Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          24 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inspirationstråd för oss med balkong
          froc
          Inlägg 15-10-2009, 14:47
          Länk hit: #241


          Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem sedan:
          01-06-2009
          Medlem nr: 23 854



          .

          Redigerat av froc: 16-10-2009, 20:37
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 21-10-2009, 18:34
          Länk hit: #242


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Oktober på balkongen. Nu börjar det bli höstfärger på balkongen. Jag har fyndat tiokronors rosor som ska vara på min kolonilott till våren (om de bara överlever vintern).


          Det har länge varit problem med min lilla blogg och alla andra trädgårdsbloggar på samma ställe, men nu verkar den ha gett upp andan fullständigt. Det går inte att logga in där överhuvudtaget. Därför har jag nödtorftigt flyttat över min blogg i några flyttlass och utan större finesser till en annan adress. Men nu får den vara där i alla fall för det är så trevligt att blogga lite när andan faller på.
          Får väl se hur det går med den gamla, om den vaknar till liv igen. Jag trivdes så bra där...

          Här är i alla fall min nya:


          --------------------
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 23-10-2009, 13:31
          Länk hit: #243


          Gäster






          CITAT (mieb @ 21-10-2009, 19:34) *
          Oktober på balkongen. Nu börjar det bli höstfärger på balkongen. Jag har fyndat tiokronors rosor som ska vara på min kolonilott till våren (om de bara överlever vintern).


          Det har länge varit problem med min lilla blogg och alla andra trädgårdsbloggar på samma ställe, men nu verkar den ha gett upp andan fullständigt. Det går inte att logga in där överhuvudtaget. Därför har jag nödtorftigt flyttat över min blogg i några flyttlass och utan större finesser till en annan adress. Men nu får den vara där i alla fall för det är så trevligt att blogga lite när andan faller på.
          Får väl se hur det går med den gamla, om den vaknar till liv igen. Jag trivdes så bra där...

          Här är i alla fall min nya:


          Härlig bild Mieb. När jag ser på balkongerna häromkring har dom flesta packat ihop dom. Förstår ingenting och blir glad när jag ser dom som fortfarande har växter därute

          En bild på kärleksörten som nyligen slog ut på balkongen. Varigierade underbara blad, spårade upp den på trädgårdsmässan i Taxinge.
          Bifogad fil  k_rleks_rt2.jpg ( 72.16k ) Antal nedladdningar: 48



          Jag ger upp också närsomhelst när det gäller trädgårdsbloggen.
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 26-10-2009, 17:21
          Länk hit: #244


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Håller med dig Rihane, men det kanske är för att vi har så mycket perenna växter som vi resonerar annorlunda. Fast å andra sidan så blommar de få ettåringar som jag har fortfarande.



          --------------------
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 22-11-2009, 01:31
          Länk hit: #245


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          Vinterfixat på balkongen!
          Nästa söndag är det första advent, otroligt!


          --------------------
           
          Citera
          nudeltanten
          Inlägg 06-12-2009, 08:40
          Länk hit: #246


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          06-12-2009
          Medlem nr: 26 984



          Å så vackra bilder! Mycket inspirerande då jag snart lämnar min blommande (nu i vila)trädgård för att flytta in i en lägenhet med balkong. yahoo.gif
           
          Citera
          skånepåg
          Inlägg 09-12-2009, 05:29
          Länk hit: #247


          Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem sedan:
          18-02-2009
          Medlem nr: 21 199



          Denna vår/sommar som kommer ska jag bygga om 1-2 st lagerhyllor lite grand, får se vad jag hittar på och odla massa olika chili för jag har fått en massa chili fröer och olika chili frukter av en kusin ^^
          Får lägga upp lite bilder då på hur det blir, brukar odla massa physalis om sommrarna oxå så det blir några spannar med dem i år igen biggrin.gif
          Har en rätt liten 2 rumslägenhet och balkongen är större än köket, hehe tongue.gif

          Redigerat av skånepåg: 09-12-2009, 05:30


          --------------------
          Pjater-Zon 1-2
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 12-12-2009, 18:57
          Länk hit: #248


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          nudeltanten: Välkommen till balkongvärlden! Inte riktigt som den blommande oas du har nu, men det är faktiskt riktigt kul med den här formen av kompaktträdgård. Den blir precis det du gör den till!:D

          skånepåg: Vad kul! Du måste visa bilder till sommaren! smile.gif

          Min balkong den 3:e advent. Lite julpyntad med järneksbär.


          --------------------
           
          Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 12-12-2009, 23:41
          Länk hit: #249


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          12-12-2009
          Medlem nr: 27 040



          CITAT (andreama @ 11-05-2009, 08:26) *
          I helgen kikade mina Gojibärs plantor upp ur jorden! Trodde nog aldrig att de skulle göra det, har inte gått så lång tid, men jag tog fröna från torkade bär som jag köpte i mataffären… Hoppas de växer upp och blir stora med mycket bär på! biggrin.gif


          Hur gick det med goji-bären?

          Jag som frågar är Niklas, en helt ny medlem. Jag bor i Enköping och har en balkong i söderläge. Jag planerar odla goji för att dessa bär växer ända upp i mongoliet, och tål kyla. De ska tydligen ha väldränerad basisk jord så jag planerar ha samma jord som till de vinterhärdiga kaktusarna.

          Har du några bra knep för att lyckas med goji? Fungerar de att sätta upp i spalje?

          /Niklas


          --------------------
          Hellre en portion kål med kärlek än en rostbiff med hat.
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 13-12-2009, 00:33
          Länk hit: #250


          Gäster






          CITAT (NiklasTyreso @ 12-12-2009, 23:41) *
          Hur gick det med goji-bären?

          Jag som frågar är Niklas, en helt ny medlem. Jag bor i Enköping och har en balkong i söderläge. Jag planerar odla goji för att dessa bär växer ända upp i mongoliet, och tål kyla. De ska tydligen ha väldränerad basisk jord så jag planerar ha samma jord som till de vinterhärdiga kaktusarna.

          Har du några bra knep för att lyckas med goji? Fungerar de att sätta upp i spalje?

          /Niklas


          Undrar jag också? Hur går det med gojibären? Har knappt något ätbart på balkongen men det här låter jätteintressant och gojibär är "toknyttiga."
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 13-12-2009, 14:10
          Länk hit: #251


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Om själv ska jag plantera balkonge, jag ska först tänker på växter som passar mn balkongen miljö sen ska jag tänker på formen och hög och färgen , det ser inte bra om jag har små balkongen och har många växter som på slutet kan jag inte röra mig eller sätta , så ska jag tänker var de ska lägga hänga på vägg och på smala krockor och på hänga låddor.

          H: Bassam
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 13-12-2009, 17:46
          Länk hit: #252


          Gäster






          CITAT (Bassam @ 13-12-2009, 14:10) *
          Hej

          Om själv ska jag plantera balkonge, jag ska först tänker på växter som passar mn balkongen miljö sen ska jag tänker på formen och hög och färgen , det ser inte bra om jag har små balkongen och har många växter som på slutet kan jag inte röra mig eller sätta , så ska jag tänker var de ska lägga hänga på vägg och på smala krockor och på hänga låddor.

          H: Bassam



          Ska man kunna sätta sig också? blink.gif Å det är inte bra om det blir för många växter??? Jag gör helt fel -cry-.gif

          *Jag skämtar lite*

          /Rihane - som har ett vagt minne om när vi var tre som kunde sitta på balkongen och när man inte behövde balansera på ett ben för att nå med vattenkannan.
           
          Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 13-12-2009, 20:53
          Länk hit: #253


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          12-12-2009
          Medlem nr: 27 040



          CITAT (Rihane @ 13-12-2009, 17:46) *
          Ska man kunna sätta sig också? blink.gif Å det är inte bra om det blir för många växter??? Jag gör helt fel -cry-.gif


          Så det är inte bara jag som sitter i decembermörkret och planerar hur jag ska få plats med glädjeämnena på balkongen! rolleyes.gif Ooom fyra månader. Dååhh. Åhh. Drömmer.

          I mitt fall ska det bli nya hyllor på väggarna och pallar som lyfter upp mågra större krukor. Dessutom blir det nog en spalje och ett par blomlådor.

          /Niklas


          --------------------
          Hellre en portion kål med kärlek än en rostbiff med hat.
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 13-12-2009, 22:41
          Länk hit: #254


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          CITAT (Bassam @ 13-12-2009, 16:10) *
          Hej

          Om själv ska jag plantera balkonge, jag ska först tänker på växter som passar mn balkongen miljö sen ska jag tänker på formen och hög och färgen , det ser inte bra om jag har små balkongen och har många växter som på slutet kan jag inte röra mig eller sätta , så ska jag tänker var de ska lägga hänga på vägg och på smala krockor och på hänga låddor.

          H: Bassam


          Jag håller med dig fullständigt Bassam! Jag förstår mig inte på människor som övermöblerar sina balkonger så de inte får plats själva. Själv är jag helt inne på sparsmakat, stilrent och minimalistiskt. Less is more. yes.gif

          /Marie - som ska satsa stenhårt på att odla tre grässtrån nästa säsong cool.gif


          --------------------
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 14-12-2009, 18:19
          Länk hit: #255


          Gäster






          CITAT (NiklasTyreso @ 13-12-2009, 20:53) *
          Så det är inte bara jag som sitter i decembermörkret och planerar hur jag ska få plats med glädjeämnena på balkongen! rolleyes.gif Ooom fyra månader. Dååhh. Åhh. Drömmer.

          I mitt fall ska det bli nya hyllor på väggarna och pallar som lyfter upp mågra större krukor. Dessutom blir det nog en spalje och ett par blomlådor.

          /Niklas


          Nejdå, du är inte ensam. Planerandet är ett nöje i sig. Jag brukar klippa in bilder och info jag hittar om fröer och växter jag har och lägga in i ett worddokument. Sedan har jag en blogg med bilder och liksom en dagbok för minnet så att jag kan måla upp i mina tankar färger och former och dofter. Sedan kan jag ha en liten plan för hur jag vill ha det i krukorna baserat på det. Inom parantes så skiter det sig lite för jag både dubbel och trippelplanerar krukorna.
          Samt sådderna. Jag sår då inte hela påsen utan tänker mig in i hur många plantor jag vill ha och kikar lite på grobarheten och lägger till några plantor utifall att. Men det gror som bara sjutton och blir lite mycket. Fröpåsarna brukar jag sortara efter när dom ska sås och med vilken metod.

          Sneglar lite lystet mot balkongen ovanför mig, som då blir mitt tak. Skulle bra gärna vilja rigga upp något så att jag kan odla på höjden och då behöver jag nog sätta fast något i mitt tak så att det blir stabilt. Det får inte bli för tungt....Gillar lätta krukor och inredning. Det blir tungt nog ändå med alla växter. Finns visst något om hållfasthet och hur tung en balkong får vara. Tyngden bekymrar mig på allvar men än så länge när jag gör mina grova uppskattningar verkar det vara lugnt.
          Överbelamringen på balkongen är som tydligast vintertid. Växterna vilar och jag har fortfarande mycket liten golvyta. Tänk den tid jag bara hade ettåringar. Då var balkongen i princip rensad så här års. Fast så hade jag det bara första vintern.

          CITAT (mieb @ 13-12-2009, 22:41) *
          /Marie - som ska satsa stenhårt på att odla tre grässtrån nästa säsong cool.gif


          Men dina katter då? Nöjer dom sig med bara tre grässtrån i din kattgräslåda?

          Själv funderar jag på en Zen-balkong designad efter en bagwanplatta(heter det så? menar den som man använder i fengshui) med en japansk blodrönn (träelement) lite vackra stenar(sten-elementet), en söt liten damm med en porlande fontän från en bronsgroda(vatten-och metall elementen), och eftersom balkongen är lätt som en fjäder så kan jag ha någon passande ettåring i en lugnande lila färg i en terracottakruka(jordelementet). Luftelementet vet jag inte riktigt hur jag ska få in utan att driva grannarna till vansinne med ett vindspel.
          Funderar som sagt. Det får bli när jag gått 10-stegs programmet för anonyma balkongodlare....
          Under tiden väntar jag på Rockdala-katalogen som borde komma när som helst nu....Väntar nog med Zenbalkongen till ett annat år.

          Ändring: glömde i hastigheten elementet eter. Vet inte om det används i fengshui, men eter kanske man löser genom att meditera i sin Zenbalkong?

          Redigerat av Rihane: 14-12-2009, 18:27
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 14-12-2009, 23:50
          Länk hit: #256


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Jag har en beganad fontän som jag har inte plats till den nu så jag vill sälja .

          H:Bassam
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 15-12-2009, 00:48
          Länk hit: #257


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          CITAT (Rihane @ 14-12-2009, 20:19) *
          Men dina katter då? Nöjer dom sig med bara tre grässtrån i din kattgräslåda?


          Äh de där rufsiga små bondkatterna får jag så klart byta ut mot två stilrent designade siameser.

          Nej det är klart att jag inte ska ha en minimalistisk balkong! Bara skojade lite! Min balkong kommer så klart att vara minst lika övermöblerad nästa sommar med rosor, syrener, mossbaljor, ogräsmattor, bondkatter och annat som man måste ha för att må bra! More is more! Hurra! flirting.gif




          --------------------
           
          Citera
          Rihane
          Inlägg 15-12-2009, 12:51
          Länk hit: #258


          Gäster






          CITAT (mieb @ 15-12-2009, 00:48) *
          Äh de där rufsiga små bondkatterna får jag så klart byta ut mot två stilrent designade siameser.

          Nej det är klart att jag inte ska ha en minimalistisk balkong! Bara skojade lite! Min balkong kommer så klart att vara minst lika övermöblerad nästa sommar med rosor, syrener, mossbaljor, ogräsmattor, bondkatter och annat som man måste ha för att må bra! More is more! Hurra! flirting.gif


          Förstod att du skojade "tre grässtrån" giggle.gif .

          Inget fel med en välplanerad balkong som inte är överbelamrad men det skulle innebära att ge avkall på 9/10 av de växter jag har under sommaren.
          Dammen med fontän har jag skippat för det blir för tungt. Annars skulle det vara käckt med lite vattenväxter.

          Förresten rörde jag till elementen lite.
          Sten är inget element, även om det hör till en Zen-trädgård. Däremot är eld ett element.

          Ska bläddra i Impecta-katalogen och se vad jag glömt i senaste beställningen

          Redigerat av Rihane: 15-12-2009, 12:54
           
          Citera
          mieb
          Inlägg 16-12-2009, 20:01
          Länk hit: #259


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          08-06-2008
          Medlem nr: 16 660



          CITAT (Rihane @ 15-12-2009, 14:51) *
          Förstod att du skojade "tre grässtrån" giggle.gif .

          Inget fel med en välplanerad balkong som inte är överbelamrad men det skulle innebära att ge avkall på 9/10 av de växter jag har under sommaren.
          Dammen med fontän har jag skippat för det blir för tungt. Annars skulle det vara käckt med lite vattenväxter.

          Förresten rörde jag till elementen lite.
          Sten är inget element, även om det hör till en Zen-trädgård. Däremot är eld ett element.

          Ska bläddra i Impecta-katalogen och se vad jag glömt i senaste beställningen


          Du har helt rätt, var och en har sin smak och jag talar ju enbart utefter min såklart! smile.gif

          Du tar upp en viktig sak att tänka på och det är det här med vikten och hur mycket en balkong tål. En vanlig utanpå-hängande balkong får belastas med max 100 kg/kvm allt som allt, med människor, möbler och växter.

          Min balkong är nästan helt inbyggd och är placerad mot tre väggar istället för en. Det gör att hållfastheten ökar, men jag har inte fått fram några egentliga siffror på hur mycket belastning som rekommenderas som max. Jag antar att den kan belastas i stort sett som ett rum men jag har ändå ungefärlig koll på vikten på det som jag har ute på balkongen; trälådan 40 kg jord + ca 10 l vatten på sommaren t ex. Jag väljer också lätta material som trä, plast, korg och zink för att hålla nere vikten.
          Men jag ska faktiskt försöka få fram siffror på rekommenderad maxbelastning, det hade känts bra. Kanske man kan ringa till stadsbyggnadskontoret eller något arkitektkontor...

          Har också fått Impectakatalogen och sitter och antecknar och funderar. g.gif


          --------------------
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-12-2009, 15:47
          Länk hit: #260


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Du kan välja växter som passar varandra plus välja krukar och lådor som är snygga och lite .belastning .

          H:Bassam
           
          Citera

          24 sidor V  « < 11 12 13 14 15 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 14:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon