Peztis
Jag är så glad!

Fick idag ett efterlängtat samtal om att jag har blivit erbjuden ett jobb som ekonomiassistent!
Nästa vecka så ska vi pratas vid och gå in på detaljerna, t ex det känsliga ämnet lön... De erbjuder mig 22.000:-/mån och jag tycker att det är i minsta laget, hade 23.400:- på mitt förra jobb som marknadsassistent (vilket de vet om).
Så ska jag nöja mig eller "kräva" mer? Kollade som hastigast på lite lönestatistiker här på nätet och 22.000:- verkar vara i lägsta laget. Någon som är ekonomiassitent och vill berätta vad de tjänar eller vet vad andra ekonomiassistenter tjänar?

Eller tips om hur man kan lägga upp det på annat sätt? T ex att man säger OK till 22.500:- nu men att efter provanställningen (vet inte hur lång men låt säga 6 månader) så vill jag ha 23.500... Eller andra förslag?

Jag vill ju inte att det ska stå och falla på lönen men jag vill ju heller inte sälja mig för billigt.
Meriona
Det skiljer ju en hel del i lön beroende i vilken ort man bor såklart, Stockholm och Göteborg har betydligt högre löneläge än landsorten. Man vill ALDRIG gå ner i lön, jag vet inte om jag skulle tacka ja till det alls om jag inte fullkomligt vantrivdes på nuvarande arbetsplats eller var i verkligt behov av nytt jobb pga uppsägning. Är jag nåt av de sakerna så tycker jag att man gott kan tänka sej att gå ner en tusenlapp, det går att förhandla upp när man visat hur duktig man är. Visar man bara framfötterna och gör sig "oumbärlig" är det inte särskilt svårt att få upp lönen 3000 kronor på två år. Jag har ingen aning om vad ekonomiassistenter tjänar här i Trollhättan, men kanske är det nåt i det häradet du nämner.
Peztis
Hade jag en anställning så hade jag ju aldrig "bytt ned mig" om det inte var så att jag vantrivdes och ville bort omgående.

Men nu är jag ju arbetslös sedan knappa två månader tillbaka, då är ju läget lite annorlunda. Men jag vill ju fortfarande inte sälja mig för billgit!

Och jag tycker att det kan vara jättesvårt att få upp lönen! Jag har haft jobb där jag gjort "allt" och varit närapå oumbärlig (ingen är ju det!) men det är ju fortfarande så att man ska kunna prata för sig och sälja sig. Eller så har det varit löneklimatet där jag jobbade i 16 år....
Aqvakul
Försök med att du egentligen tänkt dig 1000 kronor till, men att du kan acceptera 500 kronor och ny löneförhandling om ett halvår. Alla begriper att det svider att gå ner i lön.
ingrids
Hör med facket - de borde kunna säga hur din ort förhåller sig till riksgenomsnittet. I min erfarenhet är det inte alltid lätt att förhandla upp en för låg ingångslön.
Meriona
Det har nog varit stället du varit på, man ska aldrig vara på ett ställe för länge, då är de säkra på att du stannar vad de än erbjuder dig. Man kan alltid förhandla, men man måste ha självförtroende och inte visa att man är i beroendeställning. Jobbigt det där, jag kan inte riktigt förklara hur man ska göra, man måste bara kasta hjärtat före och vara lite tuff. Och inse att det inte lyckas varje gång, blir man besviken ett år kan man satsa lite mer nästa år. smile.gif
Försök få 22500 så har du iallafall kommit en bit på väg, och lyckas det inte så inser de iallafall att du själv tycker att du är värd mer och det kommer att göra gott i nästa förhandling. smile.gif

Peztis
Tack för era svar! Ja, jag ska förska få upp det lite, antar att de inte är tvärinställda på 22.000:-. Min man tycker jag ska begära 24.000:- men jag tror att det kan få dem att slå bakut.

Bra tips det där om att ringa facket, får ringa dem på måndag (då jag för övrigt ska på en intervju till!). Det är ju alltid bra att få ordenligt med kött på benen.
netha
Gå gärna med på 22.500 och sedan efter ett halvår ...(som brukligt är) begär du nån tusenlapp mer.
Dotter startade som projektanställd för knappt tre år sedan ... nu har hon höjt sin lön med drygt åttatusen/mån.
Peztis
JISSES!!!!!!!

Kanke ska tillägga att detta är ett privat företag med ca 20 anställda med en omsättning på ca 35 Mkr.
netha
CITAT (Peztis @ 02-07-2010, 22:54) *
JISSES!!!!!!!

Kanke ska tillägga att detta är ett privat företag med ca 20 anställda med en omsättning på ca 35 Mkr.

Aha ... dotter min jobbar inom kommunen.
ninnisky
CITAT (netha @ 02-07-2010, 20:51) *
Gå gärna med på 22.500 och sedan efter ett halvår ...(som brukligt är) begär du nån tusenlapp mer.
Dotter startade som projektanställd för knappt tre år sedan ... nu har hon höjt sin lön med drygt åttatusen/mån.

Instämmer med Netha, så hade jag också gjort. Men för att det senare inte ska leda till några missförstånd begär gärna ett papper på att du vill förhandla lönen på nytt efter 6 månader.
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 02-07-2010, 22:54) *
JISSES!!!!!!!

Kanke ska tillägga att detta är ett privat företag med ca 20 anställda med en omsättning på ca 35 Mkr.


Grattis till ett ev fast arbete! smiley_small_hug.gif
Privatanställda borde väl tjäna mer...?
Det privata företaget kanske har en stuga på någon semesterort. Då kan du ju även förhandla till en vecka "gratis" där.

Beroende på vilken bransch det är så kanske du även kan få tillgång till tjänster "gratis".
Det finns mycket som går att förhandla till förutom pengar, men som också har ett värde.

Det är ungefär som när man köper en bil på en bilfirma. Priset på själva bilen går det bara attt göra en viss summa på, däremot tillbehör och extra servisar går det oftast att "göra" mer på.
Meriona
Gör inte för stora förhoppningar om facket bara, när jag ringt dem har jag bara fått höra att lönen inom området ligger mellan det och det och så är det ett spann på 8000 spänn. Säger mig inte ett dugg om vad just jag borde tjäna på det företaget. sad.gif
netha
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-07-2010, 23:21) *
Grattis till ett ev fast arbete! smiley_small_hug.gif
Privatanställda borde väl tjäna mer...?
Det privata företaget kanske har en stuga på någon semesterort. Då kan du ju även förhandla till en vecka "gratis" där.

Beroende på vilken bransch det är så kanske du även kan få tillgång till tjänster "gratis".
Det finns mycket som går att förhandla till förutom pengar, men som också har ett värde.

Det är ungefär som när man köper en bil på en bilfirma. Priset på själva bilen går det bara attt göra en viss summa på, däremot tillbehör och extra servisar går det oftast att "göra" mer på.

Tjänster ... javisst ... brorsa jobbar privat ... har alla förmåner ...tjänar dryga miljonen och hyran fixad ...
fick löneförhöjning med summa som motsvarade skatteverkets förmånssumma för bostaden.
Meriona
CITAT (netha @ 02-07-2010, 23:30) *
Tjänster ... javisst ... brorsa jobbar privat ... har alla förmåner ...tjänar dryga miljonen och hyran fixad ...
fick löneförhöjning med summa som motsvarade skatteverkets förmånssumma för bostaden.

Nu representerar det väl inte alla oss andra privatanställda förstås. wink.gif
netha
CITAT (Meriona @ 02-07-2010, 23:33) *
Nu representerar det väl inte alla oss andra privatanställda förstås. wink.gif

Så klart det inte gör ... han är ju doktor och de brukar ju ha särskilda förmåner.
mamamaggan
Min erfarenhet är att du inte ska gå med på för låg ingångslön , begär 22.500 - 23.000 . Som någon redan skirvit så ska du se till att få papper på att du ska få hojd lön med någon tusenlapp efter 6 mån.

Att höra med facket är också bra.

Kom på att du kan hör med facket på det företaget där du ska få jobb om löneläget just där.
aanderss
grattis
skogstroll
vilka snåljåpar, uppåt de 30 ska du väl ha. Själv kunde jag gå ner lite i lön på ett nytt jobb om det var bra villkor i övrigt, man ska ju trivas det är väl viktigast
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 05-07-2010, 09:08) *
vilka snåljåpar, uppåt de 30 ska du väl ha. Själv kunde jag gå ner lite i lön på ett nytt jobb om det var bra villkor i övrigt, man ska ju trivas det är väl viktigast

till 30 når jag kanske innan pensionen... whist.gif
Meriona
CITAT (skogstroll @ 05-07-2010, 09:08) *
vilka snåljåpar, uppåt de 30 ska du väl ha. Själv kunde jag gå ner lite i lön på ett nytt jobb om det var bra villkor i övrigt, man ska ju trivas det är väl viktigast


Inte som assistent! Eller har ni såna löner i Stockholm? confused.gif
Anki V
Släkting, 31 år och 9 år inom företaget (statligt) tjänar runt 24 000 som personalass.

