Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Historien om en åkgräsklippare stiga villa, Vi som tröttnat på att gå/springa och jaga strån...
          Andypandy
          Inlägg 08-05-2009, 14:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem sedan:
          27-04-2005
          Medlem nr: 5 596



          Förra året så fick jag nog en vacker dag efter att ha sprungit på tomten 5 ggr på 3 veckor.

          Annonserade efter en åkgräsklippare.

          Fick ett bra napp på en Stiga Villa frontklippare.
          (efter väldigt många fler usla förslag)


          Startade inte alls, noll i kompreession, i övrigt helt ok.
          Av hörsägen så vet jag ett dessa motorer brukar sätta sig i ventilsätena så det blev affär på 2500:-
          Mycket riktigt.. slipade av insugsventilen 0,2.. ett nytt större batteri från Biltema.. och
          den startade och gick som en dröm i motorn...
          Gillade dock inte orginal ljuddämpare (ala mini mini direkt på cylinder) så jag satte dit en större som dämpade ljudet mera med utblås under klipparen.

          Dock när man drog igång klippbordet.. så lät det som när bonden drog igång den stora skördetröskan.... ok, den klippte snyggt och rakt med sina 3 knivar efter en "major justering".. och slipning (vink)
          Men det ska väl vara så...

          Nu detta året så tänkta jag serva maskinen ordentligt.
          Drog av alla remmar till klippbordet...
          .. Och gud som 2 axlar/knivar lät!!

          Monterade isär och beställde 2st nya lager 6303 2RS 17x47x14 till 2 knivspindlar från frejs bildelar.
          50:-st+ frakt

          Lagren fanns i postlådan redan dagen efteråt kl10:00! *tumme upp*

          Tryckte i de nya lagren i spindlarna, monterade ihop resten av bordet.
          Spanade på resten av klippbordet och insåg att det finns mycket som kan skallra här.. Hämtade en billig o-ring-sats från rusta/biltema (19:-) i garaget och satte i o-ringar innanför en mängd "skallerstag" på bordet.
          Betänk att hela klippbordet är som en gitarrlåda.. allt ljud fortplantas och förstärks.

          Nåväl allt gott..

          Startade upp grässklipparen... och inget hände???

          Ett svagt vinande kunde höras.. men inget annat??

          VAd F...??
          Jag har ju monterat alla knivar och remmar rätt???
          Vad är felet??

          Röck i och ur drivningen ett par ggr.. konstaterar att jo.. men lite ljudskillnad är det nog.
          Provklipper 10kvm.. MEN??
          Klippbordet ÄR ju fungerande.. och i.. men ljudlöst, förutom ett vinande från knivarna!!!??

          För 3300:- har jag nu en dröm-maskin som inte stör grannarna alls.

          Låter som en vanlig gräsklippare.. tar 98 i bredd, dubbelt så fort!
          Klipper numer med ett fånigt flin utan hörselskydd *ler*
          Mitt bästa köp 2008 säger jag!
          Man fattar ju nu hur bra dessa Stiga-klippare gick när de var nya på slutet av 80-talet.


          Tips
          :dra av remmen till multi-klippbordet 3 knivar, snurra på remskivorna för hand... låter någon det minsta lilla.. byt lagren!

          Tips2 Jag har köpt en självhäftande ljudissoleringsskiva på biltema som jag har satt på insidan av det gula chassiet samt på insidan av det svarta motorskyddet ovanpå.. Den är verkligen tyst nu för att vara en åkgräsklippare!

          Redigerat av Andypandy: 08-05-2009, 15:26


          --------------------
          Krylbo, Sonnbo i Södra Dalarna
           
          Citera
          drmike
          Inlägg 10-06-2009, 08:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          10-06-2009
          Medlem nr: 24 076



          Gillade dock inte orginal ljuddämpare (ala mini mini direkt på cylinder) så jag satte dit en större som dämpade ljudet mera med utblås under klipparen.


          Var ifrån fick du tag i en lämplig ljuddämpare?

          Redigerat av drmike: 10-06-2009, 08:43
           
          Citera
          Buggebubben
          Inlägg 12-06-2009, 10:11
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 87
          Medlem sedan:
          03-07-2006
          Medlem nr: 8 110



          Om man inte vill byta lagren i dom "tornen" som knivarna sitter i så kan man köpa nya torn av Stiga för ca 1700 spänn styck som jag gjorde.
          Dock så fick jag haveri på en av knivarna som slog sönder ett torn.

          Kolla också över alla de spännhjul under maskinen som spänner remmarna. Ett par av mina var lite ojämna och det skapade vibrationer. Efter byte så var det en helt annan maskin.

          Som du säger, dom går otroligt fint när allt är tyst och vibrationsfritt.

          Jag har en Villa 1302 från -97 med en 12,5hk motor och 102cm bordet (3 knivar)


          --------------------
          Bor i Kvärlöv, Landskrona kommun, dvs zon 1 med sandig jord, sambo, barn, hund och stor tomt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 12:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon