Full version: Stevia?
Christoffer
Har hört att Stevia ska legaliseras till försäljning för invärtes bruk.
Någon som hört någonting om detta?
andersen
CITAT (Christoffer @ 22-06-2010, 18:22) *
Har hört att Stevia ska legaliseras till försäljning för invärtes bruk.
Någon som hört någonting om detta?


Sötningsmedlet? är det förbjudet idag?
theseraphim
precis, har det någonsin vart förbud på Stevia det är väl mer så att det inte använts helt enkelt och ska godkännas???
Christoffer
Det får säljas, men inte för invärtes bruk som sötningsmedel.
Men tydligen skulle det bli ändring på det.
katah
Det låter intressant,
jag har bara " hört" att cocacola använder det redan i Japan.
Men jag har ingen fakta om det.
*Stintan*
Det är inte tillåtet som livsmedel och livsmedelstillsats inom EU. Dock har det sålts i flera år på nätet.

http://www.stevia.se/index.php
Meriona
Plantorna kunde man köpa på Blomsterlandet här i våras. Om jag plockar bladet och använder själv kan det väl inte vara förbjudet?
Christoffer
Ja, Blomsterlandet har plantorna, och då är det inte olagligt. Det är nog mest marknadsföringen av Stevian som sötningsmedel som det är si och så med.

Jag var på ett föredrag om sötningsmedel i våras, där en kariolog sade att
Stevian kommer bli laglig i samband med att Pepsi och Coca Cola kommer
att marknadsföra sina läskedrycker med Stevia som sötningsmedel här i
väst.
Meriona
Aha, men då för multijättarna nåt gott med sig, för jag har svårt att tro att det skulle vara något skadligt i Stevia, den används ju i stor mängd i sydamerika vardagligen, kanske på fler ställen, vad vet jag?

På matkursen jag gick på var det en tjej som bodde granne med en kvinna som odlade stevia i storformat, alltså ett fält med stevia. Undrar om hon sålde det sedan som plantor eller som färdig produkt, det fick jag inte klart för mig. Det var första gången jag hörde talas om Stevia iallafall.
kerstin z5-6
åt stevia häromdagen i en sötad efterätt:) Bladen torkade är oerhört potenta i sockergrad:)smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon