Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frö till jordgubbe, Svårt att få tag i? Tips på sorter? Så nu?
          Anemone nebulosa
          Inlägg 08-05-2010, 11:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 239
          Medlem sedan:
          05-03-2007
          Medlem nr: 9 216



          Hej! Tidigt i våras innan jag beställde fröer letade jag mig fördärvad efter frö till jordgubbe. Att köpa plantor blir himla dyrt tycker jag, och så tänkte jag mig att det skulle gå att välja mellan ännu lite fler sorter om man sådde de själv. Men icke. Nu på senare tid är den enda jag har sett frö till en remonterande F1-jordgubbssort på tex plantagen, men den vill jag nog inte ha, och dessutom är det väl ingen idé att så nu, eller kanske förresten? Även om det inte blir någon skörd i år så blir det säkerligen nästa år(?). Någon som vet var alla jordgubbsfröer har tagit vägen?! Remonterande sorter är ju bra visserligen, vill ju ha skörd så långt det bara går och på så liten yta som möjligt. Sorttips någon? Tänkte på tex Corona ett tag som jag minns att jag gillar, men ger den bär länge?

          Hälsar en som saknar egenodlade jordgubbar...


          --------------------
          Odlar på västkusten i zon II
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-05-2010, 11:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det är väldigt få jordgubbsorter som kan förökas med frö de vanliga sorterna förökas vegetativt (ofta i laboratorium idag eftersom man vill ha virusfritt)

          Du har bra många fler sorter att välja på ifall du köper plantor + de brukar vara härdiga (jag frösådde temptation för många år sedan de klarade sig några säsonger men sedan dog de ut så de frösådda är inte alltid så härdiga)

          Korona förökas vegetativt. Korona remonterar ej.

          Om man ska fröså måste man så i jan-feb för att få chans till lite jordgubbar första året.


          De flesta jordgubbsorter remonterar inte men man kan ju plantera flera olika som sätter bär vid olika tidpunkter så får man ju skörd länge, Ostara är dock remonterande så får man tag på den kan man ju köpa den.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Anemone nebulosa
          Inlägg 08-05-2010, 12:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 239
          Medlem sedan:
          05-03-2007
          Medlem nr: 9 216



          Aha, det förklarar varför det var så svårt att hitta frö..!
          Då ska jag nog satsa på plantor ändå.

          Åsa: Har du odlat Ostara och gillar du den isf? Förökas den vegetativt eller kan man fröså den? Ska försöka hitta den.
          Annars kanske jag kan så den remonterande sorten som fanns att köpa frö till, minns tyvärr ej sortnamnet. Om jag då sår de nu i maj så borde väl plantorna klara vintern och ge bär nästa säsong? Får bara hoppas att de inte dör så som dina gjorde efter ngr säsonger.

          Revar sig alla jordgubbssorter eller finns det vissa som inte gör det och står det då på sorten? När det gäller smultron så finns det ju både och. Jag vill ha en sort som revar sig så man kan föröka och förnya plantor.
          Tänkte också att jag skulle kunnat ha en tidig och en sen sort för att förlänga säsongen, men där kommer platsbristen in och en remonterande sort verkade därför mest lämplig. Finns det förresten några nackdelar med att en sort är remonterande?

          Hej hopp


          --------------------
          Odlar på västkusten i zon II
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-05-2010, 13:20
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ostara förökas vegetativt. Jordgubbsplantor brukar föröka sig med revor men med en del lite nyare sorter kan det vara så att de inte skickar iväg så jättemånga revor (jordgubbsodlare vill ju ofta inte ha alltför mycket revor.

          Jag har inte testat Ostara eller provsmakat frukten.

          Det går att köpa på postorder ifall den lokala trädgårdsbutiken har ont om sorter. Hortogreen verkar dock ha sålt slut på det mesta inom jotrdgubbar men Önskebrunnen har i sin webbutik, de har Ostara och en massa anra sorter, även vita jordgubbar (snöflinga). De har även den remonterande smulgubben Rebecka som inte revar sig.

          Fast när man handlar på postorder så blir det ju fraktavgifter och liknande.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Lemonne
          Inlägg 08-05-2010, 17:04
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem sedan:
          05-06-2006
          Medlem nr: 7 888



          Som Åsa sa är inte Koronan remonterande, utan räknas som en halvsen sort. En remonterande sort ger inte fler bär per planta, utan ger alltså bara "samma" antal bär fast under en längre tid. Skulle jag plantera jordgubbar för eget bruk hade jag nog valt att använda mig av två eller tre sorter, gärna en tidig och en sen åtminstone.

          Rekommenderar starkt den tidiga sorten Zephyr, som är lite sötare och kanske Korona för att dryga ut på säsongen lite!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 09:20
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon