Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Etotal och hönslöss, Är det någon som kan och hur gör man?
          CillaM
          Inlägg 26-07-2008, 15:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Hönsen har hönslöss, jag har Etotal men det saknas beskrivning för hur man gör.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-07-2008, 15:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Hum kan man använda det till höns? Är det inte loppor dom har förresten? Trodde det var för minkar.

          Har hört att man kan lägga klippt malört i redena annars finns det här

          mot hönsloppor

          Redigerat av *Stintan*: 26-07-2008, 15:36


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 26-07-2008, 22:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Vanlig malört? Skadar inte att testa det, efter att alla har fått en dos. Men jo, det är hönslöss, bär sig åt som fjäderätarna ungefär och sänker hönan totalt under isen. Ska kolla din länk, tack!
           
          Citera
          Heda
          Inlägg 31-07-2008, 10:29
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem sedan:
          04-03-2008
          Medlem nr: 14 393



          Har själv nyss haft löss på hönsen...Etotal är lätt att använda och fungerar mkt bra!!
          Om dina hönor är vilda av sig, dvs inte handtama behöver du hjälp, gör så här:

          Fånga hönan fear.gif
          Lägg hönan på rygg i knät, ha ryggstöd eller stol crying.gif
          "Puffa" Etotal under vingarna, behövs bara en lite puff under varje, och "damma runt" lite med handen blink.gif om du sett massa löss tex under stjärten, ta en puff där med.
          Släpp hönan crazy.gif

          Etotal får enligt texten bara användas på mink och jaktiller....men används till ex pälsätare på häst, löss och loppr på höns, löss på får....mm

          Lycka till!

          //Heda
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 01-08-2008, 10:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Tack så jättemycket för den enkla beskrivningen Heda! thanks.gif Då ska det puffas i helgen giggle.gif
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-08-2008, 13:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Är det farligt att andas in?


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 01-08-2008, 19:39
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          CITAT (Myosotis @ 01-08-2008, 14:07) *
          Är det farligt att andas in?


          Jag frågar som Myosotis, är det farligt att andas in? Har ju iofs några masker som jag köpte på apoteket. Kommer nog använda dom för säkerhets skull.
           
          Citera
          Nostalgia
          Inlägg 01-08-2008, 22:58
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 831
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 222



          Hejsan!
          Under mina 20 år som hönsägare har mina höns drabbats ett antal gånger av löss, värst brukar det vara under riktigt varma sommrar. När jag behandlat hönsen med Etotal har jag både för hönsens och min egens skull varit utomhus. Hönslöss lever främst i bakdelen på hönorna där dom lägger sina ägg intill kloaken, det är därför viktigt att pudra extra mycket där men även som Heda säger under vingarna, behandla också gärna i nacken.
          Tänk också på att rengöra hönshuset noga,tvätta väggar, byt spån, rengör sittpinnar och reden (jag brukar börja med det och sedan släppa in dom behandlade hönorna) Om du har tupp så ska han också behandlas.

          Man ska inte använda äggen från hönor som behandlats, jag brukar vänta minst en vecka.

          Mina höns går ute året runt, men vintertid brukar jag ha en balja med sand i som jag även blandat med lite aska, så dom kan sandbada, precis som dom gör ute på sommaren, det brukar vara bra mot löss.

          Lycka till med dina fjäderfän smile.gif
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 02-08-2008, 20:27
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Nu har jag puffat och pudrat lilla hönan. Det verkar bara vara hon som är angripen och hon har också blivit utstött från flocken även om hon gör sitt bästa för att hänga på gänget när de drar omkring överallt, de är frigående året om.


          En tanke slog mig, räcker det med 1 gång eller ska man göra det fler gånger?
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-08-2008, 09:01
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Jag har ingen erfarenhet av detta men jag undrar om du inte skulle behandla alla ändå. De andra kanske också har löss fast bara så lite så det inte syns, och då kommer den lilla som tydligen har sämre motståndskraft att drabbas igen.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 04-08-2008, 10:09
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Jo, vi ska fixa de andra också. Ska hämta några hinkar sand i idag och som vi sedan gör ett sandbad av med Etotal i. Har också sprayat med medlet som Stintan rekommenderade mig. Men spraya igen måste vi göra, fy så urkigt det är med dessa små kvalster!
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-08-2008, 10:32
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Men... är hönslöss kvalster?! Eller har dina höns kvalster också? Hittar inte mycket på nätet mer än att de heter Menopon biseratum.
          om ohyra
          För några år sedan köpte jag en Åsbotupp som hade med sig hönskvalster, men jag lyckades till slut utrota dem helt och hållet utan användning av gift, bara genom att ta bort dem för hand, tvätta med ättika, hälla salt i springor samt kalka som en galning. Men faktum är att det var min Sebrighthöna som tog knäcken på populationen, hon lärde sig att gå på gödselbrädan under sittpinnen där de vilsna kvalstren inte längre hade några springor att gömma sig i, och pickade metodiskt i sig dem! Fotskabbskvalstrena däremot blir jag inte av med, det är bara att smörja och smörja. Jag kom på att det är lättare att doppa fötterna i en burk med olja än att smörja in dem, oljan tränger bättre in i eventuella springor också. Ett tips som jag fick är att ha i jod i oljan, det gör jättestor skillnad!! (Det löser sig inte, så man får vispa runt innan användning.)


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 04-08-2008, 11:31
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Jag skrev bara kvalster i farten, fast de har haft fotskabbskvalster också. Fast är inte löss kvalster förresten? Och precis som du är jag less på att smörja deras ben så jag blev väldigt intresserad av ditt sätt med oljan och joden. Ska testa detta vid nästa behov.
           
          Citera
          Heda
          Inlägg 11-08-2008, 12:30
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem sedan:
          04-03-2008
          Medlem nr: 14 393



          Myosotis använder du vanlig matolja + jod mot fotkvalster? Jag körde en runda med såpvattentvätt + vaselin, men det var ganska besvärligt och kladdigt!

          Förutom allmänn städning av hönshuset brukar jag pudra etotal i reden och i hörnen på hönshuset vid löss. Mina var lusfria detta året tills jag stängde in dom i hönsgården, pga STORA skador på mina nyanlagda planteringar. Ibland är det pest eller kolera....

          Har speciellt en höna som är alldeles för tam (!) det går fasiken inte att jaga bort henne från planteringarna!! Jag jagar iväg henne med schas och vift och fot under baken....det tar ungefär 30 sekunder innan hon är tillbaka!! Sen hade jag en räv som kom mitt på eftermiddagen och tog stortuppen (han var iof elak som djävulen själv, tuppen alltså) och en höna....då blev det hönsgården.

          Måste skaffa något enkelt staket, som man kan sätta runt planteringarna tills växterna har tagit sig ordentligt, sedan brukar de tåla lite sprättande.

          HMMM...

          //Heda
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-08-2008, 09:00
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (Heda @ 11-08-2008, 13:30) *
          Myosotis använder du vanlig matolja + jod mot fotkvalster?

          Ja. Fast jag har hört att det skulle vara för "snällt", det finns folk som tar typ motorolja eller sånt, men det vågar inte jag.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 21:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon