carin1964
Vi har problem med vår japanska blodlönn. Bladen skrumpnar efter hand (se bild). Den växer bra med nya blad, men bladen skrumpnar som sagt efterhand. Den är planterad i okalkad naturtorv och växter rejält. Kan den behöva någon gödsel, kan det vara torka eller är det helt fel jord eller kan det vara någon sjuka? Vad tror ni? Tacksam för alla input.
Cilla
Jag är också intresserad av att ta del av andras gissningar.

Ren torv brukar packa samman sig och vara rent av omöjlig att få porös. Till och med att få den att ta emot vatten kan vara svårt efter första veckorna. Jag skulle med fingrarna luckra upp bädden, blanda i befintlig jord med hälften. Eller om den sattes i våras sätta om den helt.

Hade det varit en äldre planta skulle jag ställt frågan om gräsmatte-kombinationsmedel eller om RoundUp-användning i närheten. Lite deformerade tycker jag bladen ser ut.

Men mer troligt är säkert att torven inte ger den luftighet, vätska och näringssammansättning som trädet behöver.

I övrigt har jag inte gjort så många planteringar av blodlönnar, men de som köps från växthus på försommaren brukar inte vara tillvänjda starkt solljus, och behöva skuggas de första veckorna. Kan göras med fiberduk t ex.
Gunilla T
Jag kan inte heller svara på vad det är men kanske något med jorden? Är den planterad i år?

Om den enbart fått ogödslad torv i rabatten så innehåller torven ingen näring och då blir det problem förstås.

Innan man planterar i torv bör torven vara blöt, man kan blötlägga den i en skottkärra och vända många gånger tills man ser att den verkligen sugit åt sig vatten - kan ta flera dagar.

När jag planterat Acer palmatum blandar jag Rhododendronjord, blöt torv, kompost och grus för dräneringens skull - det brukar fungera.

När man tittar på bladen ser det nästan ut som solskador, står den i gassande sol hela dagarna?
HelenJ
Torka och blåst/gassande sol kan ge sådana skador. Prova att sätta den i ett mer skyddat läge, och gärna med vandrande skugga. Det kan säkert också bero på torven, som Cilla säger. Jag själv använder aldrig ren torv utan blandar alltid upp den med annat, beroende på vad jag ska plantera.
carin1964
Tack för alla svar. JAg funderade också på om den kunde vara solskador, men den står inte i solen hela dagen. Den bästa är nog att byta gjord kanske. Vi får prova med det. Den är köpt och planterad i stora krukor nu i våras och vi ska snart flytta, sen ska den så småningom komma i mer permanent jord.
Cilla
Jag såg samma skador i krukade exemplar i en trädgårdshandel igår. Jag tror att omständigheterna i kruka + att den får lilte för mycket sol är orsakerna. Det är svårt att ge jämn fuktighet och temperatur i krukan, och det verrkar yttra sig på detta sätt med just denna sort. Större kruka och mer skugga till dess att den kommer ned i backen är nog bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon