Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskärning - JAS metoden, Negativt för skörden?
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 29-07-2004, 21:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem sedan:
          11-02-2003
          Medlem nr: 720



          Hej!

          Jag undrar om den på sistone så rekommenderade sommarbeskärningsmetoden (JAS - Juli, Augusti,September) för fruktträd enbart har fördelar eller om det möjligen är så att en sådan beskärning riskerar att försämra utfallet på skörden?

          Jag talar då inte om att det naturligtvis blir mindre frukt ifall man rensar ut grenar med frukt på utan jag funderar mera på om den minskade bladmassan faktiskt också innebär att träden får svårare att driva fram fullt utvecklade äpplen. Jag praktiserade JAS-metoden förra året på mitt Ingrid Marie träd och fick överlag väldigt små äpplen jämfört med året innan. Frågan är nu om detta berodde på en den torra sensommaren förra året eller om det faktiskt även kunde hänga samman med förlust av grenar i samband med beskärningen? Jag gjorde ingen stor beskärning men ändå så att trädet glesades ut märkbart och flera grenar kortades in på årsskotten.

          Var det den torra sensommaren som gav den dåliga skörden eller kan beskärningen ha bidragit?
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 29-07-2004, 22:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Alla frukträd behöver inte beskäras Juli, Augusti,September.
          Jag tar stora sågen i mars (vilket jag inte gör varje år) och sekatören för smågrenar på sensommaren.
          Men jag aktar mej noga att inte klippa bort alla fruktbärande grenar.


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 30-07-2004, 13:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Intressant observation, Karl-Göran. Jag har inte sett detsamma, och skulle tro att det snarare var torkan än förlusten av blad- och grenmassa som orsakade det.

          Men teoretiskt har det sin poäng. Varje äpple behöver ju 35-40 blad för att utvecklas. Kortar man in grenar betydligt blir det färre blad för de äpplen som är kvar på grenen. Men som sagt - detta är teorin...

          De största skillnaderna på vårvinter- och sommarbeskärning är att
          - vårvinterbeskärning stimulerar vegetativ tillväxt, alltså gren- och bladutveckling
          - under sommarbeskärning är trädets läkprocesser (bildning av kallus) aktiva och snittsår står inte öppna för svampsporer m fl så länge som under vårvinterbeskärning

          I zon 3 och i utsatta lägen brukar jag inte i början av JAS-perioden (juli och första halvan av augusti) korta in grenar över bladknopp (alla annan beskärning utför jag som vanligt). Den eftertillväxt som kommer riskerar att inte hinna förveda sig och kan frysa in under vintern. Däremot brukar eftertillväxt som kommer efter beskärning i grenklyka mm klara sig.
          Teoretiskt finns ingen riktig förklaring till varför just denna eftertillväxt inte klarar sig, men vi är fler beskärare som noterat detta och skippar just den inkortningen i början av JAS.

          Därför brukar jag också undvika att beskära unga träd under den säsongen, för de behöver greninkortning över bladknopp mer än äldre träd normalt gör (där kan man ofta finna grenklyka att korta in vid istället).

          Unga träd vill man ju också ha bra vegetativ tillväxt på så att de växer till sig.

          Gallring av täta kronor, de få tillfällen då det är läge att ta lite grövre grenar, beskärning av kräftsjuka träd, görs däremot bäst under JAS.


          --------------------
           
          Citera
          Kattgräs
          Inlägg 30-07-2004, 19:12
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem sedan:
          25-04-2004
          Medlem nr: 3 402



          CITAT (Cilla @ 30-07-2004, 14:31)
          Gallring av täta kronor, de få tillfällen då det är läge att ta lite grövre grenar, beskärning av kräftsjuka träd, görs däremot bäst under JAS.

          Hej Cilla!

          Gäller detta också för c:a 4-5 år gamla grenar på gamla äppelträd, som varit hårt beskurna och fått växa helt fritt c:a 4-5 säsonger? Det är många grenar som trasslar in sig i varandra, så jag skulle vilja gallra lite (på flera års sikt).

          Eller är det bättre att vänta till i mars? (Jag bor i zon 3, möjligen 2 unsure.gif )

          mvh


          --------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 01-08-2004, 14:34
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Kattgräs,
          När man ska börja gallra i träd som tidigare stressats att skjuta vattenskott är JAS en bra tid. Efter en period av "hysterisk" vegetativ tillväxt är det ju inte fortsatt livlig grentillväxt man vill stimulera, och dessutom är läkförmågan bäst nu och en tid framåt.

          4-5 år gamla vattenskott brukar vara 3-5 cm i diameter, och i zon 3 och uppåt vill jag helst göra sådana snitt på sommaren för att undvika svampinfektioner.


          --------------------
           
          Citera
          Kattgräs
          Inlägg 01-08-2004, 17:09
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem sedan:
          25-04-2004
          Medlem nr: 3 402



          Tack för snabbt svar Cilla, då vet jag vad jag har att göra mellan maskrosrensningarna! biggrin.gif


          --------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)
           
          Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 01-08-2004, 22:19
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem sedan:
          11-02-2003
          Medlem nr: 720



          Tack Cilla!

          OK, jag tror jag har fått grepp om vad som gäller när man jämför vårvinterbeskärning och JAS-beskärning.

          Det du skriver ger mig samtidigt ytterligare en undran när det gäller spaljeträd. Du skriver

          CITAT
          I zon 3 och i utsatta lägen brukar jag inte i början av JAS-perioden (juli och första halvan av augusti) korta in grenar över bladknopp (alla annan beskärning utför jag som vanligt). Den eftertillväxt som kommer riskerar att inte hinna förveda sig och kan frysa in under vintern.


          Det här stämmer inte riktigt med de råd jag tidigare fått vad gäller beskärning av spaljeträd. I mitt fall har jag ett Cox Orange - träd som jag brukar beskära två gånger under sommaren (juni och augusti) samt även på vårvintern. För spaljeträd är ju huvudnumret att man skall korta in årsskotten över en knopp (cirka 3-4 blad) plus allmän gallring av alltför yviga och gamla fruktskott. Menar du att man inte bör göra detta i augusti? Eller går det bra om man gör det i Zon 2 (som i mitt fall), dessutom i ett gynnsamt läge mot sydväst?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 09:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon