Full version: Tips på squashodling
Jennyn
Nu måste jag passa på att skryta lite om sommarens squashodling - den mest produktiva jag någonsin lyckats med. Vad var då knepet?

I våras fanns det massor med ris och halvförmultnad grov kompost i trädgården vid torpet. Av detta byggde la jag upp en avlång squashodlar-limpa. Bottnade med grovt ris och la sedan på lager med kompost, grästovor, gräsklipp, brunnen kogödsel och jord. Sedan vattnade jag det hela genomblött och la på en pressening. Squashplantorna satte jag i små gropar på toppen av limpan, efter att först skurit upp kryss i pressenningen.

Utbytet blev helt fantastiskt. Plantorna blev monstruöst stora, täckte helt limpan och rankade iväg i gräsmattan. För första gången någonsin lyckades både gul tefatssquash och Yellow croockneck, för att inte tala om de vanliga gröna och vintersquasharna. Då ska man också betänka att skötseln av odlingarna vid torpet blir lite sporadisk eftersom vi ofta inte har möjlighet att vattna mer än varannan vecka.

Trots den torra sommaren tycker jag att squashkullen höll vätan mycket bra. Fruktbildingen verkade också gynnas av det upphöjda läget. Och hela juli, augusti, september och oktober har vi frossat i squash! De sista plockades så sent som en bit in i oktober.

Nästa år tror jag nog materialet i squashkullen brutits ner tillräckligt för att kunna hamna i de andra grönsakslanden. Och det blir defintivt en ny squashkulle av gammalt skräp. Funderar på att komplettera det hela med plasttäckning av plantorna så att de kan sättas ut tidigare. Det vore ju inte dumt att utöka säsongen genom att kunna börja skörda lite tidigare.

/Jennyn gillar fortfarande att äta squash
Ingrid på Västkusten
Häftigt!

Täckning av squasholdingsstället säger jag varje år att jag skall göra så näsa år får det bli av :-P
Odlingslimpa är kanon om man itne har upophöjda bäddar ;-) och hålla fukten och näringen på plats tror jag starkt på. Jag täckte själv ytan under ett litet körsbärsträd för att kväva chorogin, och vips så har trädet skjutit som bara ATTAN så jag är mer å mer övertygad om att täckning, det kan man ta hurlångtsomhelst!

Har Du provat att odla vintersquash( Yellow Crookneck är ju egentligen en vintersquash fast den återfinns ju oftast i sommarrsq-sortimentet). Nä squash kan jag med ha nästan hurmkt som helst utav!!

Apropos ingenting, Du har int efunderat på bevattning med självtryck när Ni är borta ifårn torpet?
Vi har ju en sådan däringa stor grön tunna på ett högt ställe som vattnar ett litet växthus nägra meter lägre på backen och det fungerar hur fint som helst när man är borta.....tänkte mest att Du har säkert annat som vill ha vatten :-)

Hälsar Ingrid
Jennyn
Johoho då, vattning med bevattningsautomat, tunna och självtryck klarar resten av odlingarna när vi inte är vid torpet. Suveränt borde provas av alla för det är klart arbets- (och kanske även vatten?)-besparande. Det är bara det att medans salladen gnäller för minsta torka klarar sig squashen i odlingslimpan bra!!

Och jag har också problem med den usla chorogin. Den sprider sig alldeles förskräckligt och inte blir den vare sig stor eller särskilt god heller.

Har du några andra vintersquashtips förutom Buttercup Burgess (tror jag vår favorit heter). Det är smaken jag är ute efter även om ett trevligt utseende och lagringsduglighet (något gott under de mörka månaderna) också är viktiga.

/Jennyn har just frossat i mat på smaskiga hemodlade motötter
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Ett år till så har jag lyckats bli av med den förbaskade chorogin tror jag. Stackars körsbärsträdet bara stod å stampade - > iofs surkörsbär och ca 40 cm jord kan nog skrämma vem som helst ( även stackars Nordia som sorten heter), men chorogin ovanpå såg alldeles förbenat livskraftig ut.

Har Du provat att odla t ex Mizuna förutom vanlig sallad? Den är mera tålig för torka iofs går den i blom mitt i somamren men det är bara att så nytt, åsså den vilda ruccolan, den tål också en hel del?

Vaffo squash just nu är nog Golden nugget som är en liten trevlig sort med små guldgula frukter som är snabb å tidig. Kan inte sparas så länge men är bra om man vill starta vintersquashätandet LITE tidigare ;-) än mitt i vintern!

Stor favvis här är en amerikanare :-) Redlands Trailblazer som jag köper ifårn USA. Den är en mkt trevlig sort med grått skal och är förbenat tidig med och tål svenska rusksomrar. Orange sött härligt kött, rankan blir inte trettio meter. och kan lagras läänge!
Banana Pink Jumbo delar nog förstaplatsen med denne :-) orange sött kött, kan bli ganska så stor. Jag nåt sällan optimal storlek på mitt berg då rankorna *egentligen* behöver slå rot för att uppnå storleken hela vägen men en fem sju kilo kan man få upp denna i.

Black Forrest hade vi förra året -> den gav inte så mkt men var hemskt trevlig!

Blue Hubbard -> mogen och välodlad håller den i två år :-) jag tycker den har lite för liten väggtjocklek egentligen men odlingssäker och så för lagringens skull, äta squash på våren är en extrem höjdare.

Trombocino gillar jag också :-) den brukar jag ge fiberduk i starten av säsongen, åsså bara expoderar den! Den är hemsk god omogen som somamrsquash( och det är en fnissig upplevelse att ha hela trädgårdslandet full med de mesk ekovoka squash man kan tänka sig;-) )
åsså kan man skörda den i Oktober som vintersquash, en höll sig hela två år hos mig, men det var säsongens första som satt på längst. Den blir då jämntjock :-)) och inte så skojig ( som innan och omogen!)

Buttercup gillar jag också men jag finner den inte fullt så säker hos mig. Redlands T och Banana Pink ( Runåberg säljer B P) har det där söta goda köttet :-)
Black Forrest är en buttercup hybrid om jag inte missminner mig och får den bara plats att ranka på så är den kanon(mazza frukt) också Runåberg. Golden Nugget är också Runåberg, dne kan vara snäppet godare än Buttercup faktiskt, fast på annat sätt, den är mera åt det knalloranga.

Jag önskar jag kunde odla Butternut för det är någe av den GODASTE squashen jag veeeet! Men C moschata är inte något man satsar på om man itne vet att det blir en tropisk sommar.


Squashiga hälsningar ifårn Ingrid
Ingrid på Västkusten
Kolla vad jag hittade;

http://www.pumpkinpatch.se

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon