Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > shimas bubblarguide
          shimasonti
          Inlägg 18-12-2008, 16:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 381



          Här har jag varit iväg och handlat lite godis.
          Detta är införskaffat från en vanlig akvarium butik, och inköpslistan var följande:

          pump 160kr
          slang 3m * 5kr = 15 kr
          syrestenar 4*20kr = 80kr
          t-korsnigar 2*7kr =14 kr
          nätkorgar 4*9kr= 36kr
          plastback 51l med lock 99kr

          Så detta har kostat 404 kr allt som allt. Med leca och torvbricketter så blir det 480,50kr biggrin.gifbiggrin.gif:D














          sådär ja då är det dags att börja bygga då, började med att ta plastpacken och ställa den på bordet, viktigt med plastnacken är att den inte är trensparent (genomskinlig). För om det kommer in ljus så ökar risken för mögel
           
          Citera
          jonna.g
          Inlägg 18-12-2008, 16:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 384



          jaha kommer det mer i guiden eller biggrin.gif
           
          Citera
          shimasonti
          Inlägg 18-12-2008, 16:22
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 381



          jaha, jag tog och satte ut syrestenarna där jag ville ha dem, dvs under nätkorgarna som ska sitta i locket.




          sen klippte jag ut fyra små bitar som ska sitta mellan syrestenarna och t korsningen. dessa äv väl uppskattningsvis 40mm långa.

          såhär då biggrin.gif sen slangen som går upp, det är den som ska sitta i pumpen.


          sen borrade jag 2 st 4mm hål för att kunna trä ut slangarna till pumpen


          så här ser de ut med vatten i, både bilder när pumpen är på och av, ja ni ser skillnaden biggrin.gif


           
          Citera
          jonna.g
          Inlägg 18-12-2008, 16:23
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 384



          Mäkta imponerande måste jag säga. men guiden känns fortfarande inte komplett än?
           
          Citera
          shimasonti
          Inlägg 18-12-2008, 16:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 381




          sen satte jag nätkrukan och målade efter den. så här:

          sen skar jag ca 4-5 mm innanför linjen biggrin.gif på alla 4 cirklar. det är viktigt att vara tydlig biggrin.gifbiggrin.gif:D

          sen placerade jag nätkorgarna i locket, där jag gjort hålen!

          sen använde jag sprejfärg och målade den vit, både av estetiska skäl och praktiska. den vita färgen valde jag för dess reflekterandes egenskaper.


          så här ser det ut inuti, vattennivån ska dock vara i höjd med krukorna, men det gick inte att fota då tongue.gif


          nu vart det klart biggrin.gif

          här är de slangarna som går till syrestenarna. pumpen är en elite 802 airpump

           
          Citera
          mogge92
          Inlägg 22-12-2008, 09:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem sedan:
          28-03-2007
          Medlem nr: 9 513



          Sweet shima! Nästan man blev sugen på att bygga en bubblare själv tongue.gif


          --------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 22-12-2008, 19:29
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Hej shimasonti!

          Spännande det ser ut. Tror jag. Ärligt talat fattar jag absolut ingenting!
          Kan du inte berätta mer om vad man odlar i denna "bubblare" och varför man gör sådär, vad är det bra för?
          Det är ju inget man har på fönsterbrädan precis...

          Jag har sett i en annan tråd att du hade en massa lampor också, hör dessa två saker ihop?

          /Nyfiken!
           
          Citera
          Nauti
          Inlägg 23-12-2008, 00:04
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem sedan:
          06-06-2008
          Medlem nr: 16 626



          CITAT (*Ulrica* @ 22-12-2008, 19:29) *
          Hej shimasonti!

          Spännande det ser ut. Tror jag. Ärligt talat fattar jag absolut ingenting!
          Kan du inte berätta mer om vad man odlar i denna "bubblare" och varför man gör sådär, vad är det bra för?
          Det är ju inget man har på fönsterbrädan precis...

          Jag har sett i en annan tråd att du hade en massa lampor också, hör dessa två saker ihop?

          /Nyfiken!
          Det är ett enkelt hydrosystem. Det betyder att man odlar i ett näringslöst medium och har all näring direkt i vattnet, där plantornas rötter kommer att växa. Man kan odla de flesta växter i bubblare. Man gör det för en snabbare tillväxt, större skördar, större kontroll över plantans miljö och tillväxtfaktorer och systemets lättskötthet när man väl fått allting att fungera. Sedan slipper man också böka med jord och ha sig. Det innebär i sin tur att man slipper skadedjur och sådant som trivs i jord och ibland följer med de billigare sorterna. Studier har även visat att hydroodlade växter även har ett högre näringsinnehåll än de jordodlade.

          Systemet är ju någonting som man använder inomhus oftast, då behöver man ju också extrabelysning. Så det hör nog ihop ja tongue.gif

          Redigerat av Nauti: 23-12-2008, 00:08


          --------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
           
          Citera
          blomkronan
          Inlägg 23-12-2008, 01:06
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem sedan:
          28-07-2008
          Medlem nr: 17 820



          Kul att se... jag har skaffat allt matrial som jag behöver naughty.gif ska oxå sätta i hop en bubblare. Men jag är rädd att min pump är för svag!
          Jag köpte bara en syresten... skulle nog ha gjort som du köpt flera! När jag testa min pump med syrestenen kom den inte speciellt mycke stänk ovan yttan. Ska det stänka ordentligt eller??? Har köpt en svart låda med lock och nätkrukor... ska bara hitta TID! att sätta ihop allt smile.gif Det får nog bli efter jul...
          Pumpen du köpte, hur många liter är den för??? Min är gamal som gatan så jag vet inte... men om jag minns rätt så hade jag den till ett 60 liters akvarium en gång i tiden!

          Fortsättning följer...
           
          Citera
          shimasonti
          Inlägg 23-12-2008, 08:46
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 381



          CITAT (blomkronan @ 23-12-2008, 01:06) *
          Kul att se... jag har skaffat allt matrial som jag behöver naughty.gif ska oxå sätta i hop en bubblare. Men jag är rädd att min pump är för svag!
          Jag köpte bara en syresten... skulle nog ha gjort som du köpt flera! När jag testa min pump med syrestenen kom den inte speciellt mycke stänk ovan yttan. Ska det stänka ordentligt eller??? Har köpt en svart låda med lock och nätkrukor... ska bara hitta TID! att sätta ihop allt smile.gif Det får nog bli efter jul...
          Pumpen du köpte, hur många liter är den för??? Min är gamal som gatan så jag vet inte... men om jag minns rätt så hade jag den till ett 60 liters akvarium en gång i tiden!

          Fortsättning följer...


          hej, somsagt en syresten är ju inte direkt de dyraste biggrin.gif men hur många stenar som behövs beror ju lite på hur stor yta du vill sprida bubblorna. och bubblorna bör ju täcka hela vattenytan för maximal syresättning.
          hmm angående pumparna så är det en elite 802 och en elite maxima. kan ej specifikationerna i huvudet, men tillsammans så pumpar de ut 6000cm3 luft i minuten, hehe.
          och då kan jag lova dig att det bubblar på vattenytan biggrin.gif

           
          Citera
          shimasonti
          Inlägg 23-12-2008, 08:59
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 381



          CITAT (Nauti @ 23-12-2008, 00:04) *
          Det är ett enkelt hydrosystem. Det betyder att man odlar i ett näringslöst medium och har all näring direkt i vattnet, där plantornas rötter kommer att växa. Man kan odla de flesta växter i bubblare. Man gör det för en snabbare tillväxt, större skördar, större kontroll över plantans miljö och tillväxtfaktorer och systemets lättskötthet när man väl fått allting att fungera. Sedan slipper man också böka med jord och ha sig. Det innebär i sin tur att man slipper skadedjur och sådant som trivs i jord och ibland följer med de billigare sorterna. Studier har även visat att hydroodlade växter även har ett högre näringsinnehåll än de jordodlade.

          Systemet är ju någonting som man använder inomhus oftast, då behöver man ju också extrabelysning. Så det hör nog ihop ja tongue.gif



          haha jag hade nog inte kunnat säga det bättre själv biggrin.gif
           
          Citera
          shimasonti
          Inlägg 23-12-2008, 09:11
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 381



          lite mer bilder.

          bild från 24:e sept


          2 dagar senare, dvs 26:e sept


          och från 2:a okt


          bild från 7 okt






          liten uppgradering av pump biggrin.gif
          1st Elite 802
          1st Elite Maxima





           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 23-12-2008, 09:28
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Ja, då fortsätter jag mina "dumma" frågor.

          Jag förstår inte syrestenarnas och pumpens roll i det hela.
          Vad exakt är de bra för?
          Kan man ha ett hydrosystem utan dessa två komponenter?
           
          Citera
          Nauti
          Inlägg 23-12-2008, 09:53
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem sedan:
          06-06-2008
          Medlem nr: 16 626



          CITAT (*Ulrica* @ 23-12-2008, 09:28) *
          Ja, då fortsätter jag mina "dumma" frågor.

          Jag förstår inte syrestenarnas och pumpens roll i det hela.
          Vad exakt är de bra för?
          Kan man ha ett hydrosystem utan dessa två komponenter?
          De syresätter vattnet. Rötterna som växer i vattnet behöver syre och utan syre ruttnar de i vatten. Sedan säger vissa att det inte bara är för syresättningen, utan att det också att bubblorna stimulerar rottillväxt. Om det är sant eller ej, det vet jag inte. Men det låter väl inte helt omöjligt.

          Det går ju inte att köra en bubblare utan bubblor, nej, så pumpen och stenarna är ett måste tongue.gif Alla aktiva hydrosystem har någon form av pump. Men du kan även ha ett passivt hydrosystem där man förflyttar näringslösningen från tanken till rötterna med hjälp av kapillärkraften. Men då är det ingen bubblare och jag tror inte att det är lika effektivt heller.

          Redigerat av Nauti: 23-12-2008, 09:55


          --------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
           
          Citera
          Solstorm
          Inlägg 25-12-2008, 12:18
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem sedan:
          03-01-2008
          Medlem nr: 13 452



          "Bubblarna" har ju en funktion till. Det är viktigt att det blir rörelse i vattnet. I ett akvarium med akvarieväxter så kan det växa på bra utan att vattnet är syrerikt. Problemet där är att om vattnet står helt stilla så tar växterna upp näringen som är precis intill växten men kommer inte åt näringen som är 5 centimeter ifrån växten. Därför är det mycket viktigt med åtminstone en liten cirkulation i vattnet.

          I akvarium med syrepump så sker ändå den största syreupptagningen i vattnet vid vattenytan tack vare att det är rörelse vid ytan. Man kör ju med pumpar och filter även utan syrebubblor. Om man har en sådan pump nere vid botten så blir det syrebrist i vattnet, ju högre upp man har den och ju mer rörelse det är vid ytan desto mer syrerikt blir vattnet. Om man har väldigt syrekrävande fiskar så ser man direkt på dem hur de mår beroende på hur högt upp i akvariet en sådan pump sitter.

          Jag föredrar pumpar utan syrebubblor, de har samma funktion men är tystare.
           
          Citera
          shimasonti
          Inlägg 31-12-2008, 15:45
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 381



          hur det går med bubblaren går att läsa i min odlingstråd här
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=77137

          mvh shima
           
          Citera
          shimasonti
          Inlägg 10-02-2009, 09:39
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          18-08-2008
          Medlem nr: 18 381



          förkultiveringsbubblarens bygg guide ligger här :
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=81630
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 20:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon