Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Klippa granhäck på höjden?, Kan man klippa ner en granhäck ca, 1m
          cj carlberg
          Inlägg 01-04-2004, 15:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          01-04-2004
          Medlem nr: 3 131



          Hej.
          Jag och min sambo har precis blivit husägare till ett jättefint hus dock med en väl hög granhäck runt tomten.
          Den är ca 3-3,5m hög och vi skulle gärna vilja ta ner den ca 1m så att den ligger runt 2m i höjd.
          Den är aldrig klippt på höjden tidigare och är jätte tät och fin och ger ett perfekt insynsskydd så vi vill verkligen inte ta död på den. rolleyes.gif
          Till min fråga: Kan man ta ner den 1m och den blir fin igen?
          Tacksam för svar.
          Mvh.Kalle
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 01-04-2004, 16:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hur mycket man kan ta ned den på höjden utan att sidogrenarna under torkar och häcken ser risig ut beror på hur tjocka topparna är. Jag har ca 5 cm diameter som gräns för toppskottets tjocklek vid toppning av granhäck. Är topparna grövre än så brukar sidogrenarna under redan ha levt i skuggan av sina ovansittande grannar och därmed vara lite risiga, samt att den följande tillväxten från toppen blir alltför grov och svårbeskuren i framtiden.

          Titta på hur sidogrenarna som du ska toppa över ser ut. Är de gröna inifrån och ut så kan du toppa. Är de lite risiga kommer de för alltid att vara det, och dessutom bli synliga när du skär bort det ovanväxande.

          Granarna i häcken kommer att svara med att försöka skicka upp nya toppar, och dessa blir fler och ofta mer snabbväxande än innan toppningen. Man måste följa upp en toppning av en granhäck i rätt tid (juni), annars blir häcken inte tät och frodig som man ofta önskar. Toppar man granar grovt (mer än ca 5 cm diameter) tar det lång tid för granen att hämta sig och de dubbla eller trippla toppskott som så småningom skjuter fart kommer att sitta på ett rötskadat fäste.


          --------------------
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 01:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon