Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jag vill ha höns, Någon som har tips
          160kvm stort hus
          Inlägg 03-03-2008, 08:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Hej!
          Nu när vi köpt ett stort hus på landet så skulle jag så gärna vilja ha höns.
          Gå och plocka ägg till frukosten och sällskap ute i trädgården.

          Tänkte bygga mig ett hönshus med en större utebur med tak och väggar runt om. Sen hängna in en större del av trädgården, där hönsen kan få gå lösa medans vi är ute.
          Tyvärr har vi mycket räv och korp i närheten, men gubben har hagelbössa. Så vi hoppas att vi klarar oss ändå...
          Men hönsen kommer ju aldrig vara ute i stora trädgården ensamna.

          Någon som har tips, idéer, knep, goda ord osv. Tell me ALLT!

          Mvh G


          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 03-03-2008, 10:39
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem sedan:
          11-07-2007
          Medlem nr: 11 481



          Vill också ha höns så småningom. Boktips: "Höns i trädgård" av Karin Neuschütz. Bland annat om val av ras, skötsel, foder, sjukdomar och bygge av hönshus. Tips om du har/ska ha växthus: där kan hönsen vara på vintern som skyddat "uterum". Varning: de äter med förkärlek späda plantor....
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 03-03-2008, 11:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Grattis till Huset och hönsidén! bravo.gif Vi har haft höns i många omgångar och saknar dem ofta. Få saker är så lugnande för själen som att sitta och titta på hönorna när de är upptagna med sina hönssysslor. Alla sorters matrester kommer till användning också, under uppskattande kackel.

          Vad du behöver veta står säkert i böckerna, det finns många! Ett tips när du inhägnar: välj en del av trädgården där det finns träd och buskar, dvs skugga för varma dagar. Om det är riktigt granigt och buskigt kanske du inte ens behöver ha nät ovanpå i hönsgården. Har du ett ställe där det växer mycket nässlor och hallonbuskar kan du låta hönorna rensa upp det. (Googla på sökordet "hönstraktor"!) Däremot tror jag inte att ditt nysådda trädgårdsland väcker hönornas respekt.

          Har ni rävar och lösspringande hundar skulle jag inte våga låta hönorna gå fritt. Husbonn sitter väl inte jämt där med bössan redo? Vi hade 2 kloka och högt älskade hönor som fick gå fritt för att flocken mobbade dem. Grannens hundar löpte amok, ena hönan försvann, den andra skadades och dog. Stor sorg. Hundarna var små och "snälla", men de "råkade rymma" ibland.


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 03-03-2008, 12:16
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Hej!
          Tack för svar!!

          Ja hönsen får bara gå ute på stora gräsmattan när vi är där. När vi inte är hemma får dom vara i sin hönsgård med hus.
          Måste nog ha tak på hönsgården, som sagt, mycket räv och korp... Kanske lite översäker men hellre det.

          Har tittat på den boken, är den bra? Tänkte på att den är ju skriven 85, är det samma regler idag som då?
          ( tänkte mest på storleken på huset, ventilationen osv. )


          Trist när folk inte kan hålla reda på sina hundar. Vi har en tax, men hon är inte så förtjust i fåglar. ( det är ju faktiskt en rådjurshund... happy.gif )
          Men vi får hålla extra koll på henne och lära henne att inte jaga. Om hon skulle våga göra det nångång.

          Ang hönshuset så har vi en vad ska vi kalla det...? "platå" vid huset. där är det lite stenit och växet en del buskar. Vilket gör att man inte kan klippa gräsmattan där. ( hmm, svårt att förklara ) Så det ser väl ut som.. överväxt äng? Tror ni att det går att ha lilla gården där? Eller måste hönor ha gräsmatta? Självklart kommer vi att kratta bort det gamla gräset. Kanske bränna?

          Ja, det kommer nog ta ett tag innan jag skaffar några hönor eftersom jag inte vet nånting om fjäderfän. Jag vill alltid ta reda på så mycket som möjligt innan jag skaffar djur.

          Få se om jag lyckas hitta kameran så jag kan lägga in några bilder.

          Tack igen!!

          Mvh G´

          ps, trädgårdslandet ligger på andra sidan trädgården, så det kommer de inte åt. *phu* Men det finns ett äldre kryddland och äldre plantering med perenner. hoppas dom klarar sig.
          Fast iofs... kycklingar som marinerar sig själva? *fniss*


          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-03-2008, 19:12
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 19 793
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Hej!
          Grattis till ditt livs bästa beslut. Jag lovar, du kommer aldrig att vilja vara utan höns igen. Jag har alltid tyckt att det verkar häftigt med egna ägg osv. och hade lite vaga tankar på att skaffa höns "sen" när en bekant som jag köpte ägg av övertalade mig att ta några höns också, fick ha dem "på prov". Tre hönor av blandras varav en värpte gröna ägg. Senare fick jag tre hönor till och en tupp. En höna försvann på hösten när den vägrade att gå in en natt. Sen på våren kom räven och tog allihopa, det var hemskt. Jag började om med två hönor och en tupp (hönorna har jag kvar, de är nu 5 och 6 år gamla!) som fick ruva fram en kull, det blev bara två kycklingar, en höna och en tupp. Så tama och underbara de blev! Hönan är kvar, men tuppen blev tagen av duvhöken efter ett år. Fast jag var hemma och bara hade vänt ryggen till. Höken flög och tuppen låg på gräsmattan, han levde fortfarande men förmodligen var lungorna punkterade, kammen blev alldeles blå. Han fick syrgas hos veterinären men dog på bordet där. Som jag sörjde honom! Och jag vill inte höra nån som skrattar nu, jag har hört så många gånger att höns inte är värda något, ”det är bara att vrida nacken av dem” etc., och jag är jävligt trött på det. Han var som en hund eller ett barn för mig.
          Det jag vill ha sagt med detta är: Som jag ser det finns det två alternativ, 1. att ha en liten flock med sällskapshöns och vara ”hönsmamma”. Jag släpper bara ut dem när jag kan vara med, för det kan gå otroligt fort, och sen är ens bästa vän borta. 2. (smartare) att ha en lite större flock med höns som är duktiga på att klara sig själva, t.ex. Åsbohöns, som alltid får gå fritt och som man inte har en personlig relation till. Kommer höken och tar någon höna då och då gör det inte så mycket.
          Funderingar runt raser: Innan jag började hade jag ingen aning om att raserna skiljer sig åt i fler avseenden än bara till det yttre. Vill du bara ha ägg eller även kött? Stora eller små höns? Höns krafsar en del och kan förstöra i trädgården. Vissa stora tunga raser promenerar tydligen mer omkring utan att krafsa så mycket. Vissa raser är mer benägna att flyga upp i träd för natten (risk för duvhök ökar). Jag har en liten Sebright-höna. Det är mer en prydnadsras vilket inte bara innebär att de inte är så produktiva utan också att överlevnadsinstinkten inte är lika utpräglad. Hon kan helt orädd gå fram till katten fast hon inte är mycket större än en koltrast. Ska man sätta ner foten är det säkrast att kolla så hon inte är under den. Samtidigt är ju såna höns lätta att få tama, hon är otroligt söt och tillitsfull. Hon har dessutom bara försökt att ruva en gång i en dag, medan andra raser kan vara mycket envisa. Eftersom jag bor i de trakterna fick jag för mig att jag ville ha Åsbohöns, de verkade perfekta på alla sätt och vis när jag läste om dem, och jag ville gärna hjälpa till att bevara en gammal lantras. Skaffade först en tupp och senare en höna. Hönan värpte något så otroligt, i princip ett ägg om dagen och bara två veckors uppehåll på vintern. Men båda var hysteriska, lättskrämda och rent ut sagt skitjobbiga, de gjorde t.o.m. så mina andra höns blev rädda för mig, och så ville jag inte ha det. Jag gav bort dem i somras och skaffade en tupp och en höna av rasen Bohuslän-Dals Svarthöna, även det en lantras. Dem kan jag verkligen rekommendera, lugna och fina, tama och nyfiknare än andra höns, hönan ska alltid tugga lite på mina skosnören – det skulle ju kunna vara en mask... Sen hoppar hon upp i knät, som ju annars är reserverat för min tama höna som jag själv har fött upp, och knaprar lite på en knapp, tittar på mig, funderar en stund, leker lite med blixtlåset i jackan...

          Även hundar som är vana vid höns kan springa efter dem när hönsen blir rädda och springer! Rävar går närmare hus än man tror, de kan även gräva sig in under nätet. Bäst att ha nät i botten också. Tak tycker jag absolut att du ska ha, och tätt ska det vara. En god vän hade en liten öppning över dörren till hönsgården, där tog sig höken in!

          Det behöver inte vara gräsmatta där de går; beroende på hur stor hönsgården är och hur många höns du hade tänkt att skaffa, kommer det förmodligen inte bli så mycket gräsmatta kvar ändå. Växelgårdar verkar smart, du som ska bygga nytt kunde kanske satsa på det från början, för de vill gärna ha tillgång till grönt hela tiden.

          Jag kan rekommendera boken ”höns – raser, skötsel, uppfödning” av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman. Den kom ut 2005.

          Ja, det här håller på att bli väldigt mycket, jag kan skriva mer sen, du får gärna pm:a mig också om du har frågor.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-03-2008, 19:22
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Så fantastiskt roligt och intressant att läsa om dina höns, Myosotis! Ditt stora fågelintresse är så fascinerande. Får också en hel del nostalgikänslor, tänker på när vi själva hade höns. thanks.gif



          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 03-03-2008, 19:59
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Hej, jag glömde skriva att höns är otroligt effektiva kompostproducenter! Utom matrester kan man slänga in ogräs, gräsklipp, potatisskal, vedaska... Allt blandas med enorm energi och kvävegödslas samtidigt. Bara att fylla på kring buskar och perenner.

          Vedaska eller fin sand använder hönsen att bada i. Det visste du kanske redan? Någon gräsmatta behöver de verkligen inte!

          Undrar du över olika hönsraser finns en hemsida om lantrashönor. Eller så kan du googla på Hedemorahöna, som jag har hört mycket positivt om.

          ( rolleyes.gif börjar längta efter hönor själv. Undrar vad grannarna skulle tycka?)




          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-03-2008, 20:05
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 19 793
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (Fågelvägen @ 03-03-2008, 19:59) *
          (...) Undrar vad grannarna skulle tycka?

          Du behöver ju inte ha tupp. Frukostägg tycker väl alla grannar om wink.gif


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Gloriana
          Inlägg 03-03-2008, 20:18
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem sedan:
          29-05-2004
          Medlem nr: 3 741



          Jag kan bara instämma i lovsången vad gäller höns. Jag har haft genbanksbesättning av Bohus Dals svarthöna och Hedemorahöns. Jag har haft lite andra hönsraser också men jag rekommenderar verkligen lanthönsen. De är anpassade för vårt klimat - mina hönor gick alltid ut även när det var svinkallt! Vill också instämma i varningarna om hök m fl fina djur som blir fula djur när de tar hönsen. På natten ska man ALLTID stänga om hönsen för inte bara räven tar sig in utan också mård om man har otur att ha det i trakten. De kan slakta ett hönshus på nolltid.
          Tyvärr stämmer inte det där som Myosotis skrev: en gång höns alltid höns. Vi kan inte ha höns då vi inte har något lämpligt uthus. Det blir faktiskt för dyrt att bygga ett. Men vem vet, kanske en dag har vi råd. Äggen överträffar i smak vilket annat ägg som helst. När jag var tvungen att sluta med höns (ofrivillig flytt till lägenhet) åt jag inte vanliga kokta ägg på över ett år....det smakade inte gott. Nu har jag tyvärr avvant mig från sådana delikatesser som hemvärpta ägg. Lycka till med hönseriet!

          P.S. Lanthönsklubben är en bra förening. Genom dem kan man också få tag på höns.


          --------------------
          Bättre sått än aldrig!

          Gräva bör man annars dör man!
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-03-2008, 21:04
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 19 793
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Gloriana, berätta mer om Hedemorahöns!


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 04-03-2008, 08:55
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Nä nu är det kört.....











          NU MÅSTE jag bara ha höns!! laugh.gif
          Låter verkligen underbart!!

          Tack för svar mysotis, låter verkligen underbart!

          Jag hade nog tänkt vara lite hönsmamma. Som sagt hönsen får inte vara ute på stora gräsmattan utan att vi är med.
          Hade tänkt gräva ner staketet en halvmeter-meter i backen men det kanske är bäst att ha när runt om? Så att det blir som en stor bur. Den skulle man ju faktiskt tom kunna flytta på.... *funderar vidare*

          Oj ras och så vet jag inte alls. Ägg är jag ute efter, men kött vore ju gott det med. Annars så ( det här låter säkert grymt för vissa )
          hamnar hönsen på rävåteln när dom går bort. Alltså om det inte är något kött att direkt ta tillvara på.

          Vedaska? Blir dom inte svarta då?

          Små... eller mindre höns vore roligt, vill inte ha allt för stora. Samtidigt som större höns säkerligen kan försvara sig bättre mot rovfåglar osv.
          Eftersom jag "bara" är ute efter ägg så behöver dom inte vara så ruvaktiga. Samtidigt så vore det kul att kunna föda upp en egen kull nångång.


          Så här hade jag tänkt mig... ( ungefär )

          Ett hönshus ( lättstädat ) med en större utebur utanför. Nät hela vägen runt, så det blir som en nätbur. Sen självklart ska jag se till att dom får skugga osv. Det växer mycket träd runtomkring där jag hade tänkt mig ha hönsen, men jag bygger nog något slags tak för att vara på den säkra sidan....
          Sen en sandlåda för sandbad.

          Och en stor dörr till den inhängnade större gräsmattan där dom får vara ute med oss på dagtid, när vi är hemma.

          På lunchen ska jag iväg och köpa böcker, spännande!!

          Tack alla!!! thanks.gif thanks.gif


          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          Funny
          Inlägg 04-03-2008, 09:22
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          30-01-2005
          Medlem nr: 4 930




          2008-03 002_redigerad.jpg

          Det är jättekul med höns! Vi har just nu 22 st kycklingar o 14 vuxna....lite för mycket kanske?! Men det är ju gott med ägg och många kompisar som tycker att ägg från frigående höns är något alldeles extra! Vi har dvärgkochin(har haft denna sort i flera år) och nu också Millefleur(dvärg) och 1 tupp av rasenTysk hamburger samt småkycklingar av silkeshöns.

          Vi har haft besök i hönsgården av både duvhök(dom hittar den minsta springa att komma in igenom) och räv(hade glömt stänga grinden). Det är ganska ledsamt när sånt händer. Våra höns får iallafall vara ute bakom huset i skogen(vi har stängsel in till trädgården) för man riktigt ser hur glada dom är att få sprätta bland löv o jord! Dom stängs naturligtvis in på natten!
          Men som sagt jättekul är det med höns, så lycka till!
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-03-2008, 10:38
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Ja jag håller med alla om att det är jättetrevligt med höns dock inte de gånger det blir massaker i hönsgården.
          Jag hade besök av både mård och räv. Även en duvhök lyckades ta sig in genom nättaket men ut kom den inte utan fastnade och led antagligen en hemsk död intrasslad i nätet.

          Några saker att tänka på bara:
          1. Ha ingen tupp om du har grannar närmare än 500 meter och är rädd om grannsämjan. Min erfarenhet säger också att hönorna blir lugnare utan en tupp. Dessutom tyckte åtminstone jag att det var en fördel att bara få obefruktade ägg.
          2. Bygg inte hönshuset för nära boningshuset. Det luktar och drar till sig råttor.
          3. Bygg en stor inhägnad åt dom. Har du hönsen frigående på tomten så kan du vara säker på att dom inte bara är och krafsar där du vill att dom ska vara utan dom gillar särskilt rabatter och trädgårdsland. Dessutom är det inte så lätt att få in dom i hönsgården på kommando om du plötsligt behöver fara iväg någonstans. Däremot brukar dom i regel gå in i hönshuset självmant på kvällen och då är det viktigt att du stänger om dom ordentligt. Man får räkna in dom så ingen sitter kvar i något träd ute och sover.
          4. Någon speciell sandlåda att bada i tror jag inte att du behöver däremot behöver dom sand o smågrus att picka i sig för matsmältningen så det ska man strö ut.
          5. Läs på.

          Hoppas att du får trevligt med dina höns för det är verkligen roligt även om dom kräver daglig omvårdnad.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 04-03-2008, 11:05
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Förutom äggen så är ju också höns så mycket smakrikare än dopade broilers:

          http://taffel.se/artiklar/kokhons-en-pulla-i-kastrullen
           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 04-03-2008, 13:47
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Tack igen för svar!!

          Tyvärr fanns det inga böcker i bokhandeln... angry.gif thumbdown.gif bara om vilda fåglar...
          Har letat lite på nätet men det är slut överallt.. Så jag får väl ställa mig i kö och vänta på att "höns i trädgård" kommer.

          Men det finns ju mycket intressant på nätet.



          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 04-03-2008, 14:26
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Hönsboken av Anders Jansson borde fortfarande finnas i handeln, kanske inte riktigt lika bra som Karin Neuschütz bok, men den täcker det mesta.
           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 04-03-2008, 15:14
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Tack kurt!

          Kikade efter "vilken bok som helst bara den handlade om höns", men hittade inte någon.
          Men jag får kanske ge mig iväg till en större bokhandel.



          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 04-03-2008, 15:22
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem sedan:
          18-01-2005
          Medlem nr: 4 889



          Kurts tips - Anders Jansson, Hönsboken - finns både hos Bokus (billigare) och adlibris. Den andra, som Kurt sa är bättre, sökte jag inte. Kostar drygt 170 kr.


          --------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-03-2008, 18:21
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 19 793
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Boken "höns" som jag skrev om borde finnas på biblioteket.
          Man brukar väl säga att hönsen blir lugnare med tupp! Det är han som först varnar för rovfåglar och står på vakt så de kan koncentrera sig på sitt sandbad, födosök osv. Fast är där grannar att ta hänsyn till går det ju bra utan tupp också. Själv störs jag inte ett dugg av tuppens galande, tycker det är mysigt.
          Mina höns går in i utegården när jag ber dem om det. På så sätt kan de få komma ut en kort stund i alla fall även om jag ska bort sen. De får heller inte komma ut innan jag har gett dem lov, detta för att slippa stå och bråka med dem i dörren och riskera att skada dem. Höns är mycket lättlärda faktiskt.
          Man kan inte säga generellt att stora höns klarar sig bättre från duvhöken, min jättestora svarta höna (hon den gamla tanten på 6 år) var den som blev angripen då lilltuppen dog, hon låg i en hög av fjädrar men klarade sig eftersom han gav sitt liv för att försvara henne. Mycket märkligt faktiskt att höken gav sig på den största hönan. Hon kanske var långsammast helt enkelt. Mindre och lättare höns är vigare och flyger bättre.
          Mina har ingen speciell sandlåda utan badar i dammtorr jord var som helst, även i utegården där det alltid är torrt pga taket. Det kan jag verkligen rekommendera, att ha plasttak över utegården så att de har det torrt även när det regnar mycket.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Ariel
          Inlägg 04-03-2008, 18:43
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem sedan:
          10-06-2007
          Medlem nr: 10 965



          Jag har dvärghöns, får inte ha något annat för mannen för han säjer att vanliga höns smittar hästarna med loppor, inte vet ja´!

          De gär helt oansvarigt helt fritt på dagrna, på nätterna bor de i en kätte i stallet. Nackdelen med frigång är att de gömmer äggen för mig ibland, o rätt som det är så dyker det upp en höna med en bunt kycklingar. Fast kycklingar är väldigt söta!

          Peppar,peppar har de små liven inte grävt upp mina rabatter eller land. Om de verkar för intresserade av något jag är rädd om så täcker jag det med fiberduk tills vad det nu är har växt sig stort.
          Fast jag skyller dom för att den stora enen blåste kull vid Gudrun. De hade sandbad precis vid eneroten så den låg nästan bar, och när det blåste så gick det som det gick.

          Och även om man ibland får kryssa mellan hönslortarna på gårdsplan så det mysigt att se dom krafsa i gräs o grus. Och gulare pannkakor än dom på egna hönsägg, det finns inte... tummenupp.gif


          --------------------
          Hoppet är för det mesta en dålig vägvisare, men det är ett mycket trevligt sällskap på vägen.
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 20:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon