Gå direkt till innehållet
Fraktfritt från 699 kr
Vi har levererat växter och tillbehör sedan 1998
InspirationForum
Kassan

Både svenska, tyska och danska kvinnor gör det...

Varje dag publiceras det analyser i medierna som på alla tänkbara sätt redogör för vårt beteende i olika situationer. Och krukväxtbranschen är inget undantag - purfärska siffror från Danmark, Tyskland och Sverige, som är Danmarks största exportmarknader, visar flera intressanta skillnader i konsumentbeteendet när det gäller köp och användning av krukväxter.

Tyskarna börjar före...
Nya marknadsdata har visat att unga tyskars beteende vid köp av krukväxter skiljer sig avsevärt från unga på andra marknader. Enligt pressmedarbetare Jens Flosdorff på det tyska familjedepartementet finns det inte någon vetenskaplig dokumentation av yngre familjers konsumentbeteende vid köp av krukväxter. Om man däremot tittar på det ur en mer populärvetenskaplig synvinkel nämner han det faktum att den tyska ekonomin förbättras och att unga människor som för bara några få år sedan, som han uttrycker det, "knappt hade råd till en krukväxt" ser lite mer optimistiskt på framtiden idag.

Marknadssiffrorna visar att det är fler unga tyskar under 29 år som är tidigare ute när det gäller köp av krukväxter än unga i exempelvis Sverige och Danmark - och att växterna som de unga under 29 år köper är dyrare än växterna som resten av den tyska befolkningen köper. Tyska unga köper 1,7 växter per gång och genomsnittspriset är ca DKK 63,00 medan genomsnittspriset för resten av den tyska befolkningen vid köp av 1,7 växter ligger på ca DKK 53,25.

Som jämförelse kan nämnas att genomsnittspriset för krukväxtköp i Sverige är ca DKK 43,00 och i Danmark ca DKK 48,75.

91,4 % gör det i Danmark...
Det finns flera intressanta skillnader att ta fasta på när det gäller beslutsprocessen vid växtköp. Växter ingår i allt högre grad som självständiga element i hemmet - oavsett om det är som skulpturala inslag eller luftrenare. Hemmet har i många år varit kvinnornas territorium, men eftersom männens intresse för heminredning ökar kraftigt kan man förvänta att det införs "jämställdhet" även på detta område, vilket kommer att påverka siffrorna.

Trots riktningen som utvecklingen går i kommer det nog inte som en överraskning att kvinnorna fortfarande står för den absoluta merparten av inköpen. Fast det är kanske mer förvånande att medan siffran i Danmark ligger på 91,4 % står kvinnorna i Sverige för "bara" 60,0 % av inköpen. Betyder det kanske att svenskarna har kommit längre med jämställdheten?

Medan danska män köper krukväxter bara 2,89 gånger om året köper kvinnorna krukväxter 9,45 gånger per år. I gengäld kan männen stoltsera med de dyraste köpen när de äntligen handlar, nämligen DKK 48,25 per köp medan kvinnorna "bara" spenderar ca DKK 41,00 per köp.

Bara därför att...
Många konsumenter låter sig inspireras till nyanskaffningar till hemmet när de är ute och handlar. Det är alltså många som spontant köper växter som matchar säsongens färger och trender när hemmet behöver piffas upp.

Det kan kanske förklara det överraskande faktumet att över hälften av alla krukväxter köps "bara därför att" när verkligheten i branschen är den att en stor del av försäljningen sker vid olika högtider. Fast det ska inte tolkas som att konsumenterna inte har en aning om när det är mors dag eller alla hjärtans dag, för det har de. Men många är ofta inte ute efter att köpa krukväxter på grund av att det är en högtidsdag utan köper dem snarare som impulsköp.

Detta backas upp ytterligare av skälen som de svenska konsumenterna uppger: ”bara därför att” (46,5 %), "födelsedag" (11,4 %), "jul" (10,3 %), "värdinne-/besöks-/tackgåva" (7,2 %). Resten av dagarna såsom påsk, mors dag, bröllopsdag etc. står alla för mindre än 1 % av köpen.

Tyskarna är generösare...
Unga tyskar är inte bara tidigare ute när det handlar om köp av krukväxter utan de är tydligen också generösare och bättre på att ge krukväxter som present än skandinaviska unga.

Trots att danskarna i allmänhet uppfattar sig själva som generösa, köper de inte desto mindre 67,9 % av krukväxterna till sig själva medan bara 23,4 % köps som present till andra personer utanför hemmet.

Medan två tredjedelar av alla krukväxter i Danmark alltså köps för eget bruk har man i Tyskland en större benägenhet att köpa krukväxter som present till en äkta maka/make eller vänner och bekanta.

![](https://odla.blob.core.windows.net/images/artiklar%2Fimages%2Fsvenskatyskadanska.jpg)

Odla.nu är en mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och en vacker trädgård.
Om oss & vår butikPersonuppgifterKundserviceKöp- och LeveransvillkorVäxtlexikonFrågor & svarPresentkort
Följ oss och bli inspirerad
FacebookFacebookInstagramInstagram
Gå till https://klarna.se/KlarnaGå till https://www.postnord.se/Postnord
© 2024 Odla.nu i Sverige AB