Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skyltmannen, Ett gott skratt kanske
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-12-2007, 16:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Originalens tid äro icke förbi. Nedanstående berättelse kan man skratta åt men samtidigt beklaga samhällets brist på att ta hand om icke helt mentalt friska personer.

          Skyltmannen


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          pia i sundsvall
          Inlägg 11-12-2007, 16:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem sedan:
          03-12-2007
          Medlem nr: 13 248



          CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2007, 16:30) *
          Originalens tid äro icke förbi. Nedanstående berättelse kan man skratta åt men samtidigt beklaga samhällets brist på att ta hand om icke helt mentalt friska personer.

          Skyltmannen


          Skratta åt?Det är bara att beklaga din inställning, tror heller inte att Carl-Erik Rosén skrattar, han torde vara trött på sin barndomsvän!
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 11-12-2007, 16:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Intressant människa.
          CITAT
          Han bytte i början av 2003 plats till Lund, där han bor i en röd Nissan Micra på Clemenstorget med sin fru.

          Jag undrar hur hans fru står ut med det hela? blir det inte trångt om två personer bor i en bil och vem jobbar och försörjer dem???


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Tezzla
          Inlägg 11-12-2007, 16:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem sedan:
          28-07-2005
          Medlem nr: 6 256



          Tragiskt! sad.gif


          --------------------
          Odlingzon 2
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 11-12-2007, 17:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Enbart sorgligt sad.gif


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Snöflinga
          Inlägg 11-12-2007, 19:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem sedan:
          01-08-2004
          Medlem nr: 4 203



          Inte ett dugg roligt, bara tragiskt thumbdown.gif
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-12-2007, 19:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Såg honom åter för någon vecka sedan. Man blir beklämd. För några år sedan bodde han hela vintern i en parkerad bil modell rishög. "Hustru" medföljde.
          Man tycker att "samhället" kunde hjälpa honom. Troligen är han inte intresserad av någon hjälp och anses inte farlig ...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Floppy
          Inlägg 11-12-2007, 19:24
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem sedan:
          20-05-2005
          Medlem nr: 5 838



          CITAT (Markus_H @ 11-12-2007, 16:51) *
          Jag undrar hur hans fru står ut med det hela? blir det inte trångt om två personer bor i en bil och vem jobbar och försörjer dem???

          Jag tror hans fru också är 'sjuk'...eftersom hon 'står ut' med honom och inte har bett om sjukvårdens hjälp...

          Mycket tragisk historia måste jag säga...


          --------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 11-12-2007, 19:52
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Floppy @ 11-12-2007, 19:24) *
          Jag tror hans fru också är 'sjuk'...eftersom hon 'står ut' med honom och inte har bett om sjukvårdens hjälp...

          Mycket tragisk historia måste jag säga...

          De måste ju försörja sig på något, man kan inte leva på att gå runt med en skylt? förmodligen får de försörjningsstöd. Men om de inte anses utgöra fara för sig sig själva eller för andra så tror jag inte att myndigheterna gör något. De har kanske själva avböjt hjälp och anses de va såpass friska att de kan ta hand om sig själva så kan man inte tvångs omhänderta dem heller.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-12-2007, 20:06
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Det jag sett av frun så är hon inte särskilt engagerad i "skyltningen". Kanske hon ser som sin livsuppgift att ta hand om honom. Ni vet typ "alkoholisthustrur". När jag såg honom sist så var han ensam.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 11-12-2007, 20:24
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2007, 16:30) *
          Nedanstående berättelse kan man skratta åt

          jag förstår inte det roliga confused.gif


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-12-2007, 20:41
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nu har jag inte direkt uppmanat någon att skratta, bara att man KAN göra det, även om en del säkert gör det och dom som ser honom utan att känna till historien bakom skrattar nog mer än gråter. Fast det senare ligger nog närmast till hands. Vad jag verkligen skulle vilja veta är vad som utlöst det hela? Finns det någon verklig händelse bakom, hur liten den än må vara, eller är det bara rena fantasier?

          Det är märkligt att människans så fantastiska hjärna kan spåra ur så totalt. Det är av såna orsaker som jag aldrig tror på vad andra människor säger när mitt förnuft säger emot, allt från flygande tefat och möten med gud till currylinjer och annan vidskepelse. Bevis eller nono. nono.gif

          Beträffande dessa original så är dom ibland lite jobbiga men oftast helt ofarliga. Vi har haft en del här i Göteborg under årens lopp, t.ex. fiolmannen, Evert(?) som plockade och åt kastad mat i papperkorgarna, Kungsgatans hora och ynglingen som gick runt på stan eller stod inne i Nordstan och sjöng för full hals hela tiden. Mest psalmer tror jag.

          Detr finns ett och annat original här på Odla också. Bl.a. Copycat som gjort sig omöjlig ett par gånger under olika identiteter trots att hon skrivit att nu skall hon lämna oss för gott.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-12-2007, 21:18
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Upprättelse åt Gossen Ruda! Han har aldrig velat skratta åt någon avvikande person typ skyltmannen, snarare uttryckt empati. tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 11-12-2007, 21:34
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Det som är lite svårt med dessa socialt "avvikande" personer är att var och en blir salig på sin tro. Även om vissa kan verka något knepiga och man kan undra hur det står till med den mentala hälsan så verkar de själva inte lida av det. Skyltmannen är kanske frisk? Det som är "avvikande" i andras ögon kanske är en subkultur eller en speciell livsstil. Han ser det kanske själv som en oerhört viktig mission att anklaga någon för Palme-mordet och avslöja konspirationer. Det skänker kanske honom en stor tillfredsställelse och han blir lycklig av att göra detta för honom meningsfulla arbete...

          I Nordstan, Gbg stod det åtminstone härom året en kufisk man vid ena ingången (mot Brunnsparken) med en hemmagjord stor skylt som det stod JESUS på och han delade ut foldrar från någon frikyrka/kult/sekt som ingen verkade ta emot. Han verkade inte misströsta för det utan stod där dag efter dag tillsynes helt meningslöst men ändå fortsätter han så någon mening måste ju dessa ihärdiga personer ändå se med det.



          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 11-12-2007, 21:50
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Markus_H @ 11-12-2007, 21:34) *
          Det som är lite svårt med dessa socialt "avvikande" personer är att var och en blir salig på sin tro. Även om vissa kan verka något knepiga och man kan undra hur det står till med den mentala hälsan så verkar de själva inte lida av det. Skyltmannen är kanske frisk? Det som är "avvikande" i andras ögon kanske är en subkultur eller en speciell livsstil. Han ser det kanske själv som en oerhört viktig mission att anklaga någon för Palme-mordet och avslöja konspirationer. Det skänker kanske honom en stor tillfredsställelse och han blir lycklig av att göra detta för honom meningsfulla arbete...

          I Nordstan, Gbg stod det åtminstone härom året en kufisk man vid ena ingången (mot Brunnsparken) med en hemmagjord stor skylt som det stod JESUS på och han delade ut foldrar från någon frikyrka/kult/sekt som ingen verkade ta emot. Han verkade inte misströsta för det utan stod där dag efter dag tillsynes helt meningslöst men ändå fortsätter han så någon mening måste ju dessa ihärdiga personer ändå se med det.

          Precis vad jag funderade på när jag läste tråden, och så hann du före... smile.gif
          Så -håller med.
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 11-12-2007, 21:56
          Länk hit: #16


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Finns en snubbe i Göteborg som brukar sjunga religiösa sånger, antar jag (det är svårt att veta), utan att någonsin ha träffat en enda ton rätt. Pittoreskt inslag i gatumiljön, hoppas att han är lycklig och har det bra.


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 11-12-2007, 22:03
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Jag ser honom och hustrun nästan varje dag, och de parkerar ofta utanför mitt fönster. De har nu i flera år stått på samma ställe här i våra kvarter; något irrationellt om man verkligen vill ge spridning åt budskapet. Kanske dags att lyckliggöra någon annan ort än Lund.
          Det hade varit lättare att sympatisera med paret om aktionen gällt ett ädlare syfte än rätten till Sveriges tron. De får hållas därför att Rosén inte vill göra någon polisanmälan för förtal.
          Häromåret användes i studentspex och karnevalståg en liknande skylt om att Rosén skulle ha mördat någon känd historisk gestalt, minns inte vem. Fast studenterna hade bett om tillstånd att få skylta med namnet.
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 11-12-2007, 22:40
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Pirum @ 11-12-2007, 21:56) *
          Finns en snubbe i Göteborg som brukar sjunga religiösa sånger, antar jag (det är svårt att veta), utan att någonsin ha träffat en enda ton rätt. Pittoreskt inslag i gatumiljön, hoppas att han är lycklig och har det bra.

          Är inte det samma snubbe som står utanför Akademibokhandeln i Nordstan med Jesusplakat ? Har för mig att jag har sett den mannen med en gitarr vid något tillfälle.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-12-2007, 22:45
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Vi och dom .. hm ..


          De flesta människor har faktiskt kufiska beteenden -som vi sällan talar om med någon
          En del måste blunda innan de släcker nattlampan -en del går inte på A brunnar -somliga är rädda för knappar , andra för krukväxter , råttor , ormar eller getingar ..
          Och nästan alla kollar att spisen är avstängd ,två gånger eller mer när de är stressade crazy.gif
          Vad som är normalt" är ofta kulturella grader på en skala .. olika beroende på var du befinner dej smile.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 11-12-2007, 22:59
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (kerstin z5-6 @ 11-12-2007, 22:45) *
          Vi och dom .. hm ..

          Och nästan alla kollar att spisen är avstängd ,två gånger eller mer när de är stressade crazy.gif

          Kollar alltid spisen, men när jag är stressad så blir det nog fler gånger ja. Så knäpp är jag flirting.gif


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 14:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon