Gå direkt till innehållet
Fraktfritt från 699 kr
Vi har levererat växter och tillbehör sedan 1998
InspirationForum
Kassan

FlowerZone

Krukväxter gör succé som ny heminredningstrend. De danska krukväxtproducenterna väckte stor uppmärksamhet med en imponerande trendutställning på Formlandmässan.

De danska krukväxtproducenterna är glada. På den just avslutade Formland-mässan i Herning, Danmark insåg 19736 inköpare från hela Nordeuropa vad som väntar när krukväxter på allvar blir en del av den internationella heminredningstrenden det första halvåret 2005.

Trendforskare från hela världen är överens om att krukväxter kommer att inta en helt ny position i vår inredning de kommande åren. Krukväxterna är inte längre några enstaka exemplar - placerade på måfå - utan skulpturer i rummet.

Vad det innebär fick besökarna på den stora inredningsmässan en försmak av i en 250 m2 stor FLOWER ZONE som de danska krukväxtproducenterna hade byggt upp med anledning av mässan.

Här kunde man ströva runt under nedsänkta tak skapade av fritt svävande orkidéer. Man kunde äta lunch bekvämt tillbakalutad i en genomskinlig rokokostol vid ett spegelbord prytt av meterhöga, gröna växter - eller koppla av bland akvarier och glasvaser fyllda av dussintals växter. Bland besökarna märktes också en stor förvåning över det nya uttryck som traditionella växter får när de presenteras i grupp i färgglada diskbaljor av gummi eller när de har befriats från sina krukor, så att jord och rötter syns.

Det var blomsterdekoratörerna Eva Arrild från Blooming Room i Hammerum och Bjarne Aarhus från Flora i Ry som experimenterade med de fyra trendriktningarna som den danska trendbyrån pej-gruppen har pejlat in bland krukväxtproducenterna. ”Det handlar om att skapa något otraditionellt med traditionella växter och enkla medel”, anser de två internationellt erkända blomsterkonstnärerna. "Se bara vad som händer när man friserar krukväxterna med saxen. Det är fullständigt naturligt att formklippa perennerna i trädgården, men inomhus..."

Eva Arrild och Bjarne Aarhus anser att det i det stora hela handlar om att bryta gamla vanor.

Åsikter om krukväxter förändras
"Jag instämmer. Det finns så många fördomar och låsta åsikter om hur man ska använda krukväxter", säger projektledare Anna Marie Nielsen från krukväxtbranschens marknadsföringsbolag, Flora Dania Marketing. Under de senaste åren har hon lett ett omfattande trendutvecklingsprojekt som ska ge de danska trädgårdsmästarna ett försprång på den europeiska marknaden.

"Många konsumenter lever nästan i tron att krukväxter ska gå i arv till nästa generation - de är rädda för att deras krukväxter ska dö. Paradoxalt nog är det samma människor som gladeligen betalar 100-200 kronor för en bukett som de utan att blinka slänger efter en vecka. Men vi är övertygade att det kommer att förändras. När konsumenterna inser att de för samma summa kan få 6-8 likadana krukväxter som de kan sätta på rad på mormors gamla kaffefat, stapla dem ovanpå varandra i en glasvas eller klippa av bladen på stjälkarna, så att blommorna står i ensam majestät som svajande skulpturer - då kommer vi att få se många av de gammaldags danska krukväxterna som designobjekt i inredningen. Objekt som inte nödvändigtvis måste hålla i all evighet utan som kan bytas ut allt efter behov och humör."

Yrkesfolk förbereds inför nya tider
Anne Marie Nielsen är emellertid medveten om att möjligheterna måste åskådliggöras innan folk börjar frisera sina gröna växter eller låter orkidéerna bli en del av kristallkronan. I slutet av januari presenterades det internationella branschfolket för det danska förslaget på framtidens trend. Det skedde på den internationella mässan IPM i Tyskland som besöks av ungefär 60000 personer i branschen från hela världen varje år. På Formland är det framförallt inköpare och butikspersonal från present- och inredningsbranschen som går på upptäcktsfärd, så nästa steg är att alla dessa personer låter sig inspireras och presenterar de nya idéerna för sina kunder - konsumenterna.

De danska krukväxtproducenterna kan glädjas över att det ser ut som om det första steget redan har tagits. En rundtur bland de 580 montrarna på Formland gav en tydlig signal om att utställarna hade fångat upp trenden. Aldrig någonsin tidigare har det använts så många växter som dekorationer och blickfång. Det gäller för såväl inomhus- som utomhusanvändning för det råder ingen tvekan om att den övergripande Inside/Outside-trenden har fått ett rejält fotfäste. Nu är sommaren snart här igen och då kommer kök och vardagsrum att förenas med balkonger och terrasser med massor av växter på båda sidor av dörren.

Växttrender våren och sommaren 2005


Krukväxter gör succé som ny heminredningstrend

Odla.nu är en mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och en vacker trädgård.
Om oss & vår butikPersonuppgifterKundserviceKöp- och LeveransvillkorVäxtlexikonFrågor & svarPresentkort
Följ oss och bli inspirerad
FacebookFacebookInstagramInstagram
Gå till https://klarna.se/KlarnaGå till https://www.postnord.se/Postnord
© 2024 Odla.nu i Sverige AB