/Anki
skogstroll
CITAT (Meriona @ 05-07-2010, 10:51) *
Inte som assistent! Eller har ni såna löner i Stockholm? confused.gif


hm ja det förekommer nog i en del branscher, finans- och liknande. Jag kan tänka mig att man har lägre inom kommun eller statligt. Sen har det väl med ålder och erfarenhet och göra också kantänka
herkules
CITAT (netha @ 02-07-2010, 23:42) *
Så klart det inte gör ... han är ju doktor och de brukar ju ha särskilda förmåner.


oj, var jobbar han? halva min släkt är läkare, forskare och professorer och ingen av dem får hyran betald sad.gif

23-24 000 är väl en ganska skälig lön?
Peztis
Tack för alla era svar!
Kollade på SCB och där verkar det som att snitt är 24 000 för kvinnor och ca 25 500 för män rtfm.gif
Så lite mer än 22 000 måste jag försöka fixa - vill ju inte dra ned snittet, liksom! biggrin.gif
Tikka
Surfade lite och hittade denna sidan om lönestatestik om den kan vara till någon hjälp.
När jag skulle löneförhandla inför mitt jobb för ca 1 år sedan så fick jag till mig att ha en önske lista med lägsta lön, en mittimellan lön och en drömlön. Jag fick lön mellan lägsa och mittemellan, nöjd smile.gif
Lycka till!

http://www.lonestatistik.se/


Meriona
Statistik är bra. Men den säger ingenting om vad som annat ingår, längre semester t.ex. eller andra förmåner. Men sidan verkar stämma ganska överens med vad jag själv har, även om det bara var 68 personer i jämförelsen, så den är ju bättre än ingenting alls! smile.gif

Bettis
När jag bytte jobb smaskade jag till med 5000 mer än jag hade och njaaaa dom tyckte det var lite väl mycket och ville att jag skulle gå ner 500 och det gick jag med på efter en del knorrande från min sida giggle.gif (hade kunnat gå ner lite till men det behöver dom ju inte veta)...
blomkronan
GRATTIS Peztis smiley_small_hug.gif till jobbet
Hoppas du får det bra där biggrin.gif
netha
CITAT (herkules @ 05-07-2010, 13:40) *
oj, var jobbar han? halva min släkt är läkare, forskare och professorer och ingen av dem får hyran betald sad.gif

23-24 000 är väl en ganska skälig lön?

Privat storföretag ... Inte hyran betald ... men löneförhöjning med "hyressumman" smile.gif
herkules
CITAT (netha @ 05-07-2010, 22:16) *
Privat storföretag ... Inte hyran betald ... men löneförhöjning med "hyressumman" smile.gif

jaha, då har han ff hyran att betala då.
hoppas han bor billigt smile.gif
Peztis
Sådär ja!

Imorgon ska jag skriva på anställningsavtalet och vi kom överens om en lön på 23.000:-
Det känns ok, visst vill man alltid ha mer men det får bli så här till att börja med. Och så är jag med i löneförhandlingarna sedan i vår.

Grattis till mig! biggrin.gif
Tikka
Ja det va grattis till dig biggrin.gif
mamamaggan
GRATTIS !! Både till jobbet och lönen.

Det blev ju bra och så hoppas jag att du får lite mer till våren.
Peztis
Tack! Det hoppas jag med!
ninnisky
CITAT (Peztis @ 07-07-2010, 15:34) *
Sådär ja!


Grattis till mig! biggrin.gif


Jaa, GRATTIS till dig smiley_small_hug.gif så kul att det blev bra!
Meriona
Toppen - grattis! yahoo.gif yahoo.gif
Peztis
Sådär ja! Nu har jag skrivit på anställningsavtalet också!
hattstugan
Grattis till jobbet!! LYCKA TILL!!!

smiley_small_hug.gif rose.gif
Peztis
thanks.gif Tack allihop! kompiskram.gif
Aqvakul
Lycka till på nya jobbet! kompiskram.gif
Biggan_
Grattis! blomma.gif ...och Lycka Till! rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon