MarieHå
Våren 2009 planterade vi två klotkörsbär i direkt anslutning till en nysatt måbärshäck. Vi är väldigt okunniga när det gäller trädgård och hoppas på råd här. Vid båda trädens stammar har det börjat komma upp blad och grenar (bild 1), är det rotskott? Är det något vi ska ta bort och i så fall hur?
Det ena trädets krona växer och grönskar fint (bild 3) men det andra trädet verkar inte alls må bra. Det är få blad och de flesta bladen har torkat (bild 2). Är det någon som har någon idé på hur vi kan rädda trädet och varför det ser ut som det gör.
Åsa, mälardalen zon 2
1. Rotskott + stamskott tycker jag det ser ut som och de ska tas bort.

2. Varför det ena trädet inte mår bra är svårt att sia om det kan ju vara andra växtförhållanden ex. torrare i marken, kanske man inte löste upp ev. rotsnurr tilräckligt bra vid vid plantering, vinterskador och liknande det enda man brukar kunna göra för unga träd är ju att vattna från tidig vår regelbundet + se till så att trädet har öppen jord under kronan. Om inte trädet ser bättre ut nästa sommar även om ni vattnar och liknande så skulle jag byta ut det, för då kan det ju vara sjukt. Och glöm då inte byta ut en del av jorden i planteringsgropen ifall nytt körsbärsträd ska planteras (det går bra att ta jord från något annat ställe i trädgården, köpejorden är inte lika bra som den jord man har hemma den innehåller ju nästan bara torv.)
Shabbadang
CITAT (MarieHå @ 28-06-2010, 22:34) *
Våren 2009 planterade vi två klotkörsbär i direkt anslutning till en nysatt måbärshäck. Vi är väldigt okunniga när det gäller trädgård och hoppas på råd här. Vid båda trädens stammar har det börjat komma upp blad och grenar (bild 1), är det rotskott? Är det något vi ska ta bort och i så fall hur?
Det ena trädets krona växer och grönskar fint (bild 3) men det andra trädet verkar inte alls må bra. Det är få blad och de flesta bladen har torkat (bild 2). Är det någon som har någon idé på hur vi kan rädda trädet och varför det ser ut som det gör.


Rotskotten tas bäst bort genom att rivas av, annars kommer det lätt fler, om man klipper. Mängden rotskott indikerar att trädet ovanför inte mår bra. Skadan kan vara en köldskada. Kan vara monilia, men jag tror inte det. Tror inte att något av träden mår bra egentligen. Vilken zon är detta och hur kallt hade ni i vintras?

Skrapa lite på barken i den sjuka kronan och se om där är grönt eller brunt under. Är det grönt så kan det komma nytt, men det skulle ha visat sig skott nu i så fall. Om det kommer skott så skulle jag rekommendera en kraftig tillbaka skärning av kronan, men kanske inte förrän nästa vår. Om man klipper hårt nu så kan det bli en våldsam tillväxt och problem med avmognad och därmed vinterhärdighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon