Snuffle
Hej
Jag funderade just på hur mycket möjligheter som förloras p.g.a att min odlingslott har buskage/träd (ca 8m höga) intill lotten mot väster. Detta innebär att jag bara har sol halva dagen.

Att be kommunen att fälla/klippa ner de misstänker jag är dött lopp. Jag försöker rensa upp lite själv däri för att eventuellt få fram några solstrålar, men det är inte mycket.

Älskar verkligen allt annat med lotten förutom detta problemet.

Jag vill ha lite grönsaksodling och växter som lockar till sig bin/humlor/fjärilar.

Vad tycker ni jag ska göra?

Överge lotten (som är nyinförskaffad) och söka någon med bättre läge?

Göra det bästa av saken och anpassa odlingen till förhållandena?

Lägga mig skrikandes framför kommunhuset tills de tar bort buskarna/träden?

MvH Snuffle
RibesRubusVitis
Du ska såklart börja med att fråga kommunen. Min egen kommun (Lund) är just nu sällsport pigg på att såga ner lite överallt. Om grannlotten inte är uthyrd, kunde du - om kommunen vägrar - erbjuda dig att såga ner träden själv. (Man kan också hjälpa naturen på traven med Ecopluggar eller kopparspik i träden.)
Hos oss är inte alla lotter uthyrda, och det var inga problem att få byta min förr-förra lott när den hotades av planer på Lidl-butik.
Västersol är guld värd och blir du inte av med träden, ska du försöka byta lott.
Snuffle
Faktiskt Lund här också, kanske inget dött lopp att höra med dem isåfall. Man kan ju åtminstone gallra lite om de inte vill fälla träden helt, vilket jag kan förstå.

I området (vid Norra Nöbbelövs kyrka) verkar det som att alla lotter är uthyrda, kanske får kolla vidare på andra ställen som en sista utväg. Något tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon