de fräscha och gröna, nu har de börjat torka in lite och bladen har blivit lite missfärgade. Vad kan det bero på?

Jag vattnar ungefär varannan eller var tredje dag, och det har inte varit några problem innan.
Det är en rätt tung lerjord.

Tack!
Cilla
Kanske var jorden i krukorna lätt, dvs starkt mullblandad, och jorden kring rotklumparna nu lerhaltig, som gör att de fortfarande står som i en kruka där det lätt blir antingen för torrt eller för vått. Kanske hade de börjat få rotsnurr i krukan och du glömde att spreta ut och skära in lite i de grövsta rötterna.

Jag har också haft långsam etablering av just krusbärsbuskar, som verkar kitsligare än många andra buskar. Som vanligt med känsliga eller kräsna buskar och träd brukar jag lösa det genom att plantera dem så att de hamnar på en liten kulle, aningen ovan mark. Och genom att gräva bredare än vad som ofta rekommenderas. Detta kan du göra nu i efterhand - luckra helt enkelt jorden intill buskarna med några rejäla spadtag. Och vattna.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon