Olfi
Vi vill ersätta vår fula gamla björkhäck som skiljer vår gård från vägen (grusväg) men då vi har ringa erfarenheter av häckar vet vi inte riktigt vilken sort som skulle passa. Häcken kommer att bli över 50 meter lång och bör vara tillräckligt hög för att skydda mot vägdamm samt skydda en del mot insyn, gården är annars så stor och öppen så det finns behov av en avskiljare... Vi bor i zon 4-5.

Nån som har några förslag? biggrin.gif

kerstin z5-6
[attachment=51309:2zzh7hqw...3h5f1n08.jpg][attachment=51310:qh9jj1bz...4x2mhahy.
jpg]Jag älskar min bukettapelhäck. Malus toringo var. sargentii
har allt- överdåding blommning 1,8 m drygt,ingen klippning behövs,tät,helt översållad nu av vit äppelblom-bladen syns inte så många är de
fina småäpplen till kransar på hösten.Illgul/orange höstfärg.Finns som e planta
Bilden visar 3-4 år gammal häck -nu är den bredare o tätare o ännu finare smile.gif (Min kamera är paj )
Olfi
Jättefina! Även om de inte kräver klippning borde det ju gå att klippa dem ändå? Alltså så man får lite stramare form (underlättar vid gräsklippning bl a)

Jag vill gärna ha fler förslag också!
Piprankan
Syren tycker jag är bra. Fint bladverk, god doft, kan bli flera meter hög om man så vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon