Gå direkt till innehållet
Fraktfritt från 699 kr
Vi har levererat växter och tillbehör sedan 1998
InspirationForum
Kassan

Easyplant

Easyplant - lätt eller svårt att lyckas med? Från Hemträdgården 1 -2005 av Solveig Sidblad för FOR, FritidsOdlingens Riksorganisation.

FOR lät fyra medlemmar i Riksförbundet Svensk Trädgård och Koloniträdgårdsförbundet köpa och provodla ett urval av växter från postorderföretaget Easyplants vårkatalog. Företaget i Ystad säljer småplantor av sommarblommor och perenner. Katalogen finns ofta som bilaga i trädgårdstidningar. Vackra bilder utlovar kraftiga, prunkande plantor på kort tid till förmånliga priser. Men stämmer det med verkligheten?

FOR:s trädgårdskonsulenter fick in en del synpunkter på företaget och beslutade därför att göra en enkel undersökning sommaren 2004. Varje odlare fick i början av maj beställa 4-5 växtslag för leverans vecka 20-21. Ampeljordgubbe och ampelrosmarin var gemensamma för alla. Dessutom beställdes fuchsia, indianmynta, lejongap, riddarsporre, paprika, törnrosas kjortel och zinnia.

Leveranser
Två av odlarna fick sina paket en vecka eller mer efter att de skickats från Easyplant. Många plantor var då i ett bedrövligt skick.

Enligt broschyren ska plantorna, som levereras i specialemballage, vara av plantskolekvalitet. Emballaget är det inget fel på, men det som levereras är mycket små och ytterst torkkänsliga pluggplantor. Nu framstår inte det låga priset lika förmånliga längre - plantorna håller ju inte plantskolekvalitet.

Reklamation
När våra odlare försökte reklamera plantorna var det nästan omöjligt att få kontakt via telefon eller brev. E-post gav dock ganska snabbt svar. De som vägrade betala innan felen rättats till fick upprepade brev med påminnelseavgift. Först efter ytterligare brev kom en reducerad faktura utan förklaring eller ursäkt.

Odlare som reklamerat men betalat fick efter lång tid ersättning i form av tillgodocheck i nästa års katalog. I ett fall skickades ersättningsplantor trots att odlaren inte ville pga. att det var för sent på säsongen. Med andra ord finns ingen enhetlig reklamationspolicy och rättelserna tog i samtliga fall alldeles för lång tid.

Plantkvalitet
Plantorna som kom var inte "friska och robusta kvalitetsplantor" (garanti 1) utan en del var döda eller i dålig kondition, några var i bra skick. Våra odlare följde instruktionerna vid ankomst noggrant: fuktade plantorna, planterade om osv. Plantorna i bra skick utvecklades bra, en del dåliga repade sig någorlunda, andra tynade bort. "Blomsterprakten" motsvarade inte heller förväntningarna -blomningen började sent på säsongen och var betydligt sparsammare än vad som utlovats.

Resultatet visar följande:

Rosmarin 10 av 20 döda
Jordgubbar 2 av 20 döda
Zinnia 21 av 30 döda
Lejongap 4 av 10 döda
Paprika 2 av 5 döda
Fuchsia alla döda, 4 st
Riddarsporre 5 av 10 döda
Törnrosas kjortel inga döda, 5st

Ca 40 % av plantorna överlevde inte. Löftet om "Blomsterprakt utan risk att misslyckas med sådden" höll inte (garanti 2).

Kataloginformation
En förbättring av kataloginformationen hade skett till 2004 jämfört med tidigare år. Men vissa växter som uppgavs som härdiga i katalogen beskrevs sedan i de medsända och annars positiva planterings- och skötselanvisningarna som icke härdiga, t ex fuchsia 'Riccartonii'.

En tydlig varning!
Det slutliga omdömet efter denna undersökning, kompletterat med synpunkter från andra odlare, är att företaget inte lever upp till reklamen i broschyren: Plantkvaliteten är alltför dålig vilket resulterar i sämre odlingsresultatet och mycket besvär vilket inte vägs upp av det låga priset. Man tar en tydlig risk genom att beställa denna typ av postorderplantor. Ingen av våra fyra odlare fick helt felfria plantor. En tydlig förbättring krävs för att uppfylla vad som lovats och för att få nöjda kunder. FOR avser att upprepa provodlingen tidigare på säsongen nästa år.

Easyplant svarar

Företaget har i ett utförligt svar redogjort för problemen som man tagit på största allvar. De har vidtagit flera åtgärder för att de inte ska upprepas våren 2005. Bl.a. ser man över logistiken, t.ex. så att inga paket blir liggande över en helg på posten. Även de långa reklamationstiderna ses över.

Eventuellt kan provodlarnas dåliga plantor bero på att deras order kom sent och plantor levererades som legat för länge i lager.


Zinnior i gott skick

Odla.nu är en mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och en vacker trädgård.
Om oss & vår butikPersonuppgifterKundserviceKöp- och LeveransvillkorVäxtlexikonFrågor & svarPresentkort
Följ oss och bli inspirerad
FacebookFacebookInstagramInstagram
Gå till https://klarna.se/KlarnaGå till https://www.postnord.se/Postnord
© 2024 Odla.nu i Sverige AB