Mest blommor köper vi mitt i livet
Den moderna blomsterkonsumenten
Enligt blomsterbranschen, utifrån en enkätundersökning, uppger hela 67 procent av de tillfrågade att det framförallt är personer "mitt i livet", det vill säga i medelåldern, som utmärker dagens och framtidens blomsterkonsument. Det är ofta i denna fas av livet som ekonomin är stabilast. Barnen har vuxit upp och kräver mindre tid, vilket ger utrymme för att lägga mer omsorg och pengar på ett vackert och trivsamt hem.
Läs mer om konsumentprofilen här.
Konsumtionen av blommor i olika åldersgrupper
Trots att den typiske blomköparen är medelålders är det något som förenar alla åldersgrupper: En vilja att omge sig med blommor, även om valet av blommor och anledningarna till köpet varierar. Yngre konsumenter ser ofta blommor som ett uttryckssätt och "språk", vilket märks särskilt vid tillfällen som Alla hjärtans dag. För äldre personer blir blommor främst ett sätt att skapa trivsel i hemmet, där antalet krukväxter ofta dominerar. Här är det också vanligare med köp av långlivade växter, då ekonomin ofta sätter gränserna. Pensionärer är lojala blomsterkonsumenter men prioriterar hållbara och prisvärda alternativ.
Blommor som trender och dekoration
I medelåldern betraktas växter många gånger som en tillfällig dekoration - man följer gärna trender, byter ut textilier, färgsättning och detaljer i inredningen samt kompletterar med matchande snittblommor och krukväxter. Konsumenter är idag mer prismedvetna, men samtidigt växer intresset för nyheter, udda arter och blommande krukväxter som har en annorlunda form eller doft. Blomsterbranschen (såväl producenter, grossister som handlare) vittnar om en tydlig efterfrågan på "quirky" och ovanliga blommor – läs mer i Quirky blomster i trendy farver.
Genomsnittskonsumenten som köper krukväxter
Konsumenten är i regel prismedveten och traditionell i sitt val av växter, men nästan en tredjedel anser att de styrs av trendiga och moderna färgval. Den ökade variationen i inredning och trenden att ofta byta hemmets färgskala gör att blommor och växter också behöver kunna matchas och bytas ut efter säsong och stil.
Snittblommor – trender och preferenser
När det gäller snittblommor dominerar tulpaner, med rosor som näst populäraste val. Valet av snittblommor är ofta starkt kopplat till vilken årstid det är – många vill att buketten speglar säsongens färger och känsla även inomhus. Det har också blivit allt viktigare för många att kunna unna sig genomtänkta, exklusiva buketter i uppdaterade färgskalor, samtidigt som den vardagliga, enklare buketten också har sin plats. Dagens populära trend att ha enstaka snittblommor i vas, gör det enkelt och överkomligt för de flesta att ha färska blommor hemma eller på arbetsplatsen.
Genomsnittskonsumenten som handlar snittblommor
Vill gärna ha tulpaner och rosor, men också trendiga arter och rätt färgnyanser som passar hemmets inredningsstil. Säsongsvariation och matchande färger är viktiga attribut för dagens konsument – fördjupa dig gärna i trenden kring Udda blommor i trendiga färger.
Svenska blomsterbranschens utveckling och framtid
Blomster- och trädgårdsmarknaden i Sverige har vuxit betydligt, och blommor har blivit en mer integrerad del av livsstil och vardagskonsumtion. Ett ökat hållbarhetsfokus, och längtan efter svenskodlade blommor när sådana finns i säsong, märks bland konsumenterna. Samtidigt utmanas branschen fortsatt av import, låga krav på hållbarhet internationellt och stark prispress.
Sammanfattande bild
Den svenska blomsterkonsumenten är främst en medelålders person, men blommor köps och uppskattas i alla åldrar – med olika motiv. Trender och färgsättning spelar allt större roll och konsumenterna söker både klassiker och nya udda sorter. Branschens framtid formas av import, prisutveckling och ett växande intresse för hållbara, trendiga och säsongsanpassade blommor.
Uppgifterna bygger på Blomsterfrämjandets marknadsundersökning 1998.