Gå direkt till innehållet
Fraktfritt från 699 kr
Vi har levererat växter och tillbehör sedan 1998
InspirationForum
Kassan

Elmia Garden

Årets upplaga av den gröna proffsmässan Elmia Garden avslutades torsdagen den 15 november. Elmia Garden är Nordens ledande mässa för trädgårdsbranschen och en viktig mötesplats för affärer och inspiration.

Mässan har stärkt sin position som branschens självklara mötesplats, i år med 138 utställare. Här visades de absolut senaste trenderna och både framtidens trädgårdsteknik och morgondagens produkter.

Det internationella inslaget har också blivit allt mer framträdande. Flera leverantörer från i första hand Danmark, Holland och Tyskland presenterade sina sortiment på vackra buskar, städsegröna växter, träd och perenner och olika sorters trädgårdsprodukter.

Nytt för förra året var en helt ny avdelning för trädgårdsteknik, där besökarna kunde ta del av tekniklösningar och växtmaterial och det hela verkade gå väl i hamn hos besökarna. I år hade man också satsat på detta och det var fler utställare på den sidan jämfört med förra mässan.

"På senare år har trädgårdsbranschen allt mer börjat bli en inredningsbransch. Man tar till sig generella inredningstrender, men tolkar om dem så att de passar uterummets förutsättningar. Trender kommer alltid att dyka upp, och det är upp till var och en om man vill följa dem eller inte" sade Henrik Landén, projektledare för Elmia Garden.

Elmia hade tillsammans med några ledande aktörer i design- och inredningsbranschen lyft fram fyra bärande trender för 2008 i en inspirationsskrift: Norrskenskyla, Ego, Laugh out loud och Vildmarksstylish.

Norrskenskyla handlar om "det svala" - med svart och vitt, detaljer i metall. Ego handlar om personlighet och att man ska kommunicera vilken livsstil och smak man har via inredningen. Laugh out loud rör färg och humor - en korsbefruktning mellan kitsch och klassiskt med starka färger som passar med det mjukt gröna i trädgården. Vildmarksstylish betyder förstås skogens djur, naturen, trädens stammar, havet. Ord som miljömedvetenhet, gammal hantverksteknik och tradition genomsyrar temat.

Jan Rundgren, trendinformatör, designer och kolonist, tyckte att nästa års trender för inredning och trädgård inte är helt lätta att sammanfatta, då allt ifrån humor och kitsch till natur och ekologiskt är helt rätt 2008. Enligt honom är teman som natur och ekologi inne just nu och kommer att fortsätta vara så - i alla branscher. En variant på detta är inriktningen vildmark, som handlar om sådant som hantverk och folklore, från hela världen. Den naturliga trenden kompletteras med det riktigt kitschiga och färgglada. Man ser allt mer av starka färger, humor och kitschiga accessoarer för trädgården. Ett exempel är den klassiska trädgårdstomten, gärna i plast och i starka färger, varför inte en grön! Odlarens personlighet kommer också att få ta mer plats. Folk börjar bli lite trötta på allt det "stylade", så den egna smaken och de privata föremålen och arvegodset blir helt rätt, sade han.

Förutom dessa huvudtrender sa han att 2008 bland annat kommer att bjuda på blommiga mönster, annorlunda belysning, fyrkantiga former och ökad turism till landsbygden. Handelsträdgården blir ett riktigt inneställe, där besökarna får en helhetsupplevelse, fikar och låter sig inspireras. Så långt Jan Rundgren.

Här ett litet axplock på vad som visades upp:

Blomsterfrämjandet visade upp en lång scen, "Walk of Fame", där stjärnor i form av 43 julstjärnesorter "uppträdde". Det var en mycket imponerade samling stjärnor, men jag måste medge att det i vissa fall var svårt att se någon skillnad mellan sorterna. De flesta var röda eller vita, men där fanns också ett antal olika spräckliga eller rosafärgade varianter.

Det säljs över 9 miljoner julstjärnor varje år i Sverige. Allra populärast är fortfarande den grenade, röda varianten, 90 procent av alla julstjärnor som säljs är röda.

Julstjärnans moderna historia sägs ha startat i början av 1900-talet, då den började säljas i Hollywood i USA. Mer info om julstjärnor hittar man på www.julstjaerna.info

En nyhet i år är att de danska krukväxtproducenterna deltar på Elmia under ett och samma montertak under namnet Floradania Marketing A/S, den danska krukväxtbranschens gemensamma marknadsföringsbolag.

Om vi stannar kvar vid julblommorna, visade den danska odlaren Rohde's upp nya julkaktusar där. Schlumbergera-arterna är döpta till en rad "dansare", som den lila/vita 'Jolly Dancer' och den mörkt vinröda 'Russian Dancer'.

De hade också nya påskkaktussorter, bl.a. den ljuvligt lilafärgade Rhipsalidopsis 'Libra', som lär dyka upp i affärerna på vårvintern.

Även danska odlare av träd och buskar hade delvis slagit sig samman till en genensam monter med mycket nytt och vackert att se. Man hade t.ex. satsat mycket på mindre sorter av rododendron och uppstammade sorter av småvuxna buskar och barrväxter. Väl så behövligt nu när trädgårdarna blir allt mindre.

Även svenska Mäster Grön hade satsat stort på krukväxtsortimentet. Man presenterade en mängd miniväxter, bl.a. en julros i pyttekruka och den ljuvliga minilyckoklövern Oxalis deppei, som föreslogs användas till bl.a. nyårsdekoration. Små bonsai-växter, färdiga i låg kruka, tycks det också finnas gott om inför julen.

Den danska firman Hortensia visade i en stor monter upp en massa roliga prylar till trädgården, just i enlighet med vad trendsättarna talade om. Man hade till och med gröna och cerice trädgårdstomtar om nu någon skulle längta efter en sådan! Man hade också satsat mycket på barn och roliga produkter för dem, allt från vattenkannor i form av hundar och grodor till små, blommiga verktyg och stövlar.

Reunion Nordic visade återvunnet nytänkande med sina vattentunnor/planteringskrukor gjorda av gamla bildäck. Lite i stilen med gamla tiders sed att plantera blommor i gamla traktordäck ute på landsbygden... men de nya krukorna såg inte alls klumpiga ut, utan var vackra, tunna och inte särskilt tunga.

Förra året lanserade Fagerdala den lätta, snygga frigolitkrukan LindesbergsKrukan. Nu kommer man med fler modeller, bl.a. den fyrkantiga "Japan", anpassad för terrass- och balkongodling.

Göteborgsföretaget Korbo lanserade vackra, handgjorda metalltrådkorgar för trädgården. De bygger på gammal hantverkstradition från 1920-talets Bohuslän.

Brukar du ta kål på dina växter genom att vattna för mycket? Firma Exerro kom med en ny elektronisk blomvakt som säger till när det är dags att vattna genom att blinka rött. Säljs bl.a. hos Plantagen och Blomsterlandet.

Vackra glasklockor i olika storlekar att användas som skydd för småplantor när man just har planterat dem ute på våren hade bl.a. Formfocus. Man hade också flera andra vackra trädgårdsprodukter, inte minst krukor och gjutjärnsprodukter.

Vackra gjutjärnprodukter hade även firman Eld Garden. Den "rostiga" handen på pinne kan bära upp ett litet äpple eller varför inte en blomma...

Weibulls sade sig satsa mycket på olika jordar i år. Man visade upp sina bästa jordprodukter, Simontorps, och presenterade de nya, läckra förpackningarna för dessa.

Man presenterade också sin nya produktindelning i tre nivåer: Bas, Special och Premium, att passa olika kategorier av kunder och göra det lättare att välja.

Hasselfors Garden visade också upp jordprodukter, bl.a. en ny blomjord med lågt pH för kalkskyende krukväxter. Dessutom hade man satsat mycket på dekorationsstenar och -flis, man hade t.ex. ett mycket vackert havsblå glaskorn att användas till olika slags arrangemang.

Hörnhems visade ett antal mycket vackra arrangemang med främst bladväxter. Man visade också hur man kunde använda nyheten från förra året, Euphorbia 'Diamond Frost', som julväxt tillsammans med hyacinter och dekoration. Mycket vackert. Synd bara att man inte kan få tag i denna vackra "sommarblomma" just nu.

Man visade återigen upp "trädet från dinosauriernas tid", men nu hade man använt den istället för julgran i en grupp med julstjärnor. Det kan också användas som en rums- och patioväxt ochden heter Wollemi Pine på engelska efter fyndplatsen i Australien, Wollemia nobilis på latin och är det äldsta och mest unika trädet på vår jord. Genom fossilfynd vet man att detta träd, tillsammans med gingkon och trädormbunkar, dominerade i skogarna för mellan 200 och 65 miljoner år sedan. Wollemias upptäckt år 1994 var en sensation, fullt jämförbar med att man skulle ha hittat en levande dinosaurus!

Fröfirmorna hade förstås massor av nyheter att erbjuda, men det kommer en separat artikel om årets frönyheter lite senare. Vill bara visa upp T&M:s roliga prydnadsgurkor!

Även på krukväxtsidan fanns det många nyheter, jag skriver separat även om dessa.

Nyebro Trading visade förra året en fiffig ampel för sommarblommor. Nu visade man att samma ampel mycket väl också kunde hysa en höst- och vinterplantering!

Att arbetskläder för trädgården inte behöver vara enfärgade gröna, visade In Port med sina roliga, färgglada byxor och tröjor med blombroderier.

Videx hade, förutom olika sorters insynsskydd av pil och bambu, även roliga kläder för växter som behöver vinterskyddas.

Flower Council of Holland kom med blomsterinspiration och idéer för välbefinnande. I år ville man ge blommande krukväxter lite extra uppmärksamhet. Man hade fokus på Anthurium (flamingoblomma), olika Bromelia-växter, Spathiphyllum (fredskalla) och Phalaenopsis-orkidéer.

De nominerade bidragen till Årets trädgårdsprodukt, Elmia Garden Award, presenterades också. Juryn ska välja mellan olika nyheter som når ut till konsumenterna i butikerna till våren. Vilken produkt som vinner avslöjas i februari, då presenteras Årets Trädgårdsprodukt, vinnaren av Elmia Garden Award 2008, på Rosendals trädgårdar i Stockholm.

Varje år, sedan 12 år tillbaka, presenterar Perennagruppen Årets Perenn. För 2008 är den en vitblommande, fläckig lungört, Pulmonaria officinalis. Denna härdiga, låga växt med vackra blad och blommor passar bra som marktäckare och med många olika sorters sällskapsväxter. Peter Gaunitz på Perennagruppen, som presenterade Årets Perenn med sin sedvanliga fart, sa att det finns flera namnsorter med vitfläckiga lungörter med vita blommor, t.ex. 'Sissinghurst White', 'White Wings' och 'Ice Ballet'. Alla är ca 25 cm höga och lockar till sig vårhungriga humlor, bin och fjärilar när de blommar på våren. De är inte de mest omtyckta växterna av våra sniglar, så de brukar få stå i fred.

Mästarrabatt med ormbunkar
Sedan 2006 presenteras Mästarrabatten av GRO Plantskolor samt svenska detaljister och producenter i branschen.

2008 års Mästarrabatt kallas "Ormbunkar & Vänner" och lyfter fram ormbunken i en skuggig trädgårdsmiljö, med växter som ställer den gröna grundfärgen mot rosa och lila.

Ormbunken fick stort utrymme när Mästarrabatten 2008 lanserades på Elmia Garden.

Odla.nu är en mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och en vacker trädgård.
Om oss & vår butikPersonuppgifterKundserviceKöp- och LeveransvillkorVäxtlexikonFrågor & svarPresentkort
Följ oss och bli inspirerad
FacebookFacebookInstagramInstagram
Gå till https://klarna.se/KlarnaGå till https://www.postnord.se/Postnord
© 2024 Odla.nu i Sverige AB