Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur blir man av med stubbar?
          Marloo
          Inlägg 27-08-2003, 13:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          07-05-2003
          Medlem nr: 1 345



          Är det någon av er som har lite goda råd och tips att komma med hur man blir av med mindre stubbar på ett enkelt och bra sätt.
          Vi har tagit ner några mindre träd (sly) för att anlägga en rabatt vid vår garageinfart. Vill förhindra att stubbarna skjuter skott (rotskott) som "stör" den nya rabatten.

          Alla tips och idéer mottages tacksamt!

          :rolleyes:
           
          Citera
          Ingo
          Inlägg 27-08-2003, 13:45
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem sedan:
          24-04-2003
          Medlem nr: 1 235



          Det säkraste hade väl varit om ni hade ringbarkat träden och låtit dem stå och dö något år eller så innan ni tog ner dem. Men det är väl för sent nu om jag förstår dig rätt.

          Annars är det ju gräva som gäller men det är svårt att gardera sig helt mot rotskott på det sättet. Tar man bort själva stubben och rötterna under kan det ändå komma upp skott från rötter flera meter bort. Men det låter som att ni tänker anlägga en rabatt där träden har stått och den ytan kan ni i alla fall skydda genom att gräva upp den ordentligt och ta bort alla rötter ni hittar.

          HUR djupt ni behöver gräva kan jag inte säga...olika trädslag har olika djupa rötter och jag har en känsla av att det också är olika hur pass djupa rötter som det kan komma upp skött från...sånt vet inte jag.


          --------------------
          Hälsningar Ingo, zon III
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 27-08-2003, 17:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Vad som sker efter slyfällning utan ringbarkning beror helt på vilka sorts träd det var. Vissa trädslag skjuter rotskott, andra stubbskott. Björk och ek skjuter stubbskott, men inte lika rikligt som ask, alm, hägg, rönn m fl. Asp och salix (sälg, vide, pil) skjuter rotskott, dvs nya skott en bit från trädet som togs ned.

          Med stubbskottsbildande träd kan man gräva och yxa upp stammen ned till stället där rötterna förgrenar sig, så hindras förekomsten av nya stubbskott. Rotskottsbildande träd som skjuter nya små skott kan man ringbarka, vänta ett år och sedan klippa bort.

          Man kan också ta ned stubbarna ända ned till marken och plantera ovanpå. När nya skott kommer upp i rabatten som man inte vill göra något roligt med klipper man av dem i samband med ogräsrensning. Ett annat alternativ är att använda de uppväxande skotten som stödpinnar - antingen avlövade och ringbarkade eller levande. Levande småträd kan sammanflätas, snurras samman och göra roliga former av. Eller så låter man ett av dem växa upp och bli ett träd i rabatten. Blir det för stort tar man ned det och gör något roligare av ev nya skott som kommer upp, eller ringbarkar och avslutar "trädperioden".

          Ringbarkning innebär att man skär en skåra i och en liten bit innanför barken i en ring runt trädets stam. Trädets energi tillbaka till roten förhindras och så småningom dör rotsystemet.


          --------------------
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-08-2003, 21:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Räcker det med en skåra? En gång skulle jag ta bort en sälg och ringbarkade den. Efter några månader upptäckte jag att den fulingen hade återskapat barken så jag fick göra om det. Ibland har jag sett att man har tagit bort kanske en halvmeter bark för att vara på den säkra sidan.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 28-08-2003, 05:23
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Tvivlar också på att det räcker med en skåra. Ringbarkade några aspar för ett par år sen och dom läkte sej själva eftersom vi tog bort alldeles för lite.

          Men hur gör man för att få bort all aspsly? Dom är ju så små och smala för att kunna ringbarkas. huh.gif Måste dom växa till sej först? Jag vill ha bort dom nuuuu!


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 28-08-2003, 08:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 77



          Tack Cilla för Din klara utredning om olika tillväxbeteende hos träd och buskar. Trevligt att Du använder begreppet energi.
          Vi hade tills för en vecka sedan ett gammalt päronträd på tomten. Stubben var alltför kraftig under jordytan för att jag skulle anta utmaningen. Det blir i stället ett nytt stenparti över. Jag har spikat fast en stark plastduk över stubben och hoppas att detta skall stoppa stamskotten.
          Gamla päronträd skjuter vad jag förstått både stamskott och rotskott.
          Uppkomlingar från rötterna kommer jag att sticka av så djupt som möjligt när de kommer nästa vår.
          Tänk vad enklare det varit om jag ringbarkat förra våren.
          M.v.h. Bernt
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 28-08-2003, 08:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Åke - helt rätt, "skåra" kan bli missvisande ord. Med större träd som har grövre bark brukar man använda en yxa och bandet kring stammen brukar bli minst 10 cm brett.

          Men det är inte bara bredden som avgör, det måste till lite djup också . Att din sälg vallade över kan också bero på att kambiet, dvs tillväxtlagret, fanns kvar och kunde skapa sårved och övervallning. Skåran måste gå in till splintveden, dvs en bit innanför de skikt som finns strax innanför barken.

          Berith - småsly går lätt att ringbarka med en kniv som man skrapar med. Men visst - det är inte trädgårdens roligaste jobb...

          Vitsen är att trädet ska behålla löven under hela växtsäsongen, så att det börjar använda all reservenergi som finns i trädet. Det är så rotsystemet dör. Vissa träd behöver två säsonger på sig för att dö om de på andra året klarar en lövsprickning på den reservenergi det lagrat.

          Det är ingen slump att träd funnits i 100 miljoner år (eller om det är ännu längre). De är och har blivit tålmodiga, kloka överlevare.

          Bernt - ja, det är mycket energi i träden... Socker och en mängd annat - och de är mycket duktiga både på att hushålla, lagra, bilda och skicka energi dit det behövs. Ju mer man lär sig om träd desto mer förundrad och respektfull blir man.

          Päronträd vill gärna överleva också en fällning, ja - men de orkar inte alltid skjuta skott efter en fällning. Jag vill gärna höra hur det går med ditt experiment under stenpartiet!


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 06:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon