Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gråsuggor överallt - Snälla HJÄLP
          luddvaranens mat...
          Inlägg 07-09-2006, 18:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          07-09-2006
          Medlem nr: 8 556



          Hejsan!

          Jag hoppas någon kan hjälpa oss... Vi har ganska nyligen köpt hus (1 ½ år sedan) och redan förra sommaren upptäckte vi att här bodde MYCKET gråsuggor i trädgården. Där man främst störde sig på dem var på den stenbelagda uteplatsen (förra ägaren har inte gjort något bra underarbete och inget underhåll). Men nu i år har det varit rent överdjävligt (ursäkta det grova ordet). De är överallt!! Men nu till det värsta - de har tagit sig in i huset. Inga enorma mänder men vi hittar mellan 2 och 5 per dag. Jag är ingen stor fantast av ohyra och insekter men gråsuggor är det äckligaste krypet jag vet mad.gif

          Vi har varit ute och kikat på kvällarna och då är det fullt av dem på ytterväggarna, vi har letat och letat inomhus men kan inte förstå hur de kommer in i huset.

          Finns det någon som kan hjälpa oss?

          Tack på förhand
           
          Citera
          myrtille
          Inlägg 07-09-2006, 19:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem sedan:
          04-04-2005
          Medlem nr: 5 306



          För bara några dar sen mötte jag min första gråsugga och det var bara en (1) på balkongen. Jag förstår mycket väl att man inte vill hitta fyra fem såna inomhus. Tydligen tycker dom om fuktiga utrymmen så det är kanske nåt som ni ska se över vad gäller huset, ytterväggar och uteplats. Finns det fuktskador/mögel?

          Jag har annars hittat följande 'snälla' bekämpningsmedel:
          1. Man kan göra fällor av potatis som delas på hälften och gröps ur. De attraheras av lukten av potatis nämligen.
          2. De tycker inte om lukten av salvia så man kan lägga salviablad där man tror att de kan ta sig in.
          3. Deras värsta fiender är spindlar, men då är frågan om inte gråsuggor är att föredra.

          De ska vara helt ofarliga för människor och lär inte göra någon större skada heller om det är någon tröst.
           
          Citera
          Susanna
          Inlägg 07-09-2006, 19:35
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem sedan:
          13-05-2003
          Medlem nr: 1 399



          Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, vill bara säga att jag förstår hur du känner. Jag har precis samma problem fast med tvestjärtar. Det började i juli med en invasion inomhus, första kvällen hittade jag 50 st (!) på köksgolvet. Nu är vi nere i 2-5 per dag. En kväll råkade jag ut för att en tvestjärt föll ner i mitt ansikte när jag låg och läste.....wacko.gif

          Vi hade samma problem med ytterväggarna också, i skymningen kröp där mängder med tvestjärtar.

          Vad gjorde vi då? Vi tätade alla hål vi hittade (det var fler än vi såg från början, det krävs inte särskilt stora hål för småkryp, maken gick med silikonpistol varje kväll), la ut fällor och prövade allehanda insektsgift. Sprayade med radar vid något tillfälle, det tog död på många. Vi rensade också ordentligt runt huset, flyttade bort allt som kryp kunde gömma sig under. När jag var som mest desperat gick jag med en flugsmälla och försökte slå ihjäl alla tvestjärtar på fasaden. Men jag upptäckte att de har en osannolik förmåga att överleva. En tvestjärt kan nästan vara i två delar och ändå krypa vidare. Gråsuggor verkar ha samma förmåga att klara sig, snabba är de också.

          Deras enda väg in i huset nu verkar vara via ytterdörren när vi öppnar den och med saker som vi tar in - då följer de med. Men hur vi ska bli av med dem helt och hållet, det vet jag faktiskt inte. Bävar för att de är ännu fler nästa år.

          Hoppas du får lite bättre tips än vad jag kunnat ge dig.


          --------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 08-09-2006, 05:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Gråsuggor måste ha det fuktigt, så ser man till att det inte är fuktigt runt huset så borde det inte vara något problem. En uteplats skall vara bra dränerad och ha sand eller stenmjöl under, då borde det vara torrt och gråsuggor skall inte trivas, men istället får man svartmyror!
           
          Citera
          zaaritha
          Inlägg 09-09-2006, 21:29
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem sedan:
          31-08-2003
          Medlem nr: 2 237



          Vi har också mängder av tvestjärtar som kommer in! i hallen, bl.a.
          Jag avskyr tvestjärtar, tusenfotingar o gråsuggor! wub.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-09-2006, 13:56
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          och inga rabatter längs husväggarna -fast gråsuggor är nerbrytare och snälla


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          kryddan
          Inlägg 10-09-2006, 18:55
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem sedan:
          16-06-2003
          Medlem nr: 1 716



          Intressant att spindlar sägs vara fiender till gråsuggorna - vi har många av båda sorter vi rolleyes.gif är man borta ett par dagar är det fullt med nya nät i diverse vrår. En morgon blev jag biten av ett monster när jag torkade håret - den hade satt sig i handduken wacko.gif

          Har aldrig heller varit med om maken till gråsuggeinvasion, så fort något stått på marken ett par timmar är det fullt med suggisar undertill - lyfter man bort en kruka bara myllrar det!

          Inomhus har vi fått små dosor från Anticimex - med samma gift som man har till myror. Kan vara värt ett försök!


          --------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg
           
          Citera
          myrtille
          Inlägg 10-09-2006, 19:39
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem sedan:
          04-04-2005
          Medlem nr: 5 306



          Det är väl inte spindlar överlag, men det finns en särskild sorts spindel som gillar gråsuggor. Den heter dysdera crocata, men jag har ingen aning om den finns i Sverige. Den har kraftiga huggtänder, så det skulle nog kännas om man blev biten av den.
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 11-09-2006, 07:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (myrtille @ 10-09-2006, 20:39)
          Det är väl inte spindlar överlag, men det finns en särskild sorts spindel som gillar gråsuggor. Den heter dysdera crocata, men jag har ingen aning om den finns i Sverige. Den har kraftiga huggtänder, så det skulle nog kännas om man blev biten av den.

          Enligt en utbredningskarta så skall den finnas i Sverige. . Men den kan nog knappast ta fullvuxna gråsuggor?.
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 11-09-2006, 18:52
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Själv har jag ett hus som är fuktigt till sin natur och med stora springor mellan golvplankorna. Tycker inte jag har så värst många gråsuggor inomhus. Värre var det innan jag slet bort alla lager av plastmattor. Då låg gråsuggorna i drivor varje år när man skulle städa ut vintern. Nu luftas golvet och gråsuggorna kan krypa ner under det i stället. Tror inte dom trivs i rummet eftersom jag ofta kör luftavfuktaren. Dessutom tror jag att jag har ett ekosystem i balans med spindlar som håller efter dem mindre krypen. Spindlarna har varit ovanligt många o feta i år. Kanske beror det på alla gråsuggor dom har i magen.? rolleyes.gif laugh.gif

          Fast när jag ser på bilderna, tvivlar jag om mina spindlar ser ut just så. Intressant..... måste undersökas.....

          Mitt råd till den som har mycket gråsuggor inomhus: skaffa en luftavfuktare!


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 21:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon