Berith
Hur viktigt är det med svenska jordgubbar till midsommar? Hur viktigt är det med jordgubbar över huvudtaget till midsommar?

Jag vill gärna ha jordgubbar till midsommar. Svenska. Helst egenodlade, men i år är det helt uteslutet om vi inte senarelägger midsommar.

[attachment=51294:DSCN9184.JPG]
Meriona
För min del är det inte viktigt med jordgubbar till midsommar, är inte så mycket för måsten. Men om jag ska köpa jordisar vill jag ha svenska, för de smakar ju oftast gott. Inte alltid men oftast. De utländska tenderar att inte smaka ett jota, men vackra är de. Så om man bara ska använda dem som dekoration så funkar de alldeles utmärkt.
Alba
Jordgubbar till midsommar är inte viktigt för mig men blir det jordgubbar så måste det vara svenska.
Jag säger som Meriona - de utländska är vackra att se på men inte smakar de jordgubbar. Man lär sig av misstagen.



Jag väntar på mina ampeljordgubbar men det lär nog dröja innan jag får äta egna.
Anma
Jordgubbar är ett måste, men skulle jag inte få tag på några så skulle den midsommaren inte vara förstörd för det. Så ett måste utan tvång kan man väl säga då. giggle.gif
I första hand ska det vara svenska, men finns inte det duger även utländska.
Köpte belgiska häromveckan, de måste ha haft smakförstärkare som heter solvarm svensk jordgubbe, för det var precis så de smakade! Så gott! Dessa var små och inte alls så där perfekta som de utländska brukar vara och som inte smakar nåt.

Röstade på att det spelar ingen roll om de är svenska eller inte, men det är en halvsanning.
Berith
Funderade på att köpa jordgubbar igår, men dom hade väl inte varit så fräscha i morron... g.gif Jag befarar starkt att det inte blir några jordgubbar på midsommarafton i år.
netaave
Dom måste inte vara bara svenska dom ska vara uppländska också, och i år är tillgången god
fuchsian

Det blir nog inga jordgubbar till midsommar, men i Vadstena efter midsommar under 2v äter jag dem så mycket jag kan. De kommer från odlingarna runt om, så då måste de vara svenska. Maken är glad i jordgubbar, men köper sällan själv, men jag brukar bjuda honom på gubbarna och ha med sig hem när han kommer till Vadstena under mellanhelgen, och det blir Bergs slussar på göta kanal vid Motala varje gång.

Har planterat några gubbar nu hit i trädgården, så får han äta mer av dem. i år blir nog inga, men de tar sig, så nästa sommar får han egna gubbar när jag åter reser och knypplar i Vadstena.
Det blev visst mycket jag skrev, men ta det som du vill, läsare, ...... angel_not.gif .. Fuchian ..
AndersKbg
Jag köpte två liter svenska precis nyss till det facila priset av 55 spänn.
Per liter. crying.gif
fuchsian
CITAT (AndersKbg @ 24-06-2010, 11:13) *
Jag köpte två liter svenska precis nyss till det facila priset av 55 spänn.
Per liter. crying.gif


Det var inte billigt, men njut av dom, det är ju huvudsaken. tummenupp.gif .. Fuchian ..
Alexander-VG-zon3
köpte belgiska jordgubbar i dag (dom svenska va slut) och faktiskt var dom jätte goda och söta. kostade 10kr billigare än svenska.
Peztis
Självklart ska det vara jordgubbar till midsommar - men det blir ju midsommar även utan.

De svenska är inte alltid godast, i alla fall inte så här års. De som man kan köpa nu av utländsk härkomst är ofta lika smakliga som svenska, det är de som man kan köpa mitt i vintern som endast duger till dekoration - tycker jag!

Jag köpte en liter svenska för 50:- och en liter tyska för 35:- idag. Vi åt de tyska idag och de var goda, de svenska tar vi i morgon.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi köpte också belgiska igår. Dom svenska var 20 Kr dyrare/perkarong än dom belgiska.

Läste testet i GP för några dagar sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon