aanderss
Hur stora älgar finns de
alltså hur många taggar kan de ha

nyss hade jag en nästkussin vars jaktlag sköt en på 18 taggar men hur många kan en älg ha
Huggorm
30-taggare finns i alla fall, eller har funnits åtminstone:

http://www.jaktlag.dk/lidtom.asp
aanderss
oj så pass de trodde jag inte
Tobb
Om man kommar på kanada så fanns där i alla fall en 39-taggare.
http://www.outdoorlife.com/photos/gallery/...gest-moose-ever

EDIT: eller
http://www.cbc.ca/gfx/images/news/photos/2...igmoose1008.jpg
Sussie F-Flower
En älg skjuten i Sverige med fler än 20 taggar kan nog numera anses som väldans ovanligt, även om det förekommer...

Annat är det i Ryssland! w00t.gif Där är svenska 20-taggare småsaker! giggle.gif

http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanale...deoId=1.1254474
fuchsian
Inte var det några taggar på den älgfan som rammade min nya merca! ..Polisen var mer intresserad om den hadde nåt mellan bakbena och vilken sort när jag kördes halvt medvetslös och skadad med sirener på till sjukhuset. vilken fråga och vilken jädra polis att ringa till ambulansen om älgfan..... ranting.gif ..fuchian...
aanderss
oj 39 taggar de är ju stort

men oj oj 46 taggar
Sussie F-Flower
CITAT (fuchian @ 09-09-2010, 22:52) *
Inte var det några taggar på den älgfan som rammade min nya merca! ..Polisen var mer intresserad om den hadde nåt mellan bakbena och vilken sort när jag kördes halvt medvetslös och skadad med sirener på till sjukhuset. vilken fråga och vilken jädra polis att ringa till ambulansen om älgfan..... ranting.gif ..fuchian...



Tråkigt med din olycka...hoppas det gick hyfsat bra med dig! Men jag fattar inte... confused.gif ..menar du att polisen var intresserad av vad det var för kön på älgen????
Var han månne intresserad om det fanns en älgkrona att "ta reda" på???
Eller skulle han ha tag i "älgpicken" och göra japansk potenshöjande soppa på????
Vad uppfattade du det som?

CITAT (aanderss @ 09-09-2010, 23:00) *
oj 39 taggar de är ju stort

men oj oj 46 taggar



Jo, men det är ju i dom STOOOORA skogarna giggle.gif där djuren kan få gå orörda... wub.gif
Red Top
Det är inte så konstigt om polisen ville veta vad det var för kön. Om de skulle starta eftersöksjakt efter den påkörda, skadade älgen, var det ju bra att veta om de skulle söka efter en ensam tjur eller en ko med kalvar.

Lite info om svenska älgar och deras horn.

"Endast tjurarna har horn och dessa fälls varje år i november-mars. Taggantalet har dock ingenting att göra med älgens ålder utan beror på genetiska faktorer samt på miljön. Hornen är som kraftigast då tjuren är 6-10 år gammal, därefter minskar de, och då kallas de returhorn. I Sorsele är för övrigt den älg med europas näst största älgkrona fälld. Den fälldes 1994 och höll 384,2 poäng. Sorsele toppar även statistiken med det älghorn som har flest taggar i Europa, det sk Kraddselehornet. Det har hela 42 st!"

Saxat härifrån:Älg
fuchsian
Ja det var precis vad de gjorde.
Älgen kom mot min vänstra fråntdel av bilen och fick sig en smäll och ramlade, men min bil kanade av vägen till det högra diket och sedan hände allt så snabbt när jag fick en kast med bilen till vä. sida och ut i skogen. Knäckte några mindre träd och körde in i en gran som vek sig över bilen. Jag blev medvetslös då bilen kastades över vägen, men har fått det berättad till mig efterskott.
Det var en längre raksträcka på en 70-väg och det kom en bil mot mig som såg det hela och älgen hade trots sina skador dragit iväg till skogen.
De hadde ju tvungen att avliva den och det var orsaken att de ringde till ambulansen om jag hade sett kön på den, vilket är nog inte det första man gör när den bara sprang ur skogen och fram till mig.

Det jag minns, är att jag såg inte upp till huvudet, endast till kroppsnivå.
Kvinnorna som drog mig ur bilen hade nog inte heller nån pejling vad för sort den var.
Det jag minns var att kvinnan försökte väcka mig och jag hörde manliga röster som tyckte såååå synd om den fine bilen, vet inte om det var polisen eller ambulansen. De hade visst fått såga sig fram genom granen för att se om det fanns fler passagerare.
Jag panikpromsade och knycken gav en smäll i höften, dör jag blev sned. och högerfoten var trasig och opererades ett antal gånger och nacken fick stryck plus alla sår hittan och dittan. ....fuchian...
Farbror Blå
taggar? snart inga alls, eftersom jägarna gillar att skjuta älgar med fina kronor, istället för svaga djur å kor
Annie-72
CITAT (Farbror Blå @ 10-09-2010, 16:36) *
taggar? snart inga alls, eftersom jägarna gillar att skjuta älgar med fina kronor, istället för svaga djur å kor


Gud så dumt skrivet... Det finns regler i jaktlagen om vilka djur som får fällas... Gissa när de riktigt stora kronorna dyker upp.. Jo när tjurkvoten är fylld....
Sen sker det enstaka misstag men det är mest kvigor/kor....

Skadade/sjuka djur får fällas utanför kvoten..

Annie
Farbror Blå
CITAT (Annie-72 @ 10-09-2010, 16:50) *
Gud så dumt skrivet... Det finns regler i jaktlagen om vilka djur som får fällas... Gissa när de riktigt stora kronorna dyker upp.. Jo när tjurkvoten är fylld....
Sen sker det enstaka misstag men det är mest kvigor/kor....

Skadade/sjuka djur får fällas utanför kvoten..

Annie


Njae SÅ dumt är det ine! Vi minns på åttiotalet när tjugetaggare var vanliga byten. Idag är det ovanligt med mer än tio taggar på en älgkrona. Ett seriöst jagktlag jag talade med visade sej ha strikta regler om att det INTE FICK skjuta ensamma tjurar, som behövs för bra fortlevnad, men så är inte fallet i dalarna där jag bor. Fortfarande gäller det mycket troféjakt här.
Jag blir nöjd när jakten är ett nödvändigt ont, inte en lekstuga. Min kompis fick skäll för att han redan första dagen fällt två älgar, de !skulle ju räcka hela veckan"..
Sussie F-Flower
Jag har ett ganska sällsynt älghorn i min ägo. Det har aldrig kommit upp på väggen för jag vet inte hur jag ska montera upp det på mina betongväggar...Det är väldigt stort.. och väldigt tungt!!!
Nu står det bara på golvet nere i källaren och tar plats. crying.gif

Min pappa ropade in det på en auktion någon gång på 70-talet. Det var en Fjärdningsman som gått bort och hela hans bohag såldes ut. Det sades att han hade mycket olika saker som han hade "tagit i beslag" istället för "böter". ohmy.gif
Ja, det kanske var så förr. Hornet är ifrån någonstans kring sekelskiftet när det nästan inte fanns några älgar i Sverige. Förmodligen var den tjuvskjuten...
Motti
I Canada räknas bara de främsta taggarna på en skovel,här räknar vi alla taggar;I Svergie har vi mycket mindre älgar både i vikt och i hornstorlek.,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon