Full version: Rhododendron
Lakritsblomma


Vi fick en Rhododendron av nåt slag som vi satte förr-förra sommaren. Den har inte velat blomma. Efter denna vinter såg den helt död ut, som "ihoptorkad". Jag ryckte upp den och lade den på skottkärran. Nån vecka senare eller två, ligger fortfarande kvar på skottkärran, har den slagit ut i blom! g.gif Men om jag bryter av en tunn gren med blomma ser det torrt och dött ut, inget grönt. Vet inte hur det ska se ut.

Undrar nu om jag ska lägga tid och energi på att rädda den..?!

Om jag nu försöker - kan jag plantera den bakom huset där man slipper se den och sen flytta den om den verkar ta sig? Eller är det bättre att hitta rätt plats direkt?

Den har varit planterad på en ganska skuggig plats i lite tyngre jord.
kerstin z5-6
Roddar är surjordsväxter den vill ha ph surt och bör planteras i en särskild rabatt med roddejord, alt torv uppblandad med ko gödselpås jord.Den gillar inte kalk.Tungre jord är för mej lera,= kalk..
Den går att rädda om den får bra förutsättningar:)
Gör en surjordsrabatt direkt, finns så mkt annat fint som trivs där med, torvblocksrabatter i halvskugga är idealiskt tex
De kan vara mkt fina[attachment=51138:hr2iwo5f...ma2voow5.jpg]
Lakritsblomma
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-06-2010, 12:45) *
Roddar är surjordsväxter den vill ha ph surt och bör planteras i en särskild rabatt med roddejord, alt torv uppblandad med ko gödselpås jord.Den gillar inte kalk.Tungre jord är för mej lera,= kalk..
Den går att rädda om den får bra förutsättningar:)
Gör en surjordsrabatt direkt, finns så mkt annat fint som trivs där med, torvblocksrabatter i halvskugga är idealiskt tex
De kan vara mkt fina

Tack så mycket för hjälpen. Då ska jag fixa en surjordsrabatt! Det lär bli en utmaning... coolgleam.gif

Förresten, hur ska/kan man beskära Rhododendron? Den är jätterisig och många grenar är av...
Bassam

Hej


På grund att dom är risigt så du kan beskära dem hårt för att du ska borta alla dåliga delar före om planterig.


H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon