Full version: Salixvatten
Sylvia_nn
Hej alla 'rotare' här är ett billigare alternativ för rotning av skott. Gå ut och klipp en gren av en 'pil/sälg' istället.
De rotningshormon som finns i handeln som är godkända här i Sverige är inte alls så effektiva som de som fanns förr att köpa.

Salixvatten
Klipp en pinne av Sälj i ½ cm stora bitar.
Lägg dom i vatten ca 12 tim, jag brukar ta ca 1 liter vatten till en gren. Sen i med skotten i samma vatten också 12 tim inte länge.
Sen sätter man skotten direkt i såjord och dom
rotar sig bra.
Katrina
Tack - jättebra! smile.gif

Sparat och utskrivet.
Berith
Hur sjutton kommer ni på alla fiffiga grejer...? blink.gif
Emser
detta ska jag prova på mina Nerium skott - hör av mig om det funkar!

Mvh/Emser
Eva i Skåne
Vilket bra tips smile.gif Absolut värt att lägga på minnet och prova till våren. Låter nästan för enkelt och billigt för att vara sant, men visst tror jag på dig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hej,

jag sätter alltid mina rosskott i Salixvatten några dagar innan jag planterar dessa.

Elisabeth
fröhamstern
tack för `receptet`. inte konstigt att mina bukett-rosor inte slår rot!!! tummenupp.gif ja trodde att ja skulle låta dom stå i en vas m salix kvistar tills dom fick rötter (eller dog). så dom har ju inte fått rötter utan d senare..... men de e väl därför som vi e på den här chaten, man lär så länge.......

tack Sylvia för `receptet`(skulle d ju stå).....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon