wakeman
Hej
Jag har beställt 100st frön av T. Fortunei "Tesan" från Kina. Denna varianten ska vara mer köldhärdig än den vanliga T. Fortunei. Bladen är något mörkare och hårdare vilket gör att den klarar väder och vind bättre. Jag hade tänkt försöka sälja runt hälften av fröna och plantera resten sen och jag undrar hur jag ska gå till väga för bästa resultat. Jag har läst på lite, men tänkte om nån som sått T. Fortunei tidigare har några bra tips och trix. Det är mest när det gäller vilken sorts jord som är bäst som buden verkar vara lite olika.
Alexander-VG-zon3
jag har haft den och tyvärr märkte jag ingen större skillnad i härdighet. den dog lika lätt som en vanlig form. det är som med alla andra härdiga varianter av väderkvarnspalm det skiljer inte tillräckligt mycket för det ska göra någon jätte skillnad i härdighet i svenskt klimat. ibland ruttnar dom i palmhjärtat innan dom fryser ihjäl av kyla och det händer alla namnsorter.

men för övrigt en fin variant som är lätt odlad även i kruka.

är dom färska kärnorna så gror dom oftast utan problem och utan extra skötsel, längre dom legat svårare blir det för dom att gro. men så dom i lucker jord i ett varmt läge (de behöver inte ljus då de inte är ljusgroende). skulle de inte gro under en längre tid så kan man ge dom en köldperiod, det kan man om man vill även göra i början. lite växlande med frost och kyla och värme kan väcka sega trachycarpus-frön.

du kan också låta dom ligga i blöt över natten, man kan rispa lite på skalet också så att grodden har lättare att komma ut. allt beror på hur gamla kärnorna är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon