Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > persikoträd, sorttips önskas
          Eva-Lotta
          Inlägg 18-03-2007, 14:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem sedan:
          11-11-2005
          Medlem nr: 6 777



          Hej

          Jag tänkte köpa ett persikoträd nu i vår och undrar vilken sort som kan passa bäst. Jag bor i zon 2, på västkusten (mycket regn, men kommer stå på hyfsat väldränerad plats, sur jord). Vilken sort är godast? När mognar de? Vilken sort har minst problem med sjukdomar?

          Är det dessutom någon som vet om det går att ympa på plommonträd (sort Opal) så tar jag tacksamt emot tips!

          Vänliga hälsningar
          Eva-Lotta
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Ophelia
          Inlägg 19-03-2007, 17:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem sedan:
          08-11-2003
          Medlem nr: 2 552



          Du har ju några sorter att välja på. Jag har ätit en sort men vet ej vad det var.

          Den som sägs vara bäst ur krusbladsjukesynvinkel är Frost. Den är ganska härdig oxå (sett ur en persikosynvinkel). Den ska även vara "utsökt" i smaken enligt Zetas växtlista. Frukterna ska väl mogna i slutet av juli till augusti i Skåne.

          Sedan finns ju de sorter som inkommit på senare tid från våra grannländer i öst "Riga" och "Moscow Velvet". Troligtvis ganska härdiga men jag vet inte om smaken men enligt Zetas växtlista ska den vara lika fin som frost. Kan tänka mig att båda sorterna inte är alltför sena med sin mognad, och tippar kring augusti, i mitten.

          Zetas säljer ju även "Red Haven" som ska ligga på samma smaknivå som "Frost" och "Riga" vara fin i smaken samt vara väldigt härdig. Den ska mogna någongång i augusti (mitten) i de mer sydliga delarna av Sverige.

          Finns även en sort som heter "Anna-Helena" och kommer från Stockholm. Ska vara god i smaken men sägs vara svår att få att mogna kring Stockholmstrakten.

          Det som ändå är avgörande för smaken bland dessa sorter är ju jordmånen coh tillgång till sol. Ett soligt läge och bra jord är A och O för att få persikorna fina i smaken.

          Jorden bör vara väldränerad, gör inget om det är lite lera i den och den gillar fin kompost med trevlig näring. Däremot tycker jag att du ska undvika den sura jorden.

          Redigerat av Ophelia: 19-03-2007, 18:08
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 03:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon