Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den nya nationalsången, Du gamla du ofria
          Kat
          Inlägg 18-04-2008, 16:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 397



          Sjung nu med i Sveriges nya nationalsång (text, Per Ström):

          "Vi tackar vår riksdag som insåg i tid
          Att integriteten får ge vika
          Med teknisk kontroll får nu alla människor frid
          Så Sveriges riksdags lov vi nu predika
          Så Sveriges riksdags lov vi nu predika

          Vi har en poliskår som verktyg har fått
          Som gör att dom skumma snabbt kan haffas
          Om någon försöker sig på ett litet brott
          Så upptäcks det av nätet och dom straffas
          Så upptäcks det av nätet och dom straffas

          Du tronar på minnen från fornstora dar
          Med lyckad signalspaning mot ryssar
          Jag vet, att du är, och du blir, vad du var
          Vi älskar F R A som alltid lyssnar
          Vi älskar F R A som alltid lyssnar

          Dom läser vart email och vart sms
          Och kollar så inget skumt planeras
          Din vänkrets den kartläggs med digital finess
          Ja alla tycker F R A bör hedras
          Ja alla tycker F R A bör hedras

          Vägverkets kameror dom finns inte kvar
          Istället sköts koll av satelliter
          dom vet var du är, och dom vet var du var
          Så det finns inte längre nån som smiter
          Så det finns inte längre nån som smiter

          Mobilen den lämmar ju efter sig spår
          Som visar var alla promenerar
          Om du sjukskriver dig, men går ändå ut och går
          Var säker på att F-kassan agerar
          Var säker på att F-kassan agerar

          Du gamla, du fria, du fjällhöga nord
          Du trygga, du glädjerika sköna
          Jag älskar dig säkraste land uppå jord
          Där inga brott sig någonsin kan löna
          Där inga brott någonsin kan löna"


          Lite länkar:
          http://computersweden.idg.se/2.2683/1.156736
          http://gardebring.com/2008/04/379.html
          http://perskull.blogspot.com/2008/04/signalspaning.html
           
          Citera
          Kat
          Inlägg 18-04-2008, 16:30
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 397



          Detta är FRA-lagen

          Lagförslaget innebär att Försvarets radioanstalt får utökade befogenheter för sin signalspaning. I dag har FRA enbart rätt att avlyssna trafik i etern, som radio- och satellitkommunikation. Med den nya lagen kommer FRA även få avlyssna trådbunden trafik, som telefonsamtal och internetförbindelser.

          Kritiker menar att lagen ger FRA för stora befogenheter. Ett argument är att på grund av hur internet är uppbyggt kan trafik som både har sin utgångspunkt och destination inom Sverige ändå passera landsgränserna, exempelvis ett e-brev som spamfiltreras av ett företag i ett annat land.


          Källa: Idg


          Alla stora remissinstanser har tagit starkt avstånd till att denna lag införs. Till och med SÄPO har sagt att de inte vill ha den,
          MEN en överväldigande majoritet i riksdagen är för den, så det kommer att gå igenom.
           
          Citera
          Anic
          Inlägg 18-04-2008, 16:54
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 429



          Meningen är väl att man ska tänka;

          Har man inget att dölja, har man inget att oroa sig för.

          Går den igenom kommer den säkerligen att missbrukas, vilket är en bra anledning till att vara imot den.
           
          Citera
          Lemonne
          Inlägg 18-04-2008, 21:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem sedan:
          05-06-2006
          Medlem nr: 7 888




          Jag rekommenderar George Orwell's böcker 1984 eller Djurens gård/Djurfarmen för de som är för dessa lagförslag!
           
          Citera
          jholma
          Inlägg 19-04-2008, 00:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem sedan:
          26-03-2003
          Medlem nr: 986



          Upprikigt sagt så förstår jag inte vad George Orwells böcker har med detta att göra. Men du kanske kan förklara.

          Jan
           
          Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 19-04-2008, 00:31
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          11-02-2007
          Medlem nr: 9 076



          CITAT (Kat @ 18-04-2008, 17:30) *
          Detta är FRA-lagen

          Lagförslaget innebär att Försvarets radioanstalt får utökade befogenheter för sin signalspaning. I dag har FRA enbart rätt att avlyssna trafik i etern, som radio- och satellitkommunikation. Med den nya lagen kommer FRA även få avlyssna trådbunden trafik, som telefonsamtal och internetförbindelser.

          Kritiker menar att lagen ger FRA för stora befogenheter. Ett argument är att på grund av hur internet är uppbyggt kan trafik som både har sin utgångspunkt och destination inom Sverige ändå passera landsgränserna, exempelvis ett e-brev som spamfiltreras av ett företag i ett annat land.


          Källa: Idg
          Alla stora remissinstanser har tagit starkt avstånd till att denna lag införs. Till och med SÄPO har sagt att de inte vill ha den,
          MEN en överväldigande majoritet i riksdagen är för den, så det kommer att gå igenom.


          Denna utveckling har varit på gång sedan länge. Det är därför jag följer med darknets utveckling med spänning. Googla på darknet om ni inte vet vad det är. Jag har även en VPN-tunnel som anonymiserar mitt surfande, och den är uppbyggd så att även företaget som driver detta inte ens vet vem jag är, då de ej sparar loggar.
          Krypterad email har jag haft länge, och en sak som gör att mina tangentbordstryckningar krypteras innan de skickas till tex. detta inlägg.

          Och, en ruskigt hårdkrypterad dator, tror inte ens säpo skulle komma in i den.

          Takter som hänger med därför att jag värnar om mitt privatliv. Inte många inser att ett okrypterat email är som att posta ett vykort. För det är så. Mailet studsar genom servers ibland över hela världen. Alla som har hand om dessa kan läsa ditt okrypterade email.
          Arbetar man som systemadministratör till exempel på ett större företag, kan man se:

          ALLA anställdas email, exakt vad de skrivit. Alla besökta webbadresser och hur lång tid anställda varit på enskilda webbsidor och så vidare. Redan nu.

          Om ni nu tror att jag är uberparanoid eller grovt kriminell så har ni fel. Men, min misstänksamhet emot övervakning, som jag inte gillar,har fått mig att vidta detta.
          Men, oftast är jag oanonym här på odla, och lämnar mitt IP.

          Även litet motstånd av en liten person som jag, är ett motstånd. En protest.

          (För dig som inte vet vad VPN-uppkoppling är, så är det så att du kopplar upp dig med din vanliga internetleverantör, ansluter dig till din VPN-tunnel, och vips, det enda Telia eller bredbandsbolaget eller vad det nu är ser är att du kopplat upp dig emot en VPN. Inte vart du surfat en viss tidpunkt, eller något annat. Om du inte har det, så kan de plocka fram loggar där din surfning finns sekund för sekund.....)

          Jag vill inte vara iakttagen, helt enkelt.

          Redigerat av MammaMattsson: 19-04-2008, 00:38


          --------------------

          ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.
           
          Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 19-04-2008, 00:41
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem sedan:
          11-02-2007
          Medlem nr: 9 076



          CITAT (Anic @ 18-04-2008, 17:54) *
          Meningen är väl att man ska tänka;

          Har man inget att dölja, har man inget att oroa sig för.

          Går den igenom kommer den säkerligen att missbrukas, vilket är en bra anledning till att vara imot den.


          Saken som kan oroa mig, är att vi i framtiden inte har en aning om vilka lagar som kan komma att stiftas, och att man kanske blir kriminell för något du råkar skriva på internet eller så. Jag anser att man skall få tycka och uttrycka sig fritt, utan att behöva censurera sig själv.

          Den KOMMER att missbrukas. I namnet av det allmännas bästa. Vi har sett sådant förut, och det kommer inte att upphöra.


          --------------------

          ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.
           
          Citera
          Kat
          Inlägg 19-04-2008, 08:48
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 397



          CITAT (MammaMattsson @ 19-04-2008, 01:41) *
          Saken som kan oroa mig, är att vi i framtiden inte har en aning om vilka lagar som kan komma att stiftas, och att man kanske blir kriminell för något du råkar skriva på internet eller så. Jag anser att man skall få tycka och uttrycka sig fritt, utan att behöva censurera sig själv.

          Den KOMMER att missbrukas. I namnet av det allmännas bästa. Vi har sett sådant förut, och det kommer inte att upphöra.


          Det här är väldigt viktigt.
          Det är inte så märkligt att det bara är vänstern (tillsammans med mp, som mer verkar vara emot av princip, men egentligen inte driver frågan direkt), med sin historia av att ha blivit kartlagda, är det enda parti som är emot.
          Men man borde kunna tänka sig att även de andra kunde ha fantasi nog att inse vad man i förlängningen kan missbruka den här lagen till.
          Det är som sagt inte en fråga OM, utan NÄR och HUR.

          Befolkningen borde vara verkligt oroad.
          Jag är det definitivt.
           
          Citera
          Lemonne
          Inlägg 19-04-2008, 11:24
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem sedan:
          05-06-2006
          Medlem nr: 7 888



          CITAT (jholma @ 19-04-2008, 01:11) *
          Upprikigt sagt så förstår jag inte vad George Orwells böcker har med detta att göra. Men du kanske kan förklara.

          Jan


          Själv tänkte jag att har man ingenting att dölja så tar man heller inte skada av det nya lagförslaget. Det var först när jag läst Orwells böcker som fantasin kittlades och jag insåg att någonstans måste vi sätta stopp för vår integritets skull.

          Det kanske bara är jag som drar kopplingen mellan Orwell's böcker och vår moderna utstakade väg mot en "kontrollstat". Det får stå för mig och min personliga tolkning då! smile.gif
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 19-04-2008, 11:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Nå jag är inte förvånad att (M) gör såhär. Läser man IDG-artikeln som Kat länkade till, de andra två är bloggar och faktamässigt ointressanta, så kan man bland annat se att socialdemokraterna motarbetat förslaget få gott de kunnat:

          "Socialdemokraterna presenterade förra året en lista på tio förändringar av lagen som de krävde skulle införas. När det inte gick vägen drevs istället en bordläggning igenom. Men nu finns inga möjligheter kvar att stoppa lagen om majoriteten väljer att lägga fram förslaget igen, säger Anders Karlsson, s, ordförande i försvarsutskottet.

          – Vill majoriteten driva igenom förslaget så kan de göra det. Vi tycker ju att efter en minoritetsbordläggning, som är en ganska allvarlig åtgärd, borde de komma tillbaks och föra en dialog."



          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Kat
          Inlägg 19-04-2008, 15:31
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 397



          Bloggarna är med bara som röster i debatten. Det finns massor av information i bloggosfären och hur många som helst som skriver om detta, men i övrig media är det förvånansvärt tyst.

          I övrigt håller jag inte med om att socialdemokraterna gjort tillräckligt mycket, eftersom partilinjen inte är emot som det ser ut idag.

          Den här bloggposten är för övrigt jätterolig:

          http://rosettasten.com/2008/04/18/bloggupp...agen-den-6-maj/

          Redigerat av Kat: 19-04-2008, 15:28
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 19-04-2008, 18:19
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Visst har de gjort det de kunnat, fram tills nu har de ju stoppat förslaget. Vad mer begär du??
          Nu är alla lagliga metoder uttömda tyvärr, och inte ens deras försök att kompromissa har lyckats eftersom alla andra partier är för förslaget. Det finns inget mer för dem att göra om man inte ska börja ta till olagliga metoder som mord och olaga hot och liknande.

          Bloggarna är partiska (det är det de är till för) och faktavärdet i bloggar ser jag som obefintligt. Men det kan vara roligt att läsa som ren underhållning och vill man söka nya infallsvinklar kan bloggar vara bra läsning.


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Kat
          Inlägg 20-04-2008, 01:00
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 397



          Jag begär naturligtvis att de röstar emot förslaget och att de allierar sig med de som faktiskt finns på högerkanten som är emot respektive partilinje i denna viktiga fråga.

          Bloggar är självklart partiska, men det är i princip all media.
          Det finns alltid en anledning att kontrollera källhänvisningar, men det gäller oberoende av vilken det är som återger dem. Däremot håller jag inte alls med dig om att faktavärdet i bloggar är obefintligt. Jag läser massor av bloggar som är mera faktaspäckande än vanliga nyhetsartiklar och nyhetsinslag. Allt beror på vem som skriver.
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 20-04-2008, 11:39
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Då blir S ganska ensamma när de röstar emot, för så vitt jag vet är samtliga andra partier för förslaget. De har iaf uttalat stöd för förslaget, på olika sätt. Sen vilken nytta det skulle göra att rösta emot när förslaget drivs igenom av en majoritet ändå, det vet jag inte. Men visst, det skadar ju ingen att rösta emot i alla fall.

          Har stött på väldigt många bloggar där fakta är både förvrängda och felaktiga, så jag orkar inte engagera mig i den världen längre. Allt för många får allt för mycket om bakfoten, jag tycker det är illa nog att behöva vara på sin vakt mot nyhetsrapporteringen.


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Kat
          Inlägg 20-04-2008, 19:42
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 397



          V och Mp är emot. S säger sig rösta för.
          Vore S emot så skulle vi ha en riktig debatt om detta idag. Men den saknas i princip utanför just bloggosfären.
           
          Citera
          Kat
          Inlägg 12-06-2008, 14:24
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem sedan:
          12-04-2005
          Medlem nr: 5 397





          Protestlista finns här:
          http://www.protest.nu/index.php?view=Prote...page=1#signView

          Facebookklubb finns här:
          http://www.facebook.com/group.php?gid=14812281543

          Demonstration sker här:
          Onsdagen den 18 juni kl 8.30 på riksdagsbron.


          Den 18 juni klubbas detta igenom om vi inte gör oss tillräckligt hörda.



          Den 17 juni röstar Sveriges riksdag om att införa allmän avlyssning av alla svenska medborgare. Försvarets Radioanstalt (FRA) ges i uppdrag att avlyssna all kabelburen kommunikation som passerar Sveriges gränser.

          Nästan all kommunikation, även inom Sverige, passerar idag gränsen och kommer därmed att avlyssnas. E-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal, allt analyseras.

          Ingen domstol är inblandad. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla behandlas som misstänkta.

          Även regering och myndigheter ges befogenhet att söka i den privata kommunikationen. Lagen öppnar för nya, godtyckliga användningsområden. Materialet kan dessutom lätt missbrukas eller hamna i fel händer.

          Källskydd och meddelarfrihet blir tomma ord när varje kontakt med media kan vara avlyssnad.

          Avlyssningen ska skydda mot odefinierade ”yttre hot”. I själva verket utgör den nya lagen i sig ett allvarligt hot mot det öppna och fria samhället.

          Källa: http://www.stoppafralagen.nu/
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 00:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon