Full version: Sjukdom eller vad?
Christa
Är detta en sjukdom? Det här är en reservplanta av en sort som jag köpt på odla. Den som står i landet har också fått lite fläckar men inte lika mycket.

Den andra sorten har någon enstaka prick.

Gurkplantorna som står i samma drivbänk lyfte jag ur till jag vet vad det är.

[attachment=51176:Gulfl_ckiga_blad.jpg]

andersen
CITAT (Christa @ 18-06-2010, 13:10) *
Är detta en sjukdom? Det här är en reservplanta av en sort som jag köpt på odla. Den som står i landet har också fått lite fläckar men inte lika mycket.

Den andra sorten har någon enstaka prick.

Gurkplantorna som står i samma drivbänk lyfte jag ur till jag vet vad det är.

[attachment=51176:Gulfl_ckiga_blad.jpg]


Det tror jag inte, bladet ser friskt ut, är det en pumpa?
Bassam
Hej


Om du hittar ingenting under fläckar som mjöl spela ingen stora roll om de är brun eller vita och hittar ingen insekter , det betyder att de saknar näring ( Järn Fe ) ger dem naturliga gödsel.

H:Bassam
Christa
Jag trodde det var gurkmosaikvirus men jag hittar inga bilder på det.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte gurkmosaikvirus det ser inte ut sådär. Det är snarare någon form av minimal brist kanske pga kyla (växter tar inte upp alla växtnäringsämnen ifall det ex. blir lite för kallt i marken, så länge tillväxtpunkterna är OK så brukar det inte vara några problem, tillväxtpunkterna brukar visa hur läget är just nu)

http://aggie-horticulture.tamu.edu/publica...eaf/mosaic.html

Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-06-2010, 22:08) *
Det är inte gurkmosaikvirus det ser inte ut sådär. Det är snarare någon form av minimal brist kanske pga kyla (växter tar inte upp alla växtnäringsämnen ifall det ex. blir lite för kallt i marken, så länge tillväxtpunkterna är OK så brukar det inte vara några problem, tillväxtpunkterna brukar visa hur läget är just nu)

http://aggie-horticulture.tamu.edu/publica...eaf/mosaic.html


Tack Åsa! Jag har varit så bekymrad. Det konstiga är dock att den som står i drivbänken har fler fläckar än den som står i landet. Det är dock sol betydligt tidigare i landet. När det gäller brist så har ju Bassam föreslagit järn. Jag är på det hela taget lite fundersam när det gäller Änglamarks urnjord. Det verkar vara för mycket kväve i den i förhållande till andra näringsämnen.

Växterna blir jättestora men lite bleka och flammiga. Penseerna har blivit helt förväxta och fått mögel samtidigt som bladen länge var flammiga och bleka. Jag har satt squash och gurka i samma jord. Den har funkat bättre än plantjorden i alla fall. Trots väldigt små krukor så har jag inte behövt tillsätta någon ytterligare näring.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